Pokud jste jeden z více než 50 procent dospělých, kteří se na internetu dívají na porno, studie od prestižních amerických univerzit vám neudělá radost. Velmi pravděpodobně jste totiž sledováni na všech webových stránkách, které navštívíte. A to dokonce, i pokud nastavíte svůj prohlížeč do anonymního módu.
Největší technologické firmy stejně vědí, kdo jste a kde brouzdáte. Zatímco se celý svět nepatřičně vyděsil kvůli ruské aplikaci FaceApp, v níž postaršujete své obličeje a dáváte všanc svá data, vyšla nová analýza od vědců z pittsburské Carnegie Mellon a University of Pennsylvania. Ti ve spolupráci s Microsoftem dali dohromady studii upozorňující na to, že Facebook a Google dělají přesně to, čeho se teď všichni děsí v souvislosti s FaceAppem. Už zase.
Analýza 22 484 stránek pro dospělé ukázala, že 93 procent z nich předává data třetím stranám. A to navzdory uživatelským podmínkám, které jsou napsané tak, že „byste potřebovali čtyři semestry na vysoké škole, abyste jim porozuměli“, a také falešnému pocitu bezpečí, které nabízí anonymní mód webových prohlížečů.
Podle studie Google trackuje 75 procent pornografických stránek, Oracle téměř 25 procent a Facebook 10 procent. To se možná nezdá jako velké číslo, ale je třeba si uvědomit, jak velký provoz erotické stránky mají. Světový lídr Pornhub ohlásil za rok 2017 více než 30 miliard návštěv a 50 tisíc vyhledávání za sekundu. Některé odhady hovoří o tom, že třetina veškerého provozu na světovém internetu připadá na pornografii, tedy více než na Netflix, Amazon a Twitter dohromady.
Vzhledem k tomu, že jde o velmi citlivá a osobní data, je nová studie alarmujícím zjištěním. „Pornostránky by se měly více zamyslet nad tím, jak nakládají s daty svých uživatelů. Jsou podobně citlivá jako třeba osobní zdravotní údaje a stránky by je měly lépe chránit,“ prohlásila Elena Maris z Microsoftu, která se na analýze podílela. Podle studie bylo jen 17 procent webů s pornografickým obsahem zabezpečeno nějakým způsobem šifrování.
„To, že v sobě mají pornostránky zabudované stejné trackovací mechanismy jako leckterý e-shop, by pro nás všechny mělo být velkým vykřičníkem.“
Google i Facebook se ve svých vyjádřeních snažily celý problém zahrát do autu. „Nepovolujeme používání Google Ads na pornografických stránkách a zakazujeme i personalizované reklamní cílení na základě sexuálních zájmů uživatele a jeho souvisejících online aktivit,“ citoval deník NY Times z prohlášení Googlu. Facebook k tomu dodal, že neumožňuje sbírání dat ze stránek s obsahem pro dospělé. Firma Oracle žádné veřejné prohlášení neposkytla.
Vědecká studie přesto ukázala rozsah dolování dat. Celých 93 procent z nich předává data třetím stranám, přičemž podle analýzy je posílá dál „průměrně sedmi dalším subjektům“. Third-party cookies, které umožňují sledování pohybu uživatele po internetu, obsahuje 79 procent sledovaných pornostránek. Zároveň bylo identifikováno celkem 230 různých služeb, které toto umožňují.
Kromě Googlu a Facebooku to byly šmírovací nástroje od služeb jako Cloudfare nebo Yadro a také čistě pornografické tracking nástroje exoClick, JuicyAds a EroAdvertising. Navíc URL jednotlivých stránek „silně nasvědčují tomu, že jejich obsah cílí na specifické pohlaví, sexuální orientaci a/nebo tematickou oblast zájmu návštěvníka služby“.
Sociální média jsou pod čím dál větším tlakem, aby své komplikované datové politiky, které jim vynášejí neskutečné příjmy, zrefomovala a zprůhlednila. Všichni dobře víme, že nás cookies sledují při nakupování na internetu nebo při vyhledávání, ale je tohle pověstná kapka, kdy pohár trpělivosti uživatelů online služeb přeteče?