Nejprve chtěl jen zkusit dělat víno trochu jinak, a tak začal místo hroznů lisovat meruňky, které mu rostly za domem. Výsledek pojmenoval MarhuLove. A teď s ním má Pavel Lacina velké plány.
Čtěte také: Bez chemie a v pohodě. Winegeek Marko Jelić učí Čechy pít naturální vína
„Byli jsme s manželkou na dovolené na ostrově Maui a tam jsme ochutnali ananasové víno. Nebyla to žádná sláva, ale napadlo mě, že něco podobného můžeme zkusit taky,“ vypráví vinař z Velkých Pavlovic začátek příběhu svého netradičního výrobku. Před čtyřmi lety tak poprvé vyzkoušel stejný postup zpracování jako u hroznového vína na meruňkách, které mu rostly na zahradě.
Meruňky odpeckoval, vylisoval z nich šťávu a tu nechal prokvasit. Nepřidával vodu ani cukr a výsledkem bylo prvních 100 litrů meruňkového vína. Jakmile ho dal ochutnat svým známým, bylo jasné, že tenhle produkt má potenciál.
„O rok později jsme z toho už udělali komerční výrobek a začali MarhuLove prodávat dál,“ vzpomíná muž, který v Pavlovicích provozuje tradiční Vinařství Lacina, a drží tak rodinnou tradici, která se táhne až do roku 1725.
Teď je už jasné, že přišel s něčím, co má na trhu velké šance. Poptávka po meruňkovém víně je tak velká, že ročně vyrábí kolem 30 tisíc lahví, což je přibližně stejné množství jako u klasického vína z hroznů.
Oslovuje s ním hlavně ženy a míří také na vyšší gastronomii. Jeho nezvyklé víno se prodává například v zámecké restauraci Austerlitz ve Slavkově, pražské kavárně Slavia nebo v nově otevřeném hotelu Lotrinský ve Velkých Pavlovicích, který patří miliardáři Lubomíru Stokláskovi.
Před dvěma lety se Lacinovi se svým meruňkovým vínem poprvé vydali na veletrh Foodex do Tokia a viděli, že i v této daleké zemi má tenhle nápoj úspěch.
„Japonce překvapil především fakt, že veškerý alkohol vznikl fermentací 100procentního meruňkového moštu. To je zásadní rozdíl oproti jejich ‚plum wine‘, kde je základem saké nebo jiný alkohol. Japonce Marhulové zaujalo a často se ptali i na jeho sladší verzi,“ říká Lacina. Rozhodl se jim vyjít vstříc a začal vyrábět i Marhulové Sladké. Dnes v Japonsku prodává pětinu své meruňkové výroby.
Brzy ho chce začít vyvážet i do dalších zemí a také plánuje výrazně rozšířit produktovou nabídku. Chystá marhulový sekt, smoothie, frizzante, merčák (což je meruňkový burčák) a další. MarhuLove už ocenili i odborníci, například medailí z IWC San Francisco nebo Zlatou chutí jižní Moravy.
„Je to jen začátek, potenciál vidíme na celém světě. Budeme stavět nové výrobní prostory, abychom dokázali uspokojit poptávku. Zároveň budou sloužit jako turistická atrakce s možností nahlédnutí do výroby,“ dodává Lacina, který má s působením v zahraničí zkušenosti, dříve totiž pracoval v zastoupení CzechTradu v Chicagu.
Jeden háček tenhle příběh ale přece jen má. „Jediné omezení vidím v dostupnosti meruňky, potřebujeme velkopavlovickou odrůdu, která se ale pěstuje stále méně, protože je hodně náchylná,“ říká.
Víc se prosazují odolnější odrůdy meruňky určené na jídlo, které ale nejsou pro výrobu vína nebo pálenek tak ideální jako právě velkopavlovická. Sám proto chce podpořit výsadbu této odrůdy ve svém regionu.
Meruňka má navíc kromě specifické chuti ještě jedno plus: je v ní hodně draslíku, který je velmi zdravý. „Draslík je skvělý třeba pro kardiaky a pomáhá snížit krevní tlak. Zdravotní přínosy MarhuLového nám ale kvůli alkoholu nikdo oficiálně nepodepíše,“ směje se Lacina.