Svět vína má co nabídnout každému. Pro někoho vášeň. Pro někoho investice. A pro někoho obojí. Jak z vína udělat reálnou součást investičního portfolia, ví předseda představenstva a generální ředitel Raiffeisen investiční společnosti, a hlavně vášnivý sběratel vína Jaromír Sladkovský.
Vše kolem investování do vína může na první pohled vypadat složitě, ale v dnešní době internetu a technologických vymožeností je to mnohem snazší, než se zdá. Nepotřebujete miliony, a pokud máte připojení k internetu, můžete začít hned. Na začátek trochu základní, ale nezbytné teorie o investičním portfoliu.
Každé investiční portfolio by mělo obsahovat standardní třídy aktiv, což je hotovost, dluhopisy a akcie. A potom alternativní třídy aktiv, jako jsou nemovitosti, private-equity, komodity a třeba i víno. Podle statistik je víno obsaženo v portfoliu každého čtvrtého bohatého investora na západ od našich hranic a reprezentuje přibližně dvě procenta z celkového investičního majetku.
Role alternativních investic v portfoliu je hlavně o zlepšení celkové výkonnosti portfolia a rozložení rizik (diverzifikace). Čím více tříd aktiv máte, tím je vaše portfolio stabilnější a odolnější proti různým tržním výkyvům, a zvyšujete tak svoje šance na větší výnos. Ceny dluhopisů a akcií se v průběhu ekonomického cyklu chovají podobně.
Jejich vzájemná závislost vývoje cen (korelace), je vysoká. Závislost vývoje cen vína a cen akcií a dluhopisů je mnohem menší a v mnoha případech i záporná. Tedy s poklesem cen akcií a dluhopisů ceny vína stoupají a naopak.
Pro ty, kteří mají rádi matematiku a teorii portfolia a chtějí se v tomto směru dozvědět více, vřele doporučuji knihu Maheshe Kumara Wine Investment for Portfolio Diversification. Většina globálně vyprodukovaného vína je určena k okamžité spotřebě a jeho cena v čase klesá.
Pouze velmi malé množství vína má potenciál zrání v lahvi po deset dvacet a více let a lze očekávat, že v čase bude žádané a vzácnější a tím jeho cena poletí vzhůru. O takovém vínu mluvíme jako o investičním vínu (Investment Grade Wine – IGW). Před dvaceti lety pocházela převážná většina investičního vína z oblasti Bordeaux.
Většina globálně vyprodukovaného vína je určena k okamžité spotřebě a jeho cena v čase klesá.
Dnes je podíl vín z Bordeaux 35 procent. Hned v závěsu jsou vína z Burgundska s 26 procenty a Champagne se čtrnácti procenty. V této skupině jsou i nejlepší vína z Itálie, USA nebo třeba Austrálie.