Když dnes v půl šesté ráno přišel Zdeněk Pelc na ruzyňské letiště, bylo mu už jasné, že v příštích třech dnech se nezastaví. Seznámil se totiž se svým programem, podle něhož ho čeká přibližně 12 rozhovorů s médii z celého světa a jeden pohovor před porotou, která v sobotu večer v Monte Carlu rozhodne o tom, kdo se pro letošek stane EY Světovým podnikatelem roku.
Česko reprezentované právě majitelem loděnické firmy GZ Media, která je největším výrobce vinylových desek na světě, přitom není bez šancí. Alespoň podle nebývalého zájmu o českého vítěze letošního ročníku EY Podnikatel roku. Zdeněk Pelc, jehož doprovází syn Zdeněk, má mluvit například se zástupci BBC, Wall Street Journal, amerického Forbesu či novináři z Malajsie, Irska nebo Kanady. Celosvětově srozumitelný produkt – vinylová deska, která zažívá v posledních letech renesanci – prostě táhne.
Pelc loni utržil rekordní 2,2 miliardy korun, ziskovost jeho firmy měřeno přes EBITDA přesahuje půl miliardy a vyrobil téměř 20 milionů desek. Zároveň se stále rozšiřuje a tak může dát porotcům v celosvětové soutěži, která se letos v Monaku koná už po šestnácté, k dobru také svou poslední akvizici. Dokončil ji minulý týden, kdy koupil šedesátiprocentní podíl v americké firmě lisující desky s názvem Memphis Record Pressing.
„Jsme hlavně strategický investor a otevírá se nám tak přímý přístup na severoamerický trh,“ uvedl Zdeněk Pelc pro Forbes. Americká společnost má osm lisů, roční tržby se pohybují kolem 16 milionů dolarů a český podnikatel roku za majoritu tak zaplatil řád jednotek milionů dolarů.
Úlovek se mu hodí také k vlastní nové lisovně, kterou připravuje u kanadského Toronta a otevřena by měla být slavnostně v polovině září. I ta bude zásobovat část severoamerického trhu. Plán je takový, že bude vyrábět hlavně „konfekční desky“, tedy vinyly s jednoduššími obaly.
Letadla DHL do ní mají z Loděnice vozit matrice (plechové desky, podle nichž vznikají vinylové kopie) a v Česku zůstane produkce těch nejnáročnějších obalů, které vyžadují například ražbu nebo použití různých materiálů. Zároveň Pelc uvažuje o tom, jakým způsobem proniknout na jinak velmi ochranářský čínský/asijský trh.
„Jsme hrdí, že letos bude mít Česká republika v tomto prestižním světovém klání podnikatele, jehož firma je ve svém oboru nejlepší na světě. U GZ Media si dnes vinylové desky nechávají dělat nejslavnější světové hvězdy, firma působí celosvětově – nejvíce na západních trzích v USA, Anglii a Francii, ale má ambice uspět i v Asii. Věřím, že příběh Zdeňka Pelce, který bude reprezentovat podnikatele z České republiky, osloví mezinárodní porotu stejně jako nás,“ uvedla Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v ČR a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy.
V Monaku je Zdeněk Pelc v nejlepší společnosti národních vítězů z téměř padesátky dalších zemí. O titul EY Světový podnikatel roku přijel soutěžit za Řecko například spolumajitel módní značky Folli Follie George Koutsolioutsos, Jeffrey Kang za čínský Hongkong jako šéf skupiny Cogobuy, která se zabývá internetem věcí nebo Michael Donovan z Kanady, jenž založil DHX Media, která dodává obsah gigantům jako jsou Netflix, Amazon či YouTube (vlastní například práva na Inspektora Gadgeta nebo dětské Teletubbies).
Tržby všech letošních finalistů podnikatele roku jsou zhruba 24 miliard dolarů, za poslední tři roky jim v průměru vzrostly o 74 procent a celkem zaměstnávají více než 100 tisíc lidí. EY Světový podnikatel roku z nich bude vybrán tuto sobotu zhruba kolem půlnoci.