Realitní trh a technologie, v posledních letech skloňované téma především v USA. Posunutí realitního byznysu z papíru do virtuálního světa a mobilních technologií je tématem řady firem ve světe, ale i u nás. Dle všech náznaků čeká, stejně jako v nedávné době finanční sektor, i reality boom hnaný dopředu inovací přicházející ze světa startupových firem.
Vypadá to, že ten boom je za dveřmi. Dokonce se už nyní se v České republice objevují zárodky progresivních firem, které se na realitní trh dívají jinak, ať už se jedná o prodej bytu online přes Zendoro.cz nebo střednědobý pronájem nemovitosti na Flatio.cz.
Jak technologie změní svět realit?
Virtuální prohlídky a virtuální realita
Ať již kupujete nebo pronajímáte, před fyzickou prohlídkou si byt projdete a prohlédnete virtuálně v 360° fotografiích. Již nyní hraje do karet virtuálních foto prohlídek dostupnost technologie pro pořízení fotografií. Výhodou virtuálních prohlídek bude především úspora času na straně zájemce, který si udělá ucelený obrázek o dispozici a vybavení nemovitosti.
Hudbou budoucnosti je pak virtuální realita. Možnou cestou jsou kamenné kanceláře moderních realitek, kde si zájemci o bydlení prohlédnou více nemovitostí, případně pak jsou ve hře také mobilní telefony a využití kartonových brýlí. Ale jak české Flatio přiznává, otázkou je míra poptávky po podobném řešení, protože už dnes není technologicky tak náročné virtuální prohlídky nafotit a zdigitalizovat.
Reality v mobilním telefonu
Jak vychází z dat největšího světového vyhledávače, více než 50 procent světového vyhledávání na Googlu už probíhá na mobilních telefonech. Není tak divu, že se na mobily začnou kromě e-shopů zaměřovat také firmy z realitního trhu.
Mobilní telefony dostanou pronájem a nákup nemovitostí do reálného času, například podle geolokace nabídnou aktuální nabídku bytů či pokojů k pronájmu s možností si byt virtuálně prohlédnout a následně domluvit osobní prohlídku. Stejně tak mobilní aplikace mohou v reálném čase informovat o nových nemovitostech v oblasti, o kterou má uživatel zájem. Podobné řešení nyní přinese na americkém trhu mobilní aplikace Rezi.co.
Platba online a přesná evidence
Platební služby, které umožní za nájemné platit stejně jednoduše jako za služby typu cloudových uložišť nebo streamingových služeb. Platba kartou online u třetí strany, která zjednoduší celý proces jak pro majitele, tak nájemníka. Inteligentní systém, který například v USA již provozuje RENTPayment, pohlídá majiteli, že všichni nájemníci zaplatili včas a nájemníkům usnadní platbu.
Online smlouvy, konec papíru
Podpis smlouvy SMSkou nebo službou typu DocuSign. Elektronizace smluv jednak zrychlí proces podpisu smlouvy, ale zároveň zjednoduší archivování a zrychlí dohledání smlouvy. Před masivním rozšířením ovšem nyní stojí právní otázka, protože například DocuSign nemá právní účinnost v České republice, a samozřejmě také úroveň zabezpečení.
Administrace a opravy v přehledném systému
Ať již mobilní či webová aplikace, nové služby umožní majitelům a nájemníkům komunikovat a mít všechny potřebné administrativní dokumenty v jednom systému. Nahlášení poruchy tak bude stačit zapsat do této aplikace, čímž se zjednoduší proces nahlašování a evidence toho, co se v bytu dělo, a z pohledu majitele také zpřehlední, kolik realizoval oprav a v jaké hodnotě.
Na podobném principu už dnes fungují co-livingové komplexy, kde má nájemce vlastní ložnici, ale zbytek prostoru je společný. V Americe takto funguje například projekt We live. Podobné systémy pro evidenci využívají také hotely, kdy jeden podobný vyvíjí česká firmy Mews system.
Data driven přístup a dynamický vývoj cen
Big data v realitách, nazývané také Data driven housing. Ve světe je v tomto ohledu nejdále portál Trulia, který spadá pod americký realitní gigant ZILLOW. Tyto portály na základě zadaných preferencí vybírají nejvhodnější bydlení, kdy preferencemi jsou například: cenové mapy, doba dojíždění do práce nebo míra kriminality v okolí nemovitosti. Dalším stadiem můžou být například dynamické a automatizované změny cen nemovitostí a pronájmu podle porovnání lokálních cenových nabídek.