Ve stáji skupiny CSG vyrostl dominantní hráč v průmyslovém využití rozšířené reality. Nový produkt, který je výsledkem propojení společností smARtoo a Pocket Virtuality, má od začátku globální ambice a brzy má zamířit na zahraniční trhy.
V roce 2017 si partička technologických nadšenců z Prahy usmyslela, že naše dennodenní realita nestačí. Že je třeba ji rozšířit. Tak se v Pocket Virtuality pustili do její úpravy na monitorech počítačů a s brýlemi pro virtuální realitu na hlavě. Nejprve o jejich technologické know-how projevil zájem gigant CSG a před rokem si v nich koupil sedmdesátiprocentní podíl. A teď jsou dokonce v Česku ve svém segmentu jedničkou.
Letos v září totiž dostali posily. Skupina CSG získala do svého portfolia český startupový projekt smARtoo, který vyvinul řešení na podporu pracovníků v terénu právě využitím rozšířené reality. Spojením obou firem pod hlavičkou skupiny CSG tak vzniká největší hráč v průmyslovém uplatnění rozšířené reality.
„Když vznikla první verze smARtoo a viděli jsme celosvětový potenciál produktu, vyčlenili jsme ho do samostatného subjektu a začali hledat investory,“ popisuje Robert Paskovský ze smARtoo.
„Původně jsme se soustředili na venture kapitál, nakonec jsme se ale přiklonili k hledání strategického investora, jímž se stala divize Aerospace skupiny CSG. Spojením s Pocket Virtuality se nám navíc povedlo dát dohromady skvělý tým vývojářů, který se velmi zajímavě doplňuje, a propojit naše produkty,“ doplnil.
Spojení dvou projektů zaměřených na rozšířenou realitu připravuje půdu pro masivní nasazení technologie do běžného provozu. I proto se zástupci Pocket Virtuality netají ambicemi rozšířit svůj byznys na globální úroveň.
A co že to má umět?
Spojením systémů Fata Morgana od Pocket Virtuality a smARtoo vznikl nový produkt Lumnio, který využívá rozšířenou realitu, impakt má mít hlavně v terénu. Jakýkoli technik vybavený chytrými brýlemi nebo i jen tabletem či chytrým telefonem má pracovní postup doslova před očima, nicméně bez nutnosti hledat ho v papírovém manuálu. Vše se mu promítne a prakticky ukáže přímo na displeji či sklech chytrých brýlí. Vypomoci může při sdílení obrazu na dálku i zkušenější kolega.
Kromě toho pracuje nové řešení i se systémy strojového učení, které umí na základě nasnímaného obrazu technikovi v místě řešení navrhnout správný postup či třeba detekovat závadu. Že nyní myslí firmy ze stáje CSG globální ambice vážně, dokládá i práce na vývoji překladače řeči v reálném čase tak, aby spolu mohli komunikovat technici v různých jazycích.
Podle Bohuslava Pauleho z představenstva Pocket Virtuality bude produkt k dispozici v běžných internetových tržištích jako Google Play, Apple Store či Microsoft Store, začne ale nejprve na českém a slovenském trhu.
„Podle našeho průzkumu má značný potenciál, a plánujeme proto, že v roce 2028 bychom s naším řešením mohli generovat obrat ve výši 250 milionů korun ročně,“ věří Paule.
Skupina CSG Michala Strnada se v posledních letech intenzivně soustředí na technologický vývoj, především skrze svou divizi CSG Aerospace. „Součástí strategie CSG je využití přelomových a disruptivních technologií, jako jsou umělá inteligence, velká data, robotické a autonomní systémy, pokročilé senzorické systémy i rozšířená a virtuální realita,“ říká viceprezident CSG Aerospace pro výzkum, vývoj a inovace Bohuslav Přikryl.
CSG Aerospace má ve svém portfoliu dále firmy jako zástupce radarového segmentu Eldis Pardubice či Retia, CS Soft zaměřený na systémy řízení leteckého provozu či na provozování sítí dronů UpVision.