Warren Buffett s oblibou nazývá rodinné firmy „klubem šťastných spermií“. A právě takový klub se dnes sešel v pražském hotelu Grandior. Jeho členové tu na konferenci Forbesu diskutovali o nástupnictví v rodinných společnostech, o tom, jak obtížné je předávat i přebírat rodinnou firmu a co všechno je přitom potřeba řešit.
O svých zkušenostech s tím, jaké to je, být nástupcem ve firmě, kterou řídí silný otec zakladatel, mluvili členové mladé generace – sourozenci Lucie a Martin Jahodovi z firmy Emco, Pavel Bouška mladší ze společnosti Vafo Holding a Vlastislav Bříza mladší z holdingu Koh-i-noor.
Šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek (vlevo) na pódiu se sourozenci Jahodovými (Lucie a Martin) ze společnosti EMCO
Shodli se na tom, že pro zakladatele společností není jednoduché předat své místo další generaci, a líčili, jak si oni sami vybudovali svou pozici ve firmě. „Nechtěl jsem, aby se na mě zaměstnanci dívali jen jako na tu ‚šťastnou spermii‘, proto jsem sedm let pracoval jinde a získával zkušenosti,“ řekl ke své cestě do křesla jednatele Emca Martin Jahoda.
„Pravda je, že firmu předávám už 18 let, člověk nechce ztratit přehled,“ komentoval předávání firmy z pohledu rodiče Jan Rýdl starší z firmy TOS VARNSDORF. „Prakticky jsme to ale řešili poledních pět let. Syn původně nastoupil jako řadový zaměstnanec, ale prokázal, že schopnosti má.“
Max Skala, CEO Pražské správy nemovitostí (ta patří z 80 procent jeho otci a bývalému bankéři Václavu Skalovi) v rozhovoru s Víťou Valou, ředitelem pro stragerii v SIKO Koupelny
Jeho syn Jan Rýdl mladší pak mimo jiné upozornil na to, že předávání firmy je zatěžkávací zkouškou i pro děti, ne jen pro jejich rodiče. A také že je potřeba mít odvahu a sílu na obou stranách, protože vystoupit ze stínu silného lídra a jít svou vlastní cestou není snadné. Totéž potvrdil už na začátku konference Vlastislav Bříza mladší. „Otec je velmi silná osobnost, rozený lídr. Hádáme se, ale pomáhá nám, že si v Koh-i-nooru každý řídíme svou divizi.“
I když se přítomní mladí podnikatelé dokázali do rodinného byznysu zapojit, hodně se debatovalo i o tom, že ne všechny děti jsou tím správným kandidátem na nového šéfa – někdy je pro budoucnost společnosti jednoduše lepší najmout na řízení zkušeného manažera.
Ladislav Blažek, muž z obálky dubnového Forbesu a zakladatel módní značky Blažek, se svou dcerou Dianou
Tuhle strategii zvažují třeba v Emcu a zvolil ji i Zdeněk Pelc z GZ Media. „Když děti za nějakou dobu prokážou dostatečnou sílu, rád svoje rozhodnutí změním. Zatím je to tak, že mají nárok na dividendu, kterou jim stejně nedávám… A tak to u nás funguje a všichni jsou spokojení,“ komentoval situaci s nadsázkou Pelc.
Generálním partnerem konference byla společnost EY, hlavním partnerem advokátní kancelář Havel, Holásek & Partners a partnerem společnost Berlitz.