Provozní zisk německé automobilky Volkswagen ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o 42 procent na 2,86 miliardy eur (72,5 miliardy kroun) při tržbách 78,5 miliardy eur. Na vině je slabý výkon hlavní stejnojmenné značky osobních vozů a vysoké náklady, včetně výdajů na modernizaci modelů. Provozní marže podniku se snížila na 3,6 procenta, což je nejnižší hodnota za poslední čtyři roky.
Zisk zhruba odpovídá průměrnému odhadu analytiků v anketě společnosti LSEG. Ti předpokládali, že zisk před úroky a zdaněním (EBIT) dosáhne 2,80 miliardy eur. Tržby byly mírně nad odhady, i když meziročně se zhruba o půl procenta snížily.
Na rozdíl od firmy Volkswagen, provozní zisk automobilky Škoda Auto, která pod automobilku spadá, v prvních třech čtvrtletích letošního roku vzrostl o více než třetinu na 1,699 miliardy eur (zhruba 43 miliard korun) z 1,260 miliardy eur ve stejném loňském období.
Tržby společnosti Škoda Auto se zvýšily na 20,399 miliardy eur z 19,659 miliardy před rokem. Automobilka v období od ledna do září dodala zákazníkům 671 264 vozů, tedy o 4,5 procenta více než před rokem.
Jedním z mála světlých bodů ve výsledcích byl zlepšující se příjem objednávek v západní Evropě v období od července do září. Na trh totiž postupně přicházely nové modely, uvedl finanční ředitel Arno Antlitz.
Největší evropská automobilka v průběhu čtvrtletí dvakrát snížila celoroční výhled, a to kvůli slábnoucí poptávce v Číně. Připojila se tím k rivalům BMW a Mercedes-Benz, kteří také hlásí potíže.
Volkswagen teď svádí boj s odbory o plánovanou reorganizaci. Ta poprvé v sedmaosmdesátileté historii firmy zahrnuje i případné uzavření výrobních závodů v Německu. Druhé kolo jednání mezi vedením a vlivnými německými odbory IG Metall začíná ve středu. Závodní rada pohrozila přerušením rozhovorů a zahájením stávek.
Klíčová značka VW, kterou mají plánované škrty postihnout nejvíce, dosáhla za prvních devět měsíců roku pouze dvouprocentní provozní marže. „To ukazuje na naléhavou potřebu výrazného snížení nákladů a zvýšení efektivity,“ řekl Antlitz. „My jsme nezapomněli, jak vyrábět skvělá auta, ale máme výrobní náklady, které ani zdaleka nejsou konkurenceschopné,“ citovala jej agentura Reuters.
Na celkovém poklesu prodejní marže má vinu i propad prodeje nejziskovějších sportovních vozů Audi a Porsche. O sedm procent slabší pak byl celkový prodej všech vozů koncernu. Růst v Severní Americe, který dosáhl 6,4 procenta, nedokázal vykompenzovat patnáctiprocentní pokles prodeje v Číně. Ta je hlavním trhem Volkswagenu a na jeho odbytu se podílí asi třetinou. Ve třetím čtvrtletí se také snížil prodej elektrických modelů o deset procent.
Volkswagen, který je největším soukromým zaměstnavatelem v Německu, chce většiny plánovaných miliardových úspor dosáhnout snížením mezd, uvedl v úterý deník Handelsblatt s odvoláním na dokument představenstva. Navrhované desetiprocentní snížení mezd jen u hlavní značky by přineslo téměř 800 milionů eur ročně, cituje list z dokumentu. Uzavření a prodej závodů by zajistily podstatně menší úspory, dodává deník.
„Volkswagen ve třetím čtvrtletí překonal očekávání tržeb, což bylo pouze náplastí na celkově neuspokojivé výsledky. Firmě kvůli napjaté tržní situaci meziročně klesla provozní marže, která ve třetím čtvrtletí nesplnila odhad. Pod odhady skončil i počet dodaných vozů,“ napsal analytik XTB Tomáš Cverna.
Volkswagen se podle něj nachází ve složité situaci, která si žádá razantní kroky. Pokud opatření spojená s redukcí nákladů v Německu nebudou úspěšná, mohou se snahy o restrukturalizaci v rámci koncernu posunout i za hranice Německa, varuje Cverna.
Největší vinu za současnou situaci největší evropské automobilky nesou podle deníku The Wall Street Journal politici a jejich plány na ochranu klimatu. „Německý automobilový průmysl se ocitl v kleštích mezi vyššími cenami energií, které zvyšují výrobní náklady, a předpisy pro elektromobily, které zpomalují prodej. Volkswagen se pod tímto tlakem hroutí,“ napsal deník.
Akcie Volkswagenu od začátku roku ztratily přibližně dvacet procent. Celoevropský index automobilek ve stejném období odepsal kolem deseti procent.