Automobilka Volkswagen odložila rozhodnutí o výstavbě takzvané gigafactory na výrobu automobilových baterií o půl roku na pololetí roku 2022. O umístění továrny se uchází i Česko. Řekl to vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček.
O gigafactory měl dnes jednat Havlíček a premiér Andrej Babiš s předsedou představenstva Volkswagenu Herbertem Diessem. Nakonec spolu jen podepíší memorandum o podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily v Česku. Těch by měly vzniknout zhruba 3000.
Továrna na autobaterie by mohla vzniknout v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1. Havlíček již v létě podepsal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpoře projektu. Vedle ČR jsou ale podle něj ve hře i další lokality, například v Polsku.
Plánovaná česká továrna by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než třicet gigawatthodin, což vystačí pro 400 až 800 tisíc osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a na kapacitě finálních baterií.
Havlíček dnes ráno jednal se zástupci Škody Auto o dopadech výpadku dodávek čipů na český automobilový průmysl, který zaměstnává kolem 180 tisíc lidí. Kvůli tomu zvažuje podporu dotčených oborů novým programem Antivirus, který vláda použila během koronavirové pandemie.
Program by suploval klasický kurzarbeit, který stále není legislativně zakotvený. O podpoře bude jednat příští pondělí tripartita. Plánované odstávky výroby mají podle Havlíčka trvat do konce roku.
Memorandum o podpoře rozvoje elektromobility mají vedle zástupců vlády, Volkswagenu, Škody Auto a ČEZ podepsat i Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic a Ředitelství vodních cest, na jejichž pozemcích by měla dobíjecí místa vzniknout.