Mají za sebou jeden z nejúspěšnějších exitů v české startupové historii. Vývoj softwarových nástrojů pro hodnocení a analýzu kontaktů se zákazníky vynesl dvojici za firmou Ytica z nuly na miliardu za rok a půl. Teď se Šimon a Květa Vostří vracejí s novou ideou, která má být špičkovým technologickým řešením pro zákaznická centra spíše větších zákazníků se zaměřením na USA.
„Prostě jsme chtěli znovu zažít tu radost a vzrušení, začít s něčím úplně od začátku,“ řeknou mi hned zkraje našeho setkání někdejší spolužáci ze školy, kteří se znají přes dvacet let a dnes jsou manželé a dlouholetí parťáci nejen v životě, ale i v byznysu.
V červnu 2020 jim patřila obálka našeho magazínu, z níž společně shlíželi jako „Vostrá dvojka“. A nebylo to tehdy nadsazené označení – před pěti lety prodali svůj karlínský startup globálnímu gigantu Twilio. Miliardový exit na české startupové scéně vzbudil ohromnou pozornost a Šimon a Květa se pod křídla Twilia na čas přesunuli.
Teď jsou zase sami za sebe. „A ta současná svoboda znamená strašně moc, ve všem, co chystáme,“ popisuje s očividnou radostí Květa, dlouholetá členka našeho žebříčku Nejvlivnějších žen Česka.
Během let se stala pro mnohé začínající podnikatelky vzorem, mentorkou, živoucím příkladem, jak lze uspět – a zůstat přitom nohama pevně na zemi. Jak si při divoké jízdě mezi miliardami zachovat zdravý rozum, pokoru i skromnost.
Nic z toho Květě ani Šimonovi nechybí ani dnes. Sedíme u nich v kuchyni, v novém prostorném elegantním bytě v Karlíně s výhledem na řeku, kam se nedávno nastěhovali, a který i přes své úctyhodné rozměry působí pořád útulně – možná i proto, že se tu český design mísí třeba s rozestavěným legem a dalšími hračkami.
Nehrají si tu jen malé dcery, i Šimon má svou „zašívárnu“, dílnu a pracovnu v jednom, které vévodí velký, právě rozestavěný model železnice. Vláčky jsou totiž jeho vášeň z dětství. Šimon pak uvaří kafe a Květa začne vyprávět o tom, jak se rozhodli začít znovu. S malým týmem, který spojuje zápal pro novou věc.
Rušno kolem jejich nového projektu rozjel příspěvek na facebookovém profilu Květy Vostré:
Prvních pár kolegů se k nim už připojilo, celkový tým má pro letošek čítat maximálně patnáct lidí. „Ale špičkových. A dobře zaplacených. Produkt stojí na lidech. Máme stejné nadšení jako před lety, a k tomu trochu víc zkušeností,“ shodují se manželé, kteří svůj projekt nazvaný Salted CX financují zcela sami.
Za investory chtějí jít nejdřív za dvanáct až osmnáct měsíců, přičemž svou počáteční investici odhadují ke dvěma milionům dolarů. „Nadchlo nás, že se k nám někteří kolegové připojili okamžitě. Hned nám řekli ano. Počkej, vždyť ani nevíš, co nabízíme, říkali jsme. Nevadí, to je mi úplně jedno, chci do toho rozhodně jít s vámi, jste to vy a já s vámi chci pracovat, zněla odpověď. To byl nejlepší pocit, co jsem za dlouhou dobu zažila,“ popisuje Květa.
Salted CX je v úplném začátku, pracují na něm přibližně pět měsíců a mluvit o něm chtějí zatím jen minimálně. „Co nabídneme, se bude určitě vyvíjet v čase, na základě zpětné vazby zákazníků. Nemůžeme tedy mluvit o ničem konkrétním. Hlavní, co teď máme v ruce, je nápad, chuť a nadšení. A velká pokora. Nevíme, jestli to, co chceme, budou chtít i zákazníci,“ krčí rameny Šimon, ale usmívá se od ucha k uchu.
„Nám to dává smysl. A rozhodně to chceme zkusit,“ dodají s Květou. „Zákazník je vůči službám stále náročnější, call centra na to musí reagovat. A s nástupem umělé inteligence se navíc zásadně změní, jak budou fungovat,“ konstatuje Šimon.
„Tam vidíme velkou příležitost. Trh se teď mění strašlivě rychle, podívejte se jen na ChatGTP. Představen byl v listopadu – a po pár měsících je někde zcela jinde a další hráči představují nová a nová řešení,“ líčí zapáleně.
V neděli odletí manželé do Orlanda. Prvním klientům představí své „preview“, jak říkají tomu, co mají právě v ruce. „Je to začátek, ale už teď je to jízda. A nás to strašně baví,“ uzavírají Vostří.