V brněnském studiu Madfinger Games to vypadá jako v „klučičím“ pokoji. Herní plakáty, posilovna, pytle Fatboy a tma. A spoustu zavřených dveří, za kterými se ve dne v noci maká na české hře, kterou teď sleduje celý hráčský svět.
Marek Rabas, který působí jako nadšený herní programátor, nezapře ostravský původ a na formality si nepotrpí. Je majitelem studia, které stojí za světovými trháky mobilních stříleček Dead Trigger nebo Shadowgun.
Nedávno ale hráče překvapilo, když studio platformu mobilních her úplně opustilo a představilo realistickou střílečku Gray Zone Warfare, jejíž early access, tedy verze s předběžným přístupem, vyšla na konci dubna. A na čas se stala dokonce nejúspěšnějším titulem herního portálu Steam s téměř milionem stažení za první měsíc.
V Madfinger Games teď navíc vládne všudypřítomná euforie: díky velkému úspěchu měli brněnští vývojáři možnost stát se znovu nezávislým studiem. Přes dva roky totiž fungovali hlavně díky velké investici z Číny.
Zhruba 130 milionů do studia v roce 2021 vložila společnost Nuverse ze skupiny ByteDance vlastnící například TikTok. Čínská investice umožnila vývojářům zaměřit se na budování a rozvoj místo neustálého shánění peněz. Studiu se teď podařilo vykoupit zpět své akcie, prodali všechny své staré hry a naplno se soustřeďují na rozvoj military simulátoru Gray Zone Warfare.
Jak dlouho trvá, než hra začne generovat stabilní příjmy? Jde si udržet nezávislost v odvětví, které funguje primárně na investicích bez podpory státu? A jaké plány mají do budoucna? Marek Rabas odpovídá.
Vy a hry, jak to začalo?
Bavily mě hry a jako programátora mě zajímalo, jak to vlastně funguje. Nechápal jsem, jak ty postavičky chodí po pixelech (směje se). Pak Id Software vydali hru Quake 2 a vypustili zdrojáky, tak jsem si s tím začal hrát a vytvořil prvního Bota (Crusader Bot). No a nakonec jsem se přidal k Ward Six Entertainment. S mezinárodním týmem jsme pak online pracovali na hře Dawn of Darkness, pro kterou jsem naprogramoval všechny zbraně a monstra.
Jak jste se dostal do Illusion Softworks?
Nejdřív se mi ozvala firma z Ameriky a nabídli mi práci na nějakých budgetovkách. Tak jsem opustil svůj trvalý příjem a měl jsem rezervu tak na tři měsíce. Nakonec jsem dostal jenom tisíc dolarů. Za chvíli jsem byl úplně bez peněz a se spoustou dluhů. Tak jsem se na to vybodl a rozhodl se nastoupit do Illusion Softworks.
A pak začaly Madfinger Games?
Madfinger Games jsme založili poté, co nám zavřeli projekt v Illusion Softworks. Byli jsme z toho zklamaní, strávili jsme na tom přes dva roky tvrdé práce. Tak jsme se s klukama rozhodli spojit se s Kuju Entertainment a někdy v roce 2008 vznikly Madfinger Games.
Jaké byly začátky?
Nejdřív to nebylo vůbec snadné. První projekt byla jednoduchá hra „15″, což je šestnáct políček s patnácti čísly, která musíš srovnat do řady. Bohužel jsme až později zjistili, že podobných her je už na trhu spousta, a skončili jsme nakonec v minusu kvůli licencím.
Kdy přišel první úspěch?
To byla o rok později hra Samurai, která vydělala nějakých padesát tisíc dolarů, což nebylo špatné, ale ještě to nestačilo na oficiální založení firmy. Potom jsme se rozhodli udělat dvojku, která už měla mnohem větší úspěch. To byl takový náš průlom.