Automobilka Porsche úspěšně vstoupila na frankfurtskou burzu. V největším evropském IPO za poslední dekádu získala od investorů přibližně 9,4 miliardy eur. Během prvního dne se její akcie držely nad emisní cenou, zatímco evropské burzy dál padaly v turbulencích vyvolaných rekordní inflací, vysokými úrokovými sazbami a nejistými vyhlídkami do budoucna.
Německý Volkswagen jako mateřská společnost Porsche stanovil finální cenu za jednu akcii na 82,5 eura. Horní hranici dříve oznámeného cenového rozpětí určil kvůli vysokému zájmu investorů. Ten se během čtvrtečního obchodování potvrdil a akcie v jednu chvíli posílily na téměř 87 eur za kus, posléze se však vrátily na úroveň emisní ceny.
Objednávky cenných papírů Porsche obchodovaných na burze zadalo v rámci IPO zhruba 650 investorů. Téměř polovině z nich však nebyly kvůli vysoké poptávce přiděleny, uvedla agentura Bloomberg s odkazem na obeznámené zdroje. Množství akcií je totiž značně omezené, automobilka volně nabídla pouze 12,5 procenta z celkového počtu 911 milionů kusů.
„Finanční ukazatele mluví ve prospěch investice do této značky. V posledních letech můžeme sledovat kontinuální nárůst tržeb, až k třiceti miliardám eur za rok 2021. V rámci celé skupiny představuje Porsche to nejcennější, co Volkswagen má. V roce 2021 měly vozy Porsche podíl na tržbách 11,2 procenta a vygenerovaly zisky pro celou skupinu 22,9 procenta,“ komentoval IPO Erik Kmeť, jednatel investiční společnosti K&L Rock. Po úspěchu Porsche by podle něj mohly na burzu zamířit i další značky z portfolia Volkswagenu, například Audi.
Zatímco Porsche je po čtvrtku na burze v plusu, akcie mateřského Volkswagenu o téměř osm procent oslabily. „Trh zkrátka čekal, že IPO Porsche bude bombastické a během prvního obchodního dne akcie vystřelí nahoru o desítky procent. Přitom vidíme pouze opatrný růst,“ míní Tomáš Pfeiler, portfolio manažer společnosti Cyrrus.
Nedařilo se ani akciím holdingu Porsche SE, které ve čtvrtek klesly o deset procent. Holding vlastní rodina Porscheů-Pïechů a drží přes něj i svůj většinový podíl kmenových akcií Volkswagenu. Se vstupem Porsche na burzu získal prominentní rod průmyslníků ve stejnojmenné automobilce větší vliv na rozhodování. Porsche SE totiž nově drží 25 procent kmenových akcií Porsche.
Tržní kapitalizace výrobce luxusních aut vychází po burzovním debutu na více než 75 miliard eur. Podle této metriky je nyní pátou největší automobilkou světa, větší než Mercedes-Benz, Ford nebo BMW. Pokud jde o hodnotu vydaných akcií, Porsche je největším německým IPO od Deutsche Telekomu v roce 1996 a největším v Evropě od uvedení švýcarského komoditního gigantu Glencore v roce 2011.
CEO Porsche Oliver Blume vyjádřil ve čtvrtek spokojenost s tím, jak vstup na burzu proběhl, a zároveň odmítl obavy některých investorů z jeho duální role. Šéfuje totiž jak Porsche, tak celému koncernu Volkswagen a v dohledné době se na tom nebude nic měnit. „Je to naše vědomé rozhodnutí a neexistuje žádný časový horizont, ve kterém se bude přehodnocovat,“ uvedl Blume.
Porsche získalo na frankfurtské burze prostředky, které pravděpodobně investuje hlavně do elektromobility. Do tohoto sektoru se přesouvá od uvedení plně elektrického vozu Taycan v roce 2019. Do roku 2030 pak chce, aby elektroauta tvořila osmdesát procent prodejů. Blume však ve čtvrtek odmítl, že by automobilka směřovala k čistě elektrické produkci.