Když před lety objevila svět niche parfumerie, fascinovala ji myšlenka, že vůně může být víc než jen kosmetický doplněk. Markéta Baňková proto strávila pět let přípravou vlastní značky parfémů. Výsledkem je Space Fluid – kolekce unisexových niche vůní, které propojují umění, vědu a historii.

Parfémy Space Fluid vnímá jejich zakladatelka, vědkyně a autorka oceněná cenami Magnesia Litera či Česká kniha, jako odraz emocí a návrat k původní myšlence parfumérství. Každý flakon vyrábí sama v Česku a ukládá ho do kovové cestovní krabičky – některé edice jsou dokonce vytvořené ze skutečných nerezových artefaktů, které sloužily československé armádě v letech 1963 až 1985.

Limitované kolekce o maximálně devadesáti kusech podtrhují exkluzivitu značky, kterou Baňková popisuje jako komplexní umělecké dílo – od vůní přes design až po doprovodné povídky a kresby.

Pojďme začít samotným názvem – Space Fluid. Odkazujete jím na fluiditu vesmíru a na to, že právě díky vůním můžeme překlenout čas i prostor. Odkud pramení fascinace právě tímto tématem?

Ano, inspirací pro název je skutečně relativita vesmíru – čas nám ubíhá relativně podle toho, jak ho vnímáme. Ideou Space Fluid je parfém s obsahem jak vysokých procent, tak velkého množství přírodních látek v nedenaturovaném alkoholu. Tím probouzí fantazii, vzpomínky a aromaterapeuticky ovlivňuje náladu. Podle mě jím tedy skutečně můžeme zpomalit čas a vytvořit si náš bezpečný prostor. 

Historicky se parfémy používaly ke spirituálním účelům, protože látky v nich obsažené uvolňovaly napětí, působily euforicky, afrodiziakálně a meditativně. S příchodem chemických molekul se parfémy staly cenově dostupnými, avšak ztratily sílu, kterou v nich lidé hledali po tisíce let. Ta touha však lidem zůstala. Space Fluid chce na tuto parfumérskou tradici navázat a ukázat, že význam parfému sahá za hranici funkce kosmetického produktu.

Kromě parfumérství se věnujete i spoustě jiným projektům, mimo jiné biologii, vědě nebo kreativnímu psaní. Jak se vaše vášně vzájemně ovlivňují a co má největší vliv právě na Space Fluid? 

Vystudovala jsem umění, ale spíš jsem si asi měla vybrat vědu. Dlouho jsem proto měla dojem, že své pravé místo nenacházím, a přeskakovala z jednoho oboru do druhého. Pak mi došlo, že můžu být užitečná jako most mezi nimi. 

V devadesátých letech jsem začala experimentovat s internetem. Vytvořila jsem na webu interaktivní knihu, pak NYC Map, cosi jako Google Street Maps, ještě před vznikem Googlu, a získala nálepku české „průkopnice internetu“. Pak jsem napsala knihu Straka v říši entropie, která zas trochu nezvyklou formou ukazovala, že fyzika může být fascinující i pro lidi, které by jinak nezajímala.

Úspěch Straky pak vedl k románu Maličkost, která řešila otázky z oboru genetiky. Zkrátka jsem se vždy několik let věnovala jednomu vědecko-technickému oboru, učila jsem se ho a pak ho zkusila nějak inovativně zpracovat umělecky nebo literárně. A Space Fluid je dalším propojením umění a vědy: parfumérství zahrnuje botaniku a chemii, ale i historii a psychologii. 

Pojďme se ale vrátit na začátek, na přelom let 2018 a 2019, kdy se idea vlastní řady niche parfémů začala rodit. 

Před šesti lety jsem si chtěla zkusit vytvořit parfém pro sebe, inspirovali mě artisan parfuméři, kteří používají neobvyklé ingredience, a jejich práce tak nevoní jako parfém, ale jako realita.

Nikoho si totiž nezamilujete jen pro jeho parfém, ale pro představu, kterou ve vaší fantazii vyvolá, úloha parfému je zhmotnit sen a dát vám prožít jeho emoci. Věděla jste, že právě čich je její nejsilnější spouštěč a čichovou paměť částečně dědíme po předcích? Proto potřebujeme cítit autenticitu a syrovost.

A přesně proto se niche parfémy těší čím dál větší oblibě. Jaký byl ale start samotné firmy, hledání dodavatelů a samotná investice?

Prvotní investice byla asi tři sta tisíc, ale práce nakonec trvala mnohem déle a během šesti let se vyšplhala na několikanásobek. Byrokracie zdržela start firmy o dva a půl roku. Stavební úřad opakovaně zamítal nutná povolení k registraci výrobních prostor. Mezitím některým ingrediencím prošla spotřební lhůta, musela jsem je vyhodit a koupit znovu.

A když už jsem byla jen krok od rozhodnutí přestěhovat raději firmu mimo republiku, vyšlo to. Vydala jsem pět parfémů během roku a právě jsem dokončila šestý. Investice se zatím nevrátila, ale to by bylo moc brzy, predikuji návratnost osm let.

Dá se parfumérstvím v České republice uživit? 

Zatím nevím. Space Fluid vzniklo hlavně z nadšení a od začátku jsem počítala s rizikem. Přírodní špičkové ingredience velmi zvyšují výrobní náklady, ale z kvality polevit nechci. Preventivně jsem se vyzbrojila mindsetem: i kdyby se nic neprodalo, zůstanou parfémy aspoň pro mě na používání do konce života. 

Čekání na povolení od úřadů mě naučilo tíhnout k ingrediencím, které čas nekazí. Místo běžného denaturovaného lihu dávám čistý konzumní alkohol, takže jsou-li parfémy uskladněné mimo světlo, vlhko, průvan a horko, časem krásně vyzrávají podobně jako koňak.

Markéta Baňková
info Foto Space Fluid

Kdo tvoří jádro vaší klientely v České republice? 

Cílem Space Fluid je autenticita, kvalita a originalita, i když dnes se dá všechno zkopírovat. Jsme podobně oblečení, koukáme do mobilů několika výrobců, cestujeme na stejná místa a atrakce, jíme potraviny vzdálené kvalitě surovin našich předků. Věci kolem nás jsou stále unifikovanější a konkurencí stlačené na nejnižší výrobní náklady. 

Proto se to snažím dělat obráceně: každý flakon je originál, který ručně plním, ručně popisuju, není potištěn v tiskárně. Ručně míchám kompozice se vzácnými látkami v malých šaržích. Mně osobně kazí požitek z parfému, který nosím, když ho má moc lidí v mém okolí. Proto i vyrábím menší náklad a kvalitu bez kompromisů pro užší klientelu. Často se se svými klienty scházím osobně a vytvářím vůně i na míru. 

Máte distributory i v zahraničí, což naznačuje, že hlavní prodejní potenciál nespočívá primárně na českém trhu. Je to tak?

Je, nejvyšší odbyt je zatím v USA, kde mám první dva distributory: jednoho v Houstonu a na jaře bude Space Fluid dostupná v jednom newyorském niche parfémovém obchodě. 

Potřebovala jsem ze začátku prodávat spíš online za plnou prodejní cenu kvůli vysokým počátečním nákladům. Teď už nakupuji materiál ve větším objemu a výrobní cena jednoho parfému vypadá lépe. Plánuji ale i další expanzi a v létě mě čeká prezentace na francouzském veletrhu Grasse Perfume Week. 

Určitě bych chtěla Space Fluid i v Česku v kamenném obchodě – s jedním už o spolupráci jednám. Zatím lze parfémy očichat v DSC Gallery v Dlouhé ulici v Praze nebo koupit sadu vzorků na webu. 

Jak si tedy vaše značka vede z obchodního hlediska?

Prodej skáče podle akcí, jako bylo například uvedení novinky X-Ray na konci minulého roku. Celý výdělek jde ale zpět do nákladů. Obrat za zhruba rok existence značky byl půl milionu korun, což vzhledem k tomu, že Space Fluid zatím není kromě USA v žádné distribuci, beru jako úspěch.

Když už zmiňujete parfém X-Ray: jeho uvedení bylo opravdu jedinečným zážitkem zahrnujícím i například imerzivní divadelní představení. Proč je pro vás důležité investovat do originálních akcí, jako byla tato v galerii DSC?

S přáteli herci jsme na zahájení prodeje parfému X-Ray nacvičili rituál inspirovaný tradicí parfumérství v historii náboženství a magie. Z hlediska marketingu to bylo iracionální rozhodnutí – na zahájení byla jen malá uzavřená společnost a my ho nacvičovali několik dní. Náš rituál ale lidi v prostoru galerie zastavil a v momentu přítomnosti propojil. V tom tkví princip vůně. Pokud ji chcete poznat, musíte vše další pustit z hlavy a intenzivně ji vnímat.

Space Fluid
info Foto Space Fluid

Proto kromě oficiálních prezentací pořádám také Čichové večírky pro kamarády i zájemce. Seznámíme se, popovídáme, lehce se omámíme parfémy. A před rokem jsem měla čichací výstavu Cesta čichoprostorem. To byl výlet do minulosti – čichová krajinomalba světa sedmnáctého století s užitím tehdejších autentických, dnes už nepoužívaných ingrediencí. 

Originální přístup se u Space Fluid promítá i do výrazné grafiky, doplnitelných flakonů či krabiček a dalších detailů. Kdo za tím vším stojí?

Za vším stojím sama, je to jednotný autorský projekt. Vymýšlím recepturu parfémů, míchám je, plním do flakonů, které ručně pomalovávám a popisuju, vytvářím web i reklamu. Nastavila jsem co nejnižší provozní náklady, aby firma nezkrachovala ani v období, kdy by byl prodej nízký nebo bych se věnovala i něčemu dalšímu. Jsem si ale jistá, že parfumérství budu v nějaké formě dělat vždy.

Jak jste zmínila, parfémy děláte i pro osobní nošení. Jaký je tedy váš nejoblíbenější?

Nejčastěji nosím Narcis Nocturne. Je to esence ženství, která mi imponuje, laskavá, nezávislá, ale tajemná. Je to obraz ženy, u které si nejste jisti, zda si svou výraznou smyslnost nenechá jen pro sebe, protože si ji nepotřebuje potvrzovat navenek.

Mou nejlepší kompozicí je ale asi High to Lotus. Tam jsem proti sobě postavila ingredience jako artyčok, lotus, oud, mořské chaluhy a další, které se k sobě samy moc nehodí. Drží je dohromady konstrukce mnoha dalších ingrediencí. Stačí jedna kapka jinak a celá konstrukce spadne.

Je slast balancovat na hranici hořkého, sladkého, slaného, chladného i vlhkého a určitá hrozící disharmonie tam přináší napětí. Přesto je tento parfém velmi uvolňující – květ lotosu používali Egypťané a buddhisté při meditaci. 

Co by při výběru parfému mělo být klíčové?

Určitě si prověřte, jak parfém voní s přidanou ingrediencí vás samotné. Moje parfémy potenciálně s člověkem jako přidanou ingrediencí počítají. Některé parfumérské látky záměrně trochu zapáchají, ale ve správné kompozici se krásně uplatní. I partnery si hledáme podle našeho pachu. Jak poznat tu pravou, když svůj pot zcela vyzmizíkuje antiperspirantem?

Proto nemyslím, že je nutné ho úplně potlačit, ale spíš mu najít parfém, se kterým vytvoří krásnou symbiózu. Jednou se beztak zpotíte natolik, že pravda vyjde na povrch. 

Space Fluid
info Foto Space Fluid

Je pravda, že by se parfém neměl roztírat o zápěstí? Jaké další rozšířené mýty o parfémech můžete vyvrátit?

Skutečně, neměl. A měl by se dobře skladovat. Pokud ho spotřebujete rychle, není skladování důležité, ale pokud chcete, aby vydržel roky, mějte ho v suchu, chladnější pokojové teplotě třináct až osmnáct stupňů, v šeru mimo slunce, bez průvanu a prudkých teplotních změn, se zavřeným víčkem. Sbírám a skladuji takhle parfémy desetiletí.

Je lepší nedávat ho do vlhké koupelny nebo otevřený do lednice, časem do sebe může natáhnout další pachy. Velké objemy jako flakony vydrží víc než malé vzorky. Nejstarší parfémy jsem namíchala před šesti lety a dnes voní ještě lépe než tehdy.

Záleží i na tom, v čem perete oblečení. Některé výrazně parfemované prášky a aviváže zůstanou v oblečení, které máte na sobě, a váš parfém změní. Vy jejich pach už nevnímáte a myslíte si, že se takhle parfém přirozeně chová na vaší kůži. Na to je třeba si dát pozor.

A na závěr – můžete nám nastínit, jaké jsou plány Markéty Baňkové i Space Fluid pro rok 2025?

Vývoj a výroba parfémů mne zaměstnávala dvanáct hodin denně, často i o víkendech. Teprve teď mám víc času na prezentaci, propagaci a navazování kontaktů. Nejvíc mě ale stejně baví věci vytvářet, a proto bych si letos ráda našla čas na psaní. Jenže zvažuju, zda ještě lidé v době AI budou chtít číst knihy psané lidmi.

O to víc věřím Space Fluid, protože parfémy tohoto druhu žádná AI nikdy vytvářet nebude. Parfémy s chemickými molekulami asi ano, ale přírodní látky musíte pořád koštovat, každá šarže je jiná. A také koštovat jejich efekt na náladu. Vůni spirituálního lotosu chystám i v novém, šestém parfému, který už za chvíli spatří světlo světa.