Český startup Outfindo, který cyklistickým nadšencům pomáhá s výběrem ideálního jízdního kola, přeřazuje na vyšší rychlostní stupeň. Poté, co šlápl do pedálů a získal finanční podporu velkých byznysových jmen, jako jsou Robert Kyncl nebo Jaroslav Beck, přivábil i další investory.

Tentokrát do firmy, za níž stojí někdejší profesionální cyklista Jan Matějů, vkládají peněžitou důvěru fond Presto Ventures, skupina Patero a dvojice investorů Bob Dohnal a Mirek Vlasák z cloudové společnosti Revolgy. Společně jí posílají 900 tisíc eur, tedy v přepočtu bezmála 22 milionů korun.

„Outfindo je podle nás ve správný čas na správném místě v odvětví, které přesně takové řešení potřebuje. Jejich obrovskou přidanou hodnotu dokládá i rychlý prodejní proces a vysoká úspěšnost při uzavírání spolupráce s novými zákazníky,“ komentuje investici Roman Nováček, partner Presto Ventures, největšího investora v tomto kole, a mimo jiné člen loňského výběru Forbes 30 pod 30.

Získané peníze by měly sloužit k podpoření dalšího růstu. Outfindo, které zájemců pomáhá se správným výběrem kola na základě jednoduchých otázek, totiž svůj vyhledávací nástroj nenabízí už jen na svých stránkách.

V posledních měsících jej nasadil na zhruba tři desítky specializovaných e-shopů v Česku i v zahraničí. Kromě toho vstupuje do jiného segmentu, když ve spolupráci s největšími retailovými hráči spouští digitálního průvodce pro chytrý výběr praček.

„Obchodníci si teď nemohou dovolit ztratit jediného zákazníka, protože tlak na náklady, a tedy cash flow, je dnes jeden z nejvyšších, jaký jsme kdy zažili. Outfindo jim v tomto může vytrhnout trn z paty,“ věří Matějů.

Zakladatel Outfindo Jan Matějů
info Foto Outfindo
Jeden ze zakladatelů Outfindo Jan Matějů, foto Outfindo

„Často se setkáváme i s tím, že ani sám zákazník neví, co přesně hledá, přestože ví, na co danou věc potřebuje. To je u složitých komodit přirozené a naše technologie se s tím dokáže velmi dobře popasovat,“ vysvětluje, proč se rozhodl zprovoznit novou produktovou vertikálu a přemýšlí o dalších.

Čtyřicetiletý startupista, který v minulosti například tři roky šéfoval platformě Dáme jídlo, založil Outfindo před třemi lety v době cyklistického boomu, kdy se na něj hojně obraceli známí, aby jim poradil s výběrem ideálního jízdního kola.

Časem se nejen pro ně rozhodl vytvořil uživatelsky přívětivou databázi, která se záhy stala vůbec největší na tuzemském trhu. V současnosti zákazníkům nabízí téměř čtrnáct tisíc skladem dostupných kol od necelé stovky e-shopů a prodejců, což představuje jejich vůbec největší databázi u nás.

„Věříme, že každé kolo má svého kupce a zákazník by k němu měl dojít krátkou, hezky umetenou cestičkou, i když často neví, co přesně hledá. Dnes je to často několikaměsíční pochod džunglí e-shopů a technických specifikací, což sedmdesát procent zákazníků prostě nedá,“ přibližuje Matějů, co ho přimělo k vytvoření internetového průvodce koupí kol.

Outfindo, které loni během svého druhého roku ostrého provozu utržilo kolem pětadvaceti milionů korun a kde zakladatelské trio Jan Matějů, Ondřej Bouda a Martin Chrz nadále zůstává většinovými vlastníky, má ve svých majetkových strukturách zajímavá jména.

Už dříve jej finančně podpořil Robert Kyncl, někdejší člen vedení společnosti YouTube a současný šéf hudebního vydavatelství. Prvně společně s Jaroslavem Beckem, spoluzakladatelem herního studia Beat Games, když do startupu skrze investiční vehikl JARO Capital vložili v rámci pre-seed programu přes deset milionů korun.

Robert Kyncl, ředitel Warner Music Group ještě během svého působení v YouTube
info © Credit Barry J Holmes © Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license. - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RK_YT_BJH_1126M1.3.jpg
Robert Kyncl, ředitel Warner Music Group ještě během svého působení v YouTube © Credit Barry J Holmes © Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license

Později coby součást skupiny andělských investorů, mezi nimiž byl vedle Kyncla také například Richard Valtr, zakladatel miliardové společnosti Mews. To firmě specializující se na jízdní kola přineslo na účtě na další rozkvět sedm set tisíc eur, tedy téměř sedmnáct milionů korun.

„Do Outfindo jsme se rozhodli investovat, jelikož věříme vizi týmu, který za tímto projektem stojí. Je to přesně takový typ projektu, který jsme chtěli podpořit. Stojí za ním lokální zkušený tým, který má globální ambice změnit významnou část e-commerce světa,“ komentoval toho času investici Kyncl.

Inovativní řešení Outfinda zaujalo i porotu soutěže Vodafone Nápad roku, složenou z investorů, podnikatelů a manažerů, která jej vybrala mezi dvanáctku letošních finalistů. „Velikost tohoto trhu je v desítkách miliard eur a unikátní produkt lze využít i v dalších vertikálách, což otevírá Outfindo velkou příležitost nejen na Evropském trhu,“ odůvodňuje výběr Martin Kešner, zakladatel Vodafone Nápad roku.