Verzí, proč se ve středu zřítilo letadlo se šéfem soukromé ruské Wagnerovy skupiny Jevgenijem Prigožinem, je několik. Vzhledem ke sporům, které měl Prigožin s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, mnozí komentátoři dvě z nich ani neberou v úvahu. Jednou z nich je možná chyba pilota, druhou porucha letadla.

Nejčastěji zmiňovanými verzemi jsou výbuch na palubě letadla a zásah protiletadlovou střelou odpálenou ze země, napsal ruský servis BBC. Hlavním argumentem pro tyto verze je fakt, že se letoun nejspíš začal rozpadat už ve vzduchu, protože některé jeho úlomky byly nalezeny daleko od trupu.

Ještě večer po nehodě agentura RBK s odvoláním na policejní zdroj uvedla, že vyšetřování bere v úvahu všechny verze: chybu pilota, technické problémy i vnější vliv. Takový postup bývá běžný po všech podobných leteckých nehodách.

Mluvčí ruského prezidenta Dmitrij Peskov se v pátek ohradil proti dohadům o možném zapojení ruské vlády do smrti Prigožina. Podle něj jsou tvrzení Západu, že šéf soukromé Wagnerovy skupiny byl zabit na příkaz z Kremlu, i další podobné spekulace, „absolutní lži“. Vyšetřování havárie letounu podle něj dál pokračuje.

„Nyní se kolem této letecké nehody a tragické smrti pasažérů letadla včetně Jevgenije Prigožina objevilo množství spekulací. Samozřejmě, že na Západě jsou všechny tyto spekulace prezentovány ze známého úhlu,“ řekl Peskov novinářům. „Všechno je to naprostá lež, při pokrývání této tematiky je potřeba vycházet z faktů. A faktů zatím není mnoho. Je potřeba je objasnit v rámci vyšetřování,“ dodal mluvčí Kremlu s tím, že je třeba vyčkat na výsledky různých testů a rovněž výsledek vyšetřování.

Jak poznamenala i BBC, neexistuje příliš otevřených zdrojů, ze kterých by se daly vyvodit závěry, co se nad Tverskou oblastí stalo. Určitá data se dají vyvodit ze stránek, které sledují letový provoz, jako je Flightradar24. Ten dokáže sledovat polohu letadel v reálném čase, ukáže jejich rychlost i výšku, ve které se pohybují.

Podle těchto údajů letěl stroj Embraer Legacy 600 s registračním číslem RA-02795 se zapnutým transpondérem od 17:59 moskevského času do 18:11, tedy 16:59 až 17:11 středoevropského letního času. Soudě podle dráhy letu letoun zapnul transpondér až ve vzduchu, což některá letadla dělají. V té době byl ve výšce 3,7 kilometru u města Zelenograd poblíž Moskvy, letěl rychlostí 585 kilometrů za hodinu, nabíral výšku a stále zrychloval.

Během celého zaznamenaného letu letoun stoupal a zvyšoval svou rychlost, dokud transpondér nepřestal vysílat informace. Přístroj nevykázal žádný pokles stroje, zařízení tedy muselo být buď vypnuto, nebo ve vzduchu přestalo fungovat z jiného důvodu.

Dalším zdrojem informací, ze kterých by se dalo usoudit, co se ve vzduchu stalo, jsou videozáznamy očitých svědků. Jedna z nahrávek ukazuje, jak letadlo padá kolmo dolů ve vývrtce a za ním se táhne kouřová stopa. Ve stejnou chvíli se na obloze objeví bílý kouřový mrak, který zůstává viditelný v místech, odkud letadlo padalo.

Na jiném videu je slyšet zvuk motoru. Zda patří padajícímu letounu, ale není jasné. Žena, která nahrávku komentuje, říká, že byly slyšet dva výbuchy a že „dron“, jak letadlo nazývá, byl sestřelen. Rovněž dodává, že kromě letounu „padaly i různé kusy“.

Další nahrávky nicméně žádné exploze nezmiňují. Když byly zveřejněny fotografie trosek letadla, podle některých expertů na nich byly vidět malé díry právě po zásahu protiletadlovou střelou. Na jiných snímcích ale nic takového vidět nebylo.

Dvě nejoblíbenější verze, o kterých se diskutuje na internetu, jsou výbuch na palubě a zasažení střelou ze země. Ve prospěch exploze mluví fakt, že se letadlo začalo rozpadat ve vzduchu. Moderní letadla jsou přitom navržena tak, aby jejich kostra odolala velkému tlaku.

Pravdou nicméně je, že jeden z úlomků stroje byl nalezen až dva kilometry od místa havárie. A o rozpadu letounu hovořili i někteří svědci. „Jedno křídlo odletělo na stranu, motory stále běžely, byl jsem překvapen, že ještě několik sekund. Pak předek letadla poklesl dolů a stroj začal pomalu padat k zemi,“ citoval server Fontanka.ru jednoho ze svědků.

Pokud jde o možnou explozi na palubě, ruský telegramový kanál Baza uvedl, že bomba mohla vybuchnout v zadní části letounu u toalet. Mnoho lidí považuje za důkaz výbuchu například i to, že jedna z letušek, které na palubě byly, řekla před startem svým příbuzným, že jejich odlet byl z neznámého důvodu opožděn. Kdyby však v letadle byla umístěna bomba, stroj by začal ve vzduchu hořet a na videozáznamech padajícího letadla nic podobného vidět není.

Mnoho komentátorů sdílí verzi o možném sestřelení letadla. Financial Times s odvoláním na své zdroje napsaly, že byl letoun sestřelen systémem protivzdušné obrany. Podobné informace se objevují i na telegramových kanálech blízkých wagnerovcům.

Ve prospěch této verze hovoří několik faktů: zaprvé bílý obláček, který byl vidět na jednom z videí, mohl být kouř z výbuchu rakety. Zadruhé jsou tu prohlášení svědků, kteří hovoří o explozích. Na druhou stranu ale kouřový mrak na obloze mohl být i důsledkem exploze na palubě. A této verzi nenahrává ani to, že na obloze nebyla vidět žádná stopa po letu rakety.

Jak uzavírá BBC, teoreticky mohly ke katastrofě vést i další faktory, které vyšetřovatelé obvykle zvažují, například chyba pilota, porucha zařízení či přírodní živly. Většina z nich ale neobjasňuje skutečnost, proč se letoun začal ve vzduchu rozpadat. Embraer Legacy 600 je přitom poměrně odolné letadlo, které mělo dosud pouze jednu leteckou havárii.

Devátého září 2006 se stroj tohoto typu ve vzduchu srazil s dopravním letounem Boeing 737. Letadla se navzájem zachytila křídly a obě byla vážně poškozena. Boeing havaroval a na jeho palubě zemřelo 154 lidí. Legacy, i přes vážné poškození křídla, dokázal přistát.

Ruští vyšetřovatelé stále prověřují, co se ve středu stalo. Zatím ale neoznámili, co mohlo náhlý pád letadla severozápadně od Moskvy způsobit. Rovněž ani oficiálně nepotvrdili identitu deseti těl nalezených v troskách. Jak dlouho vyšetřovaní může trvat, není jasné.

Na dotaz agentury AP, zda Kreml obdržel oficiální potvrzení Prigožinovy smrti, Peskov odkázal na Putinova čtvrteční slova. „Řekl, že nyní budou provedeny veškeré nezbytné forenzní analýzy, včetně genetických testů. Jakmile budou připraveny ke zveřejnění nějaké oficiální závěry, budou zveřejněny,“ uvedl Peskov.

Mluvčí Kremlu v této souvislosti řekl, že proto ani není možné začít mluvit o tom, zda Putin půjde na Prigožinův pohřeb. „Jediné, co mohu říct, je, že prezident má v tuto chvíli dost nabitý program,“ dodal.

Ruský prezident ve čtvrtek vyjádřil soustrast příbuzným lidí, kteří byli na palubě letounu, a Prigožina označil za talentovaného podnikatele se složitým osudem, který udělal i vážné chyby. Před dvěma měsíci, kdy Prigožin vedl neúspěšnou vzpouru a jeho žoldnéři táhli na Moskvu, o něm šéf Kremlu mluvil jako o zrádci.

Některé z ruských telegramových kanálů informovaly i o tom, že se šéf wagnerovců po svém nedávném návratu z Afriky, kde v uplynulých dnech pobýval, setkal právě s Putinem. To ale v pátek Peskov nepotvrdil.