Žijeme v době, kdy se i zásnubní prsten dá koupit přes internet. A i když Jarmila Slívová věděla, že chce prodávat šperky online, věděla i to, že je chce sama navrhovat a vyrábět. A tak už pět let stojí za českým e-shopem se šperky Klenota.cz, který staví na originální a ruční práci.
Čtěte také: Rozjel největší český e-shop s brýlemi, nabízí je rovnou v ordinacích
Než ale šperkům zasvětila svůj život, dělala spoustu jiných věcí – pracovala jako fotografka, navrhovala interiéry pro soukromé investory a několik let vedla různé e-shopy. Právě zkušenost s rozdílnými obory ji ale dovedla tam, kde je dnes – do jejího šperkařského ateliéru poblíž Pařížské ulice v Praze, kde zaměstnává 10 zlatníků, a oživuje tak tradiční, dnes už trochu upozaděné české řemeslo.
Online šperkařství Klenota založila před 10 lety jako malý e-shop se šperky ze zahraničí. Dnes má její klenotnický ateliér ambice stát se špičkou na českém trhu a zaměstnává téměř 30 lidí. A Slívové se povedlo se něco, co původně neplánovala – poskytuje práci lidem, kteří mají jinak na českém trhu velmi obtížné uplatnění od dob, kdy se výroba šperků z velké části začala přesouvat do zahraničí.
Ve svém týmu má devět zlatnic a jednoho zlatníka, kteří jsou buď těsně po škole, nebo se jedná o vyučené zlatnice, které už nemohly ve svém oboru najít práci a živily se, jak se dalo.
„S jednou paní nás dala dohromady známá. Ta téměř šest let pracovala jako pokladní v obchodě, druhá zase uklízela v penzionu a odpověděla na inzerát, který jsem vyvěsila na puncovním úřadě,“ říká Slívová, která by ráda poskytovala praxi i studentům zlatnictví, zatím se jí ale nedaří školy pro svůj nápad nadchnout.
„Když jsem začínala, nenapadlo by mě, že může mít moje podnikání i tento rozměr. Dnes je to jeden z důvodů, které mě pohánějí v tom, ho dál rozvíjet,“ vysvětluje Slívová, jíž se spolu s jejími zaměstnanci podařilo za poslední rok vytvořit soběstačnou firmu.
„Může se to zdát jako samozřejmost, ale pro mě to bylo velmi podstatné. Abychom měli všechno in-house, od administrativy, marketingu, účetních až po zlatníky a techniky. Abychom spolu mohli všichni přímo komunikovat a spolupracovat, abychom se cítili jako blízký tým, jako taková rodina,“ vysvětluje Slívová, která kromě toho, že celý podnik vede, také šperky navrhuje a kurátoruje.
Cesta k vlastní výrobě jí ale trvala téměř 10 let. Předtím řídila společně s kamarádkou e-shop, ve kterém kromě šperků prodávala i hodinky a kabelky dovážené z Ameriky. S prvním dítětem si ale musela nastavit priority a došlo jí, že se chce věnovat už jen tomu, co ji opravdu baví a fascinuje – a to byly šperky.
Původně je chtěla pouze dovážet, dva dodavatelé, se kterými spolupracovala, ale zkrachovali a ona ze dne na den musela řešit, co s katalogem plným šperků a bez dodavatele.
„Tehdy to byla pro mě velikánská škola. Ztratili jsme spoustu peněz, zároveň to byl ale impulz se nad vším zamyslet. Uvědomila jsem si, že bych chtěla šperky ovlivnit, navrhovat. Pronajala jsem si malou dílnu, našla první zlatnici a začala vyrábět vlastní šperky,“ popisuje Slívová, která do té doby s navrhováním neměla zkušenosti.
Dnes jejích 10 zlatníků vyrobí ročně přibližně 2000 kusů zásnubních a snubních prstenů a 3000 kusů dalších šperků – náušnic, náramků nebo přívěsků, přičemž výroba probíhá tak, že se šperk navrhne, postaví ve 3D tiskárně, model se odlije a šperkař jej pak ručně opracuje, doladí a vytvoří detaily, zafasují se kameny a doleští se do finální podoby.
„Hrozně ráda bych navrhovala odvážnější šperky s většími kameny, ale zároveň je pro mě nejdůležitější, aby byl šperk nositelný, protože ten s obrovským diamantem si u nás koupí málokdo,“ vysvětluje Slívová a dodává, že právě to je filozofie její značky – vyrábět nositelné šperky, které jsou perfektně zpracované a něčím jedinečné.
Ve svém ateliéru vytváří šperky od dvou až do stovek tisíc korun, objednat si je můžete přímo z webových stránek obchodu nebo můžete do pražského ateliéru přijet na konzultace a některé z tamních výtvorů si prohlédnout.
„Když si daný
člověk šperk objedná, teprve jej vyrábíme a často s ním i
řešíme různé úpravy. Není to tak, že bychom měli skladem
stovky šperků,“ vysvětluje Slívová.
Ta tím zároveň naráží na obtížnost organizace výroby a produkce, která byla náročná především minulý rok. Obrat se jim i díky zavedení snubních prstenů, novému vizuálu a posílení slovenské verze zvýšil o 100 procent – ze 17 na 34 milionů korun.
I když se jí nabízela možnost jít do kamenných obchodů, zatím ji nelákají.
„Možná to bude znít paradoxně, ale cítím tady velkou šperkařskou tradici a já v ní chci pokračovat. Kdybych šla do kamenných obchodů, znamenalo by to určitou ztrátu flexibility,“ vysvětluje Slívová a dodává, že by tuto českou tradici chtěla postupně vyvézt za hranice, a proto se svým týmem připravuje zahraniční weby.
„Že se můžu podílet na tom, jak bude něco vypadat, a že ta věc je nejen krásná, ale také věčná a někdo ji bude nosit, je jednoduše závislácký pocit,“ směje se.