Jen těžko můžete vysvětlovat člověku, který se nezajímá o videohry, jak velkým pojmem je studio Rockstar.

Už samotný název nicméně naznačuje, že jeho zakladatelé – Sam a Dan Houserovi – nešetřili před dvaceti lety ambicemi a uvěřili naivní mladické představě, že se nesmazatelně zapíší do dějin. Povedlo se jim to.

Díky jejich zálibě ve všem americkém vzniklo legendární Grand Theft Auto, které se těší neutuchajícímu zájmu a dosud poslední díl této série je s rozpočtem 265 milionů dolarů a přibližně stejnou částkou vynaloženou na marketing nejdražší hrou v historii.

Čtěte také: Kdo se bojí, nesmí do eSports. Jak spojit marketing s profesionálními gamery?

GTA V je zároveň i nejrychleji prodávaným zábavním artiklem – v Rockstaru se dostali na hrubých tržbách k jedné miliardě dolarů pouhé tři dny po zahájení prodeje.

Tohle všechno se ale odehrálo před dlouhými pěti lety a od té doby už hráčům pěkně vyhládlo. Veškerá pozornost se proto v posledních měsících soustředí na Red Dead Redemption 2 – nejnovější projekt studia, který spatří světlo světa oficiálně tento pátek, po dlouhých sedmi letech vývoje.

Zároveň s tím začne Rockstar pomalu odpovídat na otázku, zda jde skokově a za pomoci jediné hry posunout kvalitu celé branže na novou úroveň, což je cílem vývojářů i přáním fanoušků.

Odvyprávět celý příběh westernové série Red Dead (která nečítá pouze dva díly, jak by se mohlo na první pohled zdát) by vydalo na samostatný článek. Nyní se proto musíte spokojit s konstatováním, že společně s Red Dead Revolver je očekávaná novinka už třetí hrou v pořadí, a aby to bylo ještě o fous složitější, dějově předchází původnímu Red Dead Redemption z roku 2010.

Vývojářům to nicméně dalo možnost rozvinout příběh známých postav a odhalit tak hráčům, co předcházelo ne zrovna veselým důsledkům konkrétních činů a událostí, s nimiž se museli před osmi lety v kůži hlavního hrdiny Johna Marstona potýkat.

Že šlo o dospělý příběh plný syrového násilí a těch nejzákeřnějších podrazů, ví všichni, kdo měli s původní hrou tu čest, a nejinak tomu bude i tentokrát. Jen John Marston ustupuje do pozadí a přenechává místo Arthuru Morganovi – dalšímu pistolníkovi gangu Dutche Van der Lindena, který v poklidu loupí a přepadá mimo hledáček šerifů a federálních agentů.

Zlom přijde v roce 1899, kdy se Dutchovu gangu nevydaří loupež ve městečku Blackwater a od té chvíle musí dělat všechno možné, jen aby autoritám unikl a přežil. Hlavním důvodem, proč hráči vyhlíží Red Dead Redemption 2 s takovým očekáváním, je jen neuvěřitelně propracovaná míra detailů, kterou se dosud nemohla pochlubit žádná jiná videohra.

Týká se doslova všeho, co vás napadne – Arthur bude muset například lovit zvěř, aby měl on i ostatní členové gangu co jíst, nebude-li se zrovna dostávat peněz na nákup surovin. Jenže kořist je skutečně nutné nejdříve vystopovat, následně úspěšně skolit, poté ji převézt do tábora a mít na paměti, že kůň ušpiněný od krve může upoutat pozornost šelem, což je typicky něco, čeho se chcete vyvarovat.

V táboře je pak nutné zvíře stáhnout z kůže, tu prodat nebo dále zpracovávat, a hlavně se postarat o to, aby naporcované maso někdo uvařil, jinak se zkazí.

Podobně se pak dá mluvit o zbraních, které je nutné pravidelně čistit a olejovat, údržbě koně hřebelcováním, mytím i krmením, střelbě, vyžadující natahování kohoutků, nebo o vztazích mezi postavami, které je nutné pěstovat a počítat s tím, že si všichni budou vaše činy pamatovat.

Do toho je pak nutné myslet na samotného Arthura. Co jí, jak vypadá, jaké má oblečení a jestli náhodou neonemocněl. Je toho zkrátka tolik, že se hráči obávají, aby zbylo místo i pro samotné hraní, ale vývojáři uklidňují tím, že pomalejší tempo a plejáda činností zajistí dokonalé splynutí se hrou i hlavním hrdinou.

Ať už si pro hraní Red Dead Redemption 2 vyberete Xbox, nebo PlayStation, finální verdikt by měl zůstat čistě na vás.