Když ji v roce 2015 v Norsku nečekaně vyhodili z práce, nevzala to jako katastrofu. Naopak. Tereza Salte se rozhodla vrátit do Prahy a zkusit vlastní podnikání. Dnes stojí za dvěma úspěšnými firmami s kombinovaným obratem přes 100 milionů korun ročně.
Tereza v Oslu po studiích složitě hledala práci. Až si ji doslova vymyslela. „Přišla jsem na pohovor s tím, že na vypsanou pozici zkušenosti nemám. Ale vymyslela jsem si vlastní novou pozici, správu sociálních sítí, zejména Instagramu, který se tehdy teprve rozjížděl,“ vzpomíná. Místo v Lyngen Lodge, hotelovém butiku na severu Norska, získala.
Když po několika měsících přišel vyhazov, nebrala to osobně. „Říkala jsem si, že když už ani tohle nevyšlo, je to asi nějaké znamení. A že zřejmě přišel čas, kdy bych měla zkusit vlastní podnikání a opřít se do toho,“ popisuje klíčový moment.
Od blogu k marketingu
Už od roku 2012 přitom psala úspěšný blog Tereza In Oslo, s nímž řada značek a velkých společností navazovala marketingové spolupráce. Právě to se stalo základem budoucího byznysu.
„Pronajali jsme náš byt v Norsku a odjeli do Prahy. Řekli jsme si, že to zkusíme a za tři měsíce uvidíme, jestli se vrátíme do Osla, nebo v Praze zůstaneme. Už jsme tady deset let,“ usmívá se.
Šest týdnů po příjezdu do Prahy s partnerem rozjeli Elite Bloggers, influencer marketingovou agenturu. „Inspirovali jsme se přitom tím, co jsme kolem sebe viděli v Norsku, kde podobné agentury fungovaly, líbilo se nám, jak to dělají, ale v Česku nám to chybělo,“ dodává.
V roce 2015 byl český influencer marketing ještě Divoký západ. „Formy spoluprací tady tehdy byly hodně vágní, nebyly profesionálně nastavené. Vycítili jsme, že je tu místo pro někoho, kdo to bude dělat jinak a komu influenceři budou věřit, protože jsem byla do té doby jedním z nich,“ vysvětluje Salte.
První zakázky přišly rychle. Výhoda byla, že značky ji už znaly jako influencerku. Na schůzkách potom mohla namísto sebe nabídnout celou skupinu blogerů.
Elite Bloggers rychle získali důvěru značek. Jedním z prvních klientů bylo Nespresso, následovaly Samsung, Sencor a další. Z počátečního tuctu interních tvůrců agentura narostla na více než sedm set spolupracujících influencerů napříč Českem a Slovenskem. Roční obrat se dnes blíží k šedesáti milionům korun.
Když na trhu chybí, co potřebujete
Agentura se rozjela a šlapala, tým dokázal pracovat i bez Terezy, a navíc na vše dohlížel její partner. Našla tak prostor pro to pustit se do dalšího projektu.
Ten se inspiroval jejími vlastními zkušenostmi a potřebami jako matky. „ Hodně věcí jsem si vozila ze Skandinávie, protože tady nebyly k sehnání. Spousta z toho, co prodáváme, jsou produkty, které mám sama ráda,“ říká o vzniku značky Salted. Ta nejprve prodávala skandinávskou dětskou módu, později se rozšířila i o designové interiérové doplňky.
Název si hraje s příjmením podnikatelky i odkazem na sever – slané moře a norské pláže. V logu vedle majáku skrývá přeškrtnuté S připomínající norské Ø. Filozofie značky podle Salte stojí na pomalé módě, kvalitě a edukaci.
„Učíme maminky, že věcí nemusejí mít hodně. Důležité je, aby jim věci vydržely a aby byly kvalitní a mohly je pak i poslat dál,“ vysvětluje koncept, zatímco společně sedíme v její prodejně na Smíchově. Ta slouží zároveň jako showroom. Podle ní má být malou Kodaní v Praze. Vřelým místem, kam chodí zákazníci i s dětmi nakupovat, relaxovat, případně se jen porozhlédnout.
Máme pravidlo, že děti se v dětské sekci mohou podívat a hrát si s čímkoliv, je pro nás důležité, aby se u nás cítili všichni dobře. Děti především…,“ zdůrazňuje Salte.
V poslední době se podnikání Salted organicky rozrostlo také o B2B spolupráce s architekty a kavárnami, které si nechávají vybavit prostory skandinávským designem. Další větví byznysu je exkluzivní distribuce úspěšných značek pro další obchody. Roční obrat se dnes blíží čtyřiceti milionům korun ročně.
„Samozřejmě je tenhle byznys ve srovnání s agenturou nákladnější a provozně náročnější kvůli showroomu, skladům a fyzickému zboží,“ dodává Salte.
V Salted dnes drtivě dominuje placení kartou. „Zákazníci si na bezhotovostní platby zvykli natolik, že hotovost je spíše raritou a 99 procent plateb je bezhotovostních. Díky vyšším průměrným částkám i dražším položkám, zejména v interiérovém designu, by navíc klasické placení v hotovosti nebylo praktické,“ říká Salte. Bezhotovostní způsob je podle ní jednodušší i pro samotný obchod. Odpadá manipulace s pokladnou, vklady v bance i riziko spojené s držením hotovosti.
Naivita jako síla
Zásadní je pro Terezu spojení byznysu s rodinou. „Bez toho by to pro mě nefungovalo. A nedovedu si představit žít jen jedním nebo druhým,“ říká s tím, že se zároveň snaží cíleně vytvářet pracovní příležitosti pro matky na rodičovské dovolené.
Obě její firmy spojuje odvaha jít do neznáma a věřit svému nápadu. „S partnerem asi máme tendenci cítit příležitost a pustit se do věci, i když o ní ještě moc nevíme,“ shrnuje Salted s tím, že roli v jejich případě hraje v pozitivním smyslu pravděpodobně i nějaká úroveň naivity a přesvědčení, že mohou dělat věci jinak. I to jim dodává kuráž pouštět se do vlastních projektů naplno.
Visa je jednou z největších platebních sítí světa, která propojuje podnikatele s více než 4,8 miliardy potenciálních zákazníků – držitelů platebních karet Visa. V Česku podnikatelům pomáhá program Česko platí kartou, který nabízí platební terminál na šest měsíců zdarma a doteď jej využilo už více než 55 tisíc obchodníků. Na podporu žen podnikatelek Visa a ČSOB v roce 2024 spustily program She’s Next, který jim pomáhá v růstu díky mentoringovým programům a dalším aktivitám na podporu jejich podnikání.