Automatizovaně zabalit se dá úplně všechno, největší výzvou jsou potraviny, které lepí. Současným trendem pak znovu uzavíratelné sáčky, shodli se v novém BrandVoice podcastu Jiří Ostřanský, CEO Weomax Machinery, a Dominik Píchal, CEO společnosti Grizly.
Dohromady je před pěti lety dala zakázka na balicí stroj. Valašskomeziříčská firma Weomax Machinery, zaměřená na projektování strojů a linek na balení potravin, a e-shop s ořechy, sušeným ovocem a zdravou výživou Grizly spolu od té doby řeší všechny zásadní výrobní inovace.
„Tehdy jsem si uvědomil, že potřebujeme být ve výrobě rychlejší a efektivnější. A řešením už nebylo najmout nové lidi,“ vzpomíná na objednávku prvního balicího stroje zakladatel Grizly Dominik Píchal.
„Ano, takhle přesně vypadá ten okamžik, kdy podnikatelé začnou řešit, zda udělat tu velkou změnu a pořídit technologii,“ přitakává Jiří Ostřanský, který stojí coby spolumajitel za nápadem vybudovat firmu Weomax Machinery. A balení potravin je u nich momentálně nejpoptávanějším požadavkem vůbec, hned za tím jsou pak doplňky stravy, kosmetika a drogistické zboží.
„Efektivitu ruční výroby podnikatel spočítá jen těžko. U strojní máte jistotu do posledního kusu,“ popisuje Píchal z Grizly. Co je ale důležité, je poznat takový okamžik včas, shodují se. A taky včas rozptýlit obavy zaměstnanců, kteří ve strojích vidí konkurenta.
„Z naší zkušenosti je dobré přemýšlet alespoň v půlročním předstihu,“ doporučuje Ostřanský. „To je za mě období, kdy firmy obvykle s jistotou vědí, jaké výrobní kapacity budou potřebovat a zda to vlastními silami ještě zvládnou.”
A proč šest měsíců? Z jeho praxe obvyklá doba, kterou zabere linku naprojektovat a zadat do výroby.
Weomax měl od počátku šťastnou ruku na spolehlivého obchodního partnera v Číně, který stroje podle návrhu v Asii vyrobí, otestuje a teprve poté posílá do Evropy. „I díky tomu můžeme garantovat nejen náklady, ale i to, že objednaná technologie bude skutečně ihned fungovat,“ popisuje šéf Weomaxu.
Přesně takhle před časem sestavili ve výrobní hale společnosti Grizly speciální mixážní linku, která patřila dosud k nejnáročnějším projektům. Vyrábí na ní třeba populární studentské směsi. Další výzvou, na níž společně pracují, je teď balení sušeného manga, které od výrobce dorazí v podobě slepených plátků. To zatím balí ručně, přestože jde o nejpopulárnější zboží.
Proč jsou lepivé potraviny tak náročné? Jaké technologie teď české firmy nejvíc poptávají? Díky čemu dokážou držet pořizovací náklady na uzdě? A proč se oba domnívají, že plasty v potravinářství nejsou zlo, jen je potřeba je chytře využívat?
Celou diskusi si můžete poslechnout v novém díle Forbes BrandVoice podcastu.