Výroba osobních aut v Česku v prvním pololetí letošního roku meziročně stoupla o 21,7 procenta na 738 454 vozidel.
Blíží se tak už předkrizovým hodnotám, produkce je zhruba stejně vysoká jako v prvních šesti měsících roku 2019. Zvyšuje se podíl elektrických aut, ta aktuálně činí přes dvanáct procent.
Bylo vyrobeno 66 771 elektromobilů a 24 514 plug-in hybridů.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto zvýšila v prvním pololetí produkci o 32,3 procenta na 464 353 aut. Podíl bateriových vozů činil 11,5 procenta.
Nošovický závod Hyundai vyprodukoval 177 100 vozů, meziročně o 6,2 procenta více. Z toho 21,4 procenta připadlo na elektromobily a plug-in hybridy.
V kolínské Toyotě pak zaznamenali nárůst výroby o necelých devět procent na 97 tisíc aut, téměř polovina z toho byly hybridní vozy.
„Téměř dvaadvacetiprocentní nárůst výroby, přidávání směn a zkracující se doba dodání nových vozidel zákazníkům tak potvrzují opětovnou vitalitu autoprůmyslu coby motoru české ekonomiky,“ uvedl prezident SAP Martin Jahn.
Z celkového počtu vyrobených osobních aut mířilo na český trh 53 384 vozidel, tedy meziročně o 19,6 procenta více. Export vozidel pak vzrostl o 21,8 procenta na 685 070 vozů.
Ostatní segmenty vozidel ale zaznamenaly v meziročním srovnání pokles.
„Nižší výrobní objemy v dalších segmentech vozidel, způsobené cyklickým charakterem objednávek a přetrvávajícím nedostatkem některých komponent však naznačují, že s dopady rozkolísaných dodavatelských řetězců budeme muset v některých kategoriích počítat i v průběhu druhé poloviny roku 2023,“ dodal Jahn.
Produkce autobusů v Česku klesla o 4,3 procenta na 2511 vozů. Společnost Tatra Truck vyrobila 649 nákladních aut, což bylo meziročně o čtyři kusy méně. Tradiční výrobce motocyklů Jawa pak vyprodukoval 371 strojů, proti loňskému prvním pololetí je to pokles o více než dvě třetiny.
Mezi lednem a červnem bylo v Česku vyrobeno také 10 202 přívěsů a návěsů všech velikostí. Rovněž v tomto případě je to meziroční pokles, a to o zhruba o čtvrtinu.