„Pomůže, ale nespasí,“ komentuje tsunami nástrojů umělé inteligence, která v posledních letech zaplavila svět, vzdělávání nevyjímaje, Michal Nadzon, šéf české pobočky Berlitz School of Languages. AI studenty umí motivovat, dodává rychlou zpětnou vazbu i sebevědomí, pomůže překonat bariéry. Krátká je ale na lidskou dimenzi i emoce, na které Berlitz v byznysu spoléhá. Stejně jako na vlastní metodu výuky, profi lektory i unikátní klientskou podporu.

Příklad z každodenního života: Student cizího jazyka se rozhodne objednat čokoládovou rolku v pařížské kavárně. „Může se to zdát jako maličkost, ale ve skutečnosti je to obrovský krok,“ říká Nadzon.

Není to jen o tom, že vyslovíte slovo „pain au chocolat“. Jde o to, jak se při tom cítíte, jak gestikulujete, jaké emoce v té chvíli prožíváte. „Technologie vám neukážou, jak si ten moment užít,“ dodává s jistotou.

Přesto i Berlitz, jehož pokrokové metody výuky se rozvíjejí už od viktoriánské doby, o půl druhého století později přijal umělou inteligenci jako partnera pro zlepšení metodologie výuky. Neobstál by totiž před konkurencí ani před klienty.

Poptávka po AI asistentech, chatbotech a chytrých aplikacích s personalizovaným přístupem mezi studenty roste. „Díky partnerství s Microsoftem a technologií Azure AI Speech můžeme studentům poskytnout interaktivní jazykovou výuku, která kombinuje umělou inteligenci s individuálním přístupem,“ hlásí šéf české pobočky Berlitz School of Languages.

Svoboda a flexibilita

Jedním z inovativních nástrojů je MyBerlitz Speaking Tutor. Chatbot navržený pro výuku jazyků, který využívá umělou inteligenci k vytvoření personalizovaných konverzačních scénářů. Ideální pro studenty, kteří chtějí zlepšit plynulost a sebevědomí v mluvení.

„Umožní simulovat reálné situace, třeba při objednání jídla nebo při byznysovém jednání,“ říká Michal Nadzon. Studenti si s chatbotem můžou přizpůsobit rychlost řeči, vybírat témata nebo zkoumat nové výrazy. Dává jim to svobodu a flexibilitu v učení.

„Chatbot vám navíc umožní opakovat různé scénáře, kolikrát budete potřebovat, čímž získáte jistotu,“ vysvětluje šéf a majitel samostatné franšízy Berlitz, která se z mateřské společnosti oddělila v roce 2015 a dnes má pobočky v Praze, Maďarsku, Rumunsku a ve Slovinsku.

Studentům Berlitz pomáhá i Learning Assistant, který kromě překladů umí vysvětlit gramatické otázky, uvést příklady. V současné době zvládá odpovídat na otázky v 95 jazycích.

Podle Nadzona ale tradiční přístupy výuky jazyků oživují i platformy i aplikace typu Duolingo nebo Rosetta Stone. ChatGPT či Claude se zase dají dobře využít na procvičování konverzace nebo rešerši a Google Translate nebo DeepL pomohou s překladem pracovního e-mailu do desítky jazyků. 

Některou z forem generativní umělé inteligence dnes už používá většina studentů. Nejčastěji prý volí kombinaci osvědčeného přístupu s AI technologiemi, což dobře funguje i při populární formě hybridní výuky, kdy se studenti učí i doma, při práci nebo během dovolené.

Technologie a cit

„AI zlepšuje efektivitu učení, má ale i své nevýhody,“ podotýká Michal Nadzon. Připouští, že AI jazykové vzdělávání postupně přetvoří. Že by to ale vedlo k vytěsnění tradičních vyučovacích metod nebo snad živých pedagogů, se zatím neobává. „Zažít si jazyk na vlastní kůži má pořád mnohem větší hodnotu,“ říká. 

V Berlitz výuku cizích jazyků pilují už desítky let. Jejich metoda rozvíjí schopnosti mluvit a hlavně porozumět, proto škola své studenty učí praktické dovednosti, jako je nonverbální komunikace či znalosti různých kulturních návyků.

„Právě neverbální komunikaci vás může naučit jen školený rodilý mluvčí, který se navíc dokáže přizpůsobit a reagovat na konkrétní potřeby každého studenta. Do toho má umělá inteligence ještě hodně daleko,“ říká šéf české pobočky, která nabízí výuku více než čtyřiceti jazyků a ročně ji absolvuje jen v Praze přes dva tisíce studentů.

„Náš AI tutor využívaný v e-learningových programech je skvělým pomocníkem. Ale stále je to stroj, který má jen takové informace, které do něj nasypeme. Podle mě bude ještě dlouho trvat, než umělá inteligence zvládne dorovnat komplexitu lidského přemýšlení, pokud to vůbec někdy půjde,“ vysvětluje Nadzon.

Technologie nezvládá jemné nuance jazyka nebo gestikulaci, nemusí si poradit se silným přízvukem, stále může mít problém s předsudky, zkreslováním kulturních zvyků či reálií.

„Stále proto budeme mít lekce ve třídách, online, ale i přímo v terénu, abychom nabídli všechny cesty, jak se jazyk naučit,“ dodává šéf jazykovky. 

A k procvičování je podle něj pořád lepší cizojazyčný film s titulky než chytrá aplikace. „Ve filmu vidíte přirozenou komunikaci, jazyk s gesty, emocemi a hlavně v kontextu,“ uzavírá Nadzon s úsměvem.