Nejnovější model umělé inteligence od Googlu není jen dalším nepatrným vylepšením v řadě. Měl jsem možnost se ke Gemini 3 dostat s předstihem, abych ho pořádně otestoval, a model skutečně plní, co slibuje. Google s ním sází na to, že budoucnost vyhledávání a kreativity bude utvářena systémy, které dokážou číst, sledovat, poslouchat a chápat téměř cokoli. A mnohem víc než v čemkoli jiném má podle mě šanci změnit zavedené pořádky na poli vzdělávání.

Technologický gigant dnes svůj nejnovější model zavádí v aplikaci Gemini, v režimu AI Mode ve Vyhledávání, v nástrojích pro vývojáře a v rozšiřující se sadě agentních produktů Googlu. A zatímco se titulky médií upínají na jeho vítězství v syntetických testech a korunují ho „nejchytřejší umělou inteligencí“, zajímavější příběh může být ten, co model znamená pro to, jak se lidé učí.

Navzdory všem svým technickým úspěchům se totiž zdá, že Gemini 3 byl navržen s ohledem na specifický typ uživatele. Totiž na každého, kdo se snaží rychleji a intuitivněji porozumět složitým informacím.

Umělá inteligence stavěná pro hloubku

Abych ho otestoval, nahrál jsem video sebe sama, jak pronáším keynote projev na konferenci, a požádal jsem ho, aby mě koučoval ve zlepšování mých prezentačních dovedností. A model mě provedl videem a skutečně nabízel užitečné rady a návrhy pro rozvoj mých dovedností.

Zatímco Gemini 1 poskytl modelu multimodální základ a Gemini 2 představil promyšlenější uvažování a počáteční agentní chování, Gemini 3 mísí tyto složky do toho, co společnost nazývá svým „zatím nejinteligentnějším systémem“, schopným interpretovat složité vědecké práce, dlouhé video přednášky, ručně psané poznámky a obrázky z reálného světa s mnohem větší jemností.

A dostupná čísla sebevědomí technologického giganta podporují. Gemini 3 Pro vévodí několika veřejným žebříčkům a překonává svého předchůdce v oblasti uvažování, matematiky, kódování a v multimodálních hodnocení. Google dokonce zavedl speciální režim „Deep Think“ (Hluboké myšlení), který zvyšuje jeho analytickou sílu pro akademické a výzkumné problémy.

Je to druh zážitku, kvůli kterému se tradiční vyhledávání zdá být ve srovnání statické.

Benchmarky se však ne vždy promítají do lepšího každodenního používání. Ale zde se zdá, že se tady propast mezi laboratorními testy a úkoly z reálného života zmenšuje.

Největší změna

Jeden z největších posunů se odehrává v samotném vyhledávání. Google používá Gemini 3 k pohánění nové vlny generativních rozhraní uvnitř režimu AI Mode, které se na obrazovce dynamicky objevují na základě položené otázky.

Zeptejte se na biochemický proces a místo deseti modrých odkazů nebo bloku textu můžete dostat simulaci, anotovaný diagram nebo interaktivní průvodce. Nejedná se o předem sestavené moduly – rozhraní je generováno za chodu a přizpůsobeno dotazu.

Je to druh zážitku, kvůli kterému se tradiční vyhledávání zdá být ve srovnání statické. A signalizuje to přesvědčení Googlu, že získávání informací směřuje spíše k výukovým prostředím než k nepřehledným seznamům.

Gemini 3 a učení

Většina velkých modelů AI inzeruje použití ve vzdělávání, ale Gemini 3 jde podstatně hlouběji. Dlouhé kontextové okno modelu mu umožňuje strávit hromady akademických prací, přepisy přednášek nebo vědecké učebnice v jednom průchodu.

Jeho multimodální schopnosti znamenají, že dokáže přeložit desítky let starý ručně psaný recept z jednoho jazyka do druhého, vytáhnout poznatky ze čtyřicetiminutové přednášky z fyziky nebo zpomaleně analyzovat tenisový úder tenisty a vygenerovat personalizovaný tréninkový plán. Pro studenty, výzkumné pracovníky a celoživotní studenty to dohromady tvoří skutečně užitečnou sadu nástrojů.

A protože Gemini 3 rozumí prostorovým vztahům, diagramům, vzorcům a vizuálním rozvržením, přibližuje se tomu, že je schopen lidi učit v kontextu. Navzdory všemu humbuku kolem jeho dominance v žebříčcích tak může být největší dopad modelu Gemini 3 v tom, jak nově definuje AI jako partnera pro učení.

Nejen chatbot, který odpovídá na otázky, nebo vyhledávač, který načítá úryvky. Ale systém, který dokáže rozložit složité předměty, generovat interaktivní vysvětlení a přizpůsobit se cílům a kontextu studenta.

Vzdělávání nicméně není jediným cílem modelu. Google zjevně cílí na vyhledávání, kódování, produktivitu a širší „agentní“ prostředí. Ale právě v učení se možnosti Gemini 3 zdají být smysluplně uplatněny nejvíce.

Pokud předchozí verze AI slibovaly „demokratizaci znalostí“, tato se zdá být více zaměřena na to, aby znalosti byly navigovatelné.

Zda to transformuje školní třídy v něco dnes nepředstavitelného, nebo se stane jen dalším nástrojem v našem digitálním batohu, závisí na tom, jak jej lidé budou používat. Ale prozatím Gemini 3 představuje okamžik, kdy AI přestala jen chabě napodobovat lektory a začala se jako oni skutečně chovat.