Jde o jeden z nejzdárnějších příkladů nového kapitalismu u nás. Příběh, jak Jaroslav Beck s Jánem Ilavským a Vladimírem Hrinčárem vybudovali a prodali studio Beat Games se světovým hitem, VR hrou Beat Saber, je známý a Forbesem dobře popsaný. Po transakci za několik miliard korun v přepočtu o sobě dává nejvíce veřejně vědět první jmenovaný, který loni v létě uvedl na trh plechovky Cans s přírodně ochucenou perlivou vodou bez cukru a sladidel.
Alternativa slazeným nápojům v plechovkách, které se v USA označují jako „sodas“, vznikla z Beckových ambic minimalizovat vlastní příjem cukru.
Původně tříčlenný tým, který se dnes rozrostl na osmnáct duší, nicméně dokázal nabrat pozoruhodnou trakci a od startu v létě 2023 už prodal přes 130 tisíc plechovek.
„To je až neuvěřitelné vzhledem k tomu, že jsme nedělali ani první kampaň,“ pochvaluje si Jaroslav Beck, který po sedmi měsících od uvedení na trh investuje do vlastního projektu další čtyři miliony dolarů, aby se plechovky Cans etablovaly v sousedním Německu a Slovensku.
Co je to Forbes Flying Cover?
Každé pondělí můžete očekávat v online verzi Forbesu signature rozhovor s pozoruhodnou byznysovou osobností, kterému přezdíváme Forbes Flying Cover. Chcete-li, létající titulka.
„Bavil jsem se s celou řadou investorů, ale došlo mi, že bych v této rané fázi měl svou důvěru v projekt stvrdit vlastními penězi. Zároveň by mě mrzelo, kdyby projekt nevyšel a já spálil cizí peníze. Takže investorem nového seedového kola jsem já sám,“ doplňuje Jaroslav Beck.
Užíváš si zcela jiný typ byznysu?
Užívám si to hlavně proto, že jsem to od začátku dělal sám pro sebe. Jako fun project. Ale naučil jsem se, že i na fun project musíš mít ty nejlepší lidi, aby ses někam pohnul. A hýbat se chci, protože jsem si s Cans našel svou další misi.
Co se týče hudby, tak tam už jsem jistého pomyslného stropu dosáhl, protože jsem dělal ty největší trailery. S Beat Saberem se nám poté povedla naprosto úžasná věc, ale také nevím, kam bych to dále mohl posunout. No a je mi pětatřicet, tak co mám dělat dál?
No, popravdě bys mohl dělat asi cokoli…
Jinými slovy nic. A horší věc si ani snad nedokážu představit. Jakýkoli velký úspěch, když to tak nazvu, co se mi povedl, nemá jen světlé stránky. Vezmi si herce, kteří vyhrají Oscara ve dvaceti. Spousta z nich nekončí dobře, protože výš už není kam moc stoupat, tak se vydají na špatnou cestu.
Znám řadu lidí z hudby, kterým se to stalo. V šestadvaceti dostali Grammy a jsou úplně v háji, protože vědí, že nemůžou takovou cenu vyhrát každý rok. A není výjimkou, že ti přiznají, že by raději to vítězné album nikdy nevydali a vystoupali na vrchol postupně.
Takže jsi po Beat Saberu cítil něco podobného?
Byly takové momenty. A když jsem přemýšlel, co se sebou, došlo mi, že musím začít dělat věci, které mění svět k lepšímu. Jasně, když to takhle někdo řekne, tak to zní děsně cheesy, ale když už nepotřebuješ vydělávat další peníze, začneš to brát vážně, protože jistou změnu zažehnout můžeš.
Cans tedy teď vnímáš touto optikou?
Rozhodně, protože není výjimkou, že do sebe lidé během dne nasypou několik desítek a často i stovek gramů cukru jen kvůli sladkým nápojům. S Cans můžeš mít ten malý dopaminový zážitek, respektive tu zkušenost podobnou, ale nemusíš u toho prožívat výkyvy energie a zhoršovat si zdraví. Sladké nápoje jsou celosvětově jedním z hlavních důvodů obezity.
Předpokládám, že tě přijetí Cans zákazníky překvapilo veskrze pozitivně, když jsi do projektu teď investoval vlastní čtyři miliony dolarů…
Spíš mě doslova šokovalo. Absolutně jsem tu adopci nečekal takto svižnou. Pro mě ale na druhou stranu nejsou teď ta čísla tak důležitá, je to spíše odezva lidí a ten tým, který se nám právě skládá.
A něco v negativním smyslu slova?
My jsme ještě neměli moc čas něco pokazit.
Nebo spíš, bylo něco výrazně těžší, než jsi předpokládal?
Musím říct, že jak jsem se vždy pohyboval v hudbě, respektive v softwaru, tak slovo distribuce pro mě v Cans dostalo zcela jiný význam. Když to řeknu hodně zjednodušeně, tak v softwaru je nejdůležitější nápad a jeho exekuce. Ta distribuce pak jde skoro sama, zmáčkneš tlačítko a je to online.
Tady to je mnohem větší výzva, protože poté, co nápoj v Alpách vyrobí, se musí zabalit, přivézt a následně rozdistribuovat napříč kanály. To je pro mě osobně kompletně nové, ale moc mě to baví.
Co jsou nyní pro Cans další milníky?
Expanze do Německa a na Slovensko. Na to primárně půjde ta moje investice. Když se nám to podaří, rád bych poté nápoje rolloval do Spojeného království a následně i do Ameriky, byť přiznávám, že to už je next level.
Jak jsem mluvil o té distribuci, tak si představ, že budeš s podobným produktem v desítkách tisících obchodech od Německa po Ameriku. A jen kolik lidské síly je v tom, abychom dané obchody osobně navštívili a kontrolovali, zda jsou plechovky správně vystavené…
Chceš hrát i na tu notu, aby byla z Cans náhrada alkoholických koktejlů?
Alkohol sám nepiju, takže v tuhle chvíli ne. I když… Vždycky, když řekneš, že něco dělat nebudeš, tak to se stane. Takže jestli něco takového vydáme a nepojede to, tak to bude tvoje chyba!
Za jakých podmínek by sis řekl, že se ti s Cans povedlo uspět?
Kdybych běžně přišel do restaurace po celém světě a tam by mezi nealkoholickou nabídkou byly plechovky Cans. Protože teď si v restauraci můžeš většinou dát jen vodu nebo sladké limonády a nic mezi tím.
Kam jinam dnes investuješ peníze a čas?
Do rodiny. Ale chápu, na co se ptáš… Momentálně testuju hodně projektů. Pořád se věnuju music industry, takže zkoušíme různé testy s umělou inteligencí a tak dále. Ale jsou to pořád testy. Každého napadne sto možností využití umělé inteligence na cokoli a vždy to bude cool, ale mě zajímá to, co může mít maximální pozitivní impakt.
Tuto svou projektovou „kuchyň“ začínám zastřešovat pomocí Beck Adventures Group, kde se děje spousta věcí v mnoha oblastech včetně budování celé mé family office. A nejvíc mě na tom baví to, že já sám nevím, co z toho vyjde. Jaký test dopadne pozitivně.
Navíc mi nejde primárně o rychlý profit, takže nikam nespěchám, nepotřebuju se dostat co nejrychleji na trh a nepotřebuju stavět konkrétní tým. Jinými slovy se můžu zabývat tím, co má ten dopad a vydat to, až si budu jistý, že to pozitivní dopad mít bude.
Čili tvůj celý mindset po exitu je ve větší či menší míře dělat dobro?
O to se snažím, ale nevím, jestli se mi to povede. Je to fakticky těžší, než se může zdát. Každopádně aspiruju k tomu a vždy to bude můj motor. Jak jsem již naznačoval – proč já bych dělal byznys pro byznys?
No tak někteří lidé jsou tak nastavení…
Jasně a vůbec nic proti tomu nemám, ale já jen nejsem jedním z nich. Když jsem dělal hudbu, tak mě nejvíc naplňovalo, že ji miliony lidí slyšely a dělala jim dobrý pocit. U Beat Saberu to bylo stejné. Bavilo mě sledovat, jak lidé objevují novou technologii a užívají si to. No a přesně do toho mi zapadají i ty plechovky Cans.
Ale asi nechceš rozehrát několik projektů, kam budeš muset konstantně dosypávat peníze?
To nechci. Od toho mám nadaci Giving Beck, to je čistě filantropický projekt, kde dáváme hudební studia dětem v dětských domovech a přemýšlíme, že budeme expandovat i do jiných sfér, byť to vždy bude o hudbě.
Mně přijde skvělé, že když najdeš něco, co tě extrémně baví, tak nejenže změníš svůj život, ale tím svým zápalem nakazíš i ostatní. Řeknou si „sakra, já chci pro sebe taky najít něco, co mě pohltí“. A o tom Giving Beck je a bude…
V těch ostatních projektech mi samozřejmě jde o to, aby se časem uživily a rostly udržitelně a dlouho. Přece jen – čím více vyrostou, tím větší mohou mít dopad. A k tomu potřebuješ funkční byznys.
Svět big techu ti nechybí?
No… Uvidíme! Řeknu to takhle – žijeme v extrémně zajímavé době a nemyslím si, že byla lepší doba začít byznys, než je teď.