I když její luxusní zaoceánské koráby zatím nadále kotví v přístavech – tedy alespoň ty, na něž zbylo místo – o plánech na příští rok mají ve společnosti Royal Caribbean Cruises dávno jasno. Plavby budou a bude jich hodně. A hodně bude také lidí, kteří se jich zúčastní, nebo to minimálně mají v úmyslu. Koronaviru navzdory.
Vedení světově proslulého lodního operátora se sídlem v Miami oznámilo, že počet zájemců, kteří s ním touží v následujícím roce vyplout na otevřené moře, je až „pozoruhodný“, načež akcie firmy vyletěly strmě vzhůru. Nikoho už víceméně nezajímalo, že společnost jen ve druhém kvartálu letošního roku prodělala 1,6 miliardy dolarů (přes 35,5 miliardy korun) a že na udržení vlastního chodu a provozuschopnosti svých luxusních plavidel měsíčně v dolarech vynaloží masivních 250 milionů.
Signál byl zcela jasný: koronavirus nekonavirus, movité zákazníky už omrzel luxus doma a chtějí opět začít cestovat. Od tohoto jejich záměru je neodradilo ani čerstvé hlášení z norského Tromsø, kde se výletní loď MS Roald Amundsen v přístavu proměnila v další nedobrovolné vězení – vyšlo totiž najevo, že se covidem nakazily desítky osob na palubě.
„Myslím si, že to, co tu vidíme, se dá označit za efekt zadržované poptávky,“ vysvětlil v rozhovoru pro televizi CNBC šéf Royal Caribbean Cruises Richard Fain. „Lidé jsou frustrovaní z toho, že musí být doma a izolovat se od ostatních. Nemyslím si, že je to nějak překvapivé,“ doplnil.
Jeho kolega a současně i finanční ředitel společnosti Jason Liberty k tomu podotkl, že i když se v některých případech jedná o zájemce, kteří měli svoji plavbu naplánovanou již na letošek, „více než 60 procent rezervací přijatých od poloviny května je zcela nových“.
V Royal Caribbean pro to paradoxně nemuseli hnout ani prstem. Marketingové náklady na přilákání nových klientů byly v podstatě nulové, což si sám Fain vysvětluje jednoduše tím, že se lidé zkrátka a prostě doma nudí a touží po tom se na palubách těchto obřích a zároveň přepychových mořských kolosů plavit co nejdříve: „Naši hosté se chtějí vrátit. Rodiny chtějí – a potřebují – dovolenou.“
Jestli se jí opravdu dočkají, je nicméně v tuto chvíli stále velkou neznámou. Americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí totiž veškeré výletní plavby konané v tamních vodách z preventivních důvodů dočasně zakázalo. Původně se tento mnohamiliardový byznys měl znovu rozjet už minulý měsíc, poté se hovořilo o srpnu, ale nyní je prozatím v platnosti termín 31. října. Pokud v USA se současným katastrofálním vývojem nákazy nic neudělají, jen těžko si lze představit, že uvedené halloweenské datum skutečně dojde svého naplnění.
Aby mohli pasažéři na palubu lodě Symphony of the Seas a dalších sesterských lodí z flotily Royal Caribbean Cruises nastoupit, musela zmíněná společnost ve spolupráci se svými konkurenty vypracovat sérii bezpečnostních protokolů, na jejichž základě hodlá budoucí plavby organizovat. Součástí těchto opatření bude mimo jiné povinnost pro každého cestujícího nad 70 let věku nechat si před naloděním vystavit potvrzení, že je zdravotně v pořádku.
To však ani zdaleka není jediná změna, s níž se budou muset účastníci vypořádat. Ty další navíc budou o poznání bolestivější, alespoň tedy co se týče luxusu, na který byli doposud zvyklí. Na ten si budou muset částečně nechat zajít chuť.
A to doslova: například oblíbené švédské stoly budou na těchto námořních kolosech s největší pravděpodobností pasé. Ze samoobslužných kantýn se stanou běžné restaurace s velkými rozestupy mezi jednotlivými stoly, v nichž budou hosty obskakovat číšníci a číšnice, ba dokonce roboti. Omezí se zároveň řada služeb, a to zejména pokud jde o nejrůznější relaxační aktivity a podobné kratochvíle, kterými byly tyto plavby proslulé.
Fainovo nedávné oznámení o „pozoruhodném“ růstu poptávky po službách jeho společnosti bylo stimulem pro celé odvětví. Také v případě konkurenčního Carnivalu a Norwegian Cruise Line se totiž ceny akcií pohnuly tím správným směrem. A to se přitom jednalo „pouze“ o připomenutí faktu, že cestující už mají karantény dost a chtějí si opět začít užívat života. Jak asi trh zareaguje, až první takové plavidlo skutečně zvedne kotvy a kapitán konečně zahlásí ‚plnou parou vpřed‘?
Akcie Royal Caribbean Cruises se nyní prodávají za cenu kolem 58,5 dolaru za kus. Ještě v průběhu letošního ledna to sice bylo za více než dvojnásobek, ale během následného rozmachu pandemie investoři nad zmíněnou společností doslova zlomili hůl, v důsledku čehož šla jejich cena ke dnu rychleji než legendární Titanic. V polovině března bylo možné akcie firmy pořídit za necelých 22 dolarů, od té doby s proměnlivými výkyvy opětovně stoupají.