Evropané včetně Čechů během covidu propadli destilátům. Ale těm investičním. I když spotřeba alkoholu u nás loni klesla i kvůli uzavřeným hospodám, narostla obliba si do vitríny, sklípku či rovnou do trezoru pořídit destilát, který nebudete chtít vypít, protože vám může přinést peníze.
„Kupujících přibylo v desítkách procent. Vedle dlouhodobých investorů se skupina rozrůstá zejména o lidi, kteří doposud s investováním do destilátů zkušenosti neměli,“ uvádí ke zvýšenému zájmu o destiláty během covidu Robert Vaněček z Prestige Portfolio, které se prodejem investičního alkoholu českým zákazníkům dlouhodobě zabývá.
Dle jeho odhadů si investiční alkohol pořídily už tisíce Čechů a hnacím motorem byl i covid – lidem zůstalo více peněz k investování a měli i více času prozkoumávat investiční alternativy. V České republice se v loňském roce prodalo bezmála 63 milionů litrů destilátů, což je oproti předchozímu roku o 12,8 procenta více.
Průměr Evropské unie se loni pohyboval na bezmála osmdesáti milionech litrů na každou zemi. V přepočtu na dospělou osobu šlo v průměru o 7,13 litru, a Česku tak patří sedmá příčka z celé Unie. Vzhledem k tomu, že Češi patří k největším spotřebitelům alkoholu na hlavu, mají v destilátech ještě co dohánět.
Jejich chuť po investičním alkoholu ale stoupá. „Stojí za tím také změny ve spotřebitelských trendech, kdy zákazníci v poslední době čím dál více upřednostňují kvalitnější nápoj před anonymní lahví.
Takzvaná premiumizace hraje u zákazníků zásadní roli napříč segmenty alkoholických nápojů od tichých vín přes šumivá až po destiláty,“ vysvětluje viceprezident Asociace someliérů ČR Ivo Dvořák.
Mezi nejčastěji pořizované kategorie investičních destilátů patří podle zkušeností Prestige Portfolio u českých zákazníků skotské whisky a koňaky. „Nákupní ceny se pohybují od desetitisíců až po miliony korun za vybrané edice,“ vypočítává Robert Vaněček a drží přitom v ruce lahev Metaxy AEN Three Generations od Eliase Metaxy, vnuka zakladatele řecké značky.
Ve slavnostní designové lahvi se skrývá vinný destilát, který Elias vytvořil už v roce 1980 z odkázaných rodinných rezerv. V tomto týdnu se přitom poprvé a za účasti Eliasova dlouholetého přítele a mastera Metaxy Constantinose Raptise objevila i v Praze.
Prodejní cena jedné takové lahve z limitované edice dnes vychází na padesát tisíc korun, časem se ale investice může znásobit. „Výše zhodnocení i doba návratnosti se u konkrétních značek liší,“ konstatuje Vaněček.
„Dlouhodobě se zhodnocení pohybuje kolem plus pěti až deseti procent ročně. U některých investic do alkoholu může ale jít i o stovky procent za poměrně krátké období několika málo let,“ odhaduje a dodává, že pokud se investice nevydaří, pořád můžete lahev výjimečného alkoholu prostě vypít.
Ovšem před vypitím takového alkoholu se někteří klienti dost seriózně brání. Kromě toho, že cenné lahve schovávají před sluncem, teplem a vlhkem, je také někteří zamykají do speciálních trezorů, které se otevřou až několik hodin od odemknutí.
„Má to chránit před okamžitou chutí si ten alkohol dát, čehož by pak klient mohl litovat,“ uzavírá Robert Vaněček s úsměvem.