Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma ve čtvrtek v Číně zahajuje příjem objednávek na svůj sedan SU7, který v pondělí představila v obchodech po celé zemi, uvedla agentura Reuters.
Generální ředitel a zakladatel firmy Lej Ťün oznámil plán vstoupit na trh s elektromobily v roce 2021. Zavázal se, že do automobilového podnikání investuje deset miliard dolarů (asi 235 miliard korun) a toto podnikání označil za „poslední velký podnikatelský projekt“ svého života.
Jeho cílem je, aby se firma Xiaomi, založená v roce 2010, stala do patnácti až dvaceti let jedním z pěti největších výrobců aut na světě.
Analytici jsou zatím rozděleni v názoru, zda projekt automobilu Xiaomi bude úspěšný. Někteří tvrdí, že pro Xiaomi je elektromobil přirozeným rozšířením podnikání, které firmě umožní nabídnout zákazníkům ucelenější digitální zážitek a získat více dat.
Rýžovary, čističky vzduchu, televizory, telefony a další elektronika od firmy Xiaomi jsou v čínských domácnostech všudypřítomné.
Zakladatel firmy upozornil, že SU7 bude „trochu dražší“, čímž se odchýlil od obrazu firmy, která vyrábí cenově dostupné výrobky. Většina prodávaných aut v Číně stojí méně než 300 tisíc jüanů (975 tisíc korun).
Vůz SU7 se začíná prodávat v době, kdy čínský automobilový trh, který je největší na světě, bojuje s problémy na několika frontách. K tomu je nutné přidat cenovou válku a zpomalující domácí ekonomiku, která snižuje poptávku po automobilech.
„Současné podmínky na trhu jsou pro nováčky poměrně náročné, deset největších hráčů neustále zvyšuje svůj tržní podíl,“ uvedla analytička firmy Gavekal Dragonomics Ernan Cuiová.
Pokud Xiaomi nedokáže v krátké době prodávat ve velkém, hrozí podle ní, že automobily se stanou pro firmu v dlouhodobém výhledu brzdou v tvorbě zisku.
Současně ale podle analytiků zkušenosti firmy v oblasti chytrých telefonů jí dávají náskok před tradičními výrobci automobilů, pokud jde o chytré palubní desky a přístrojové vybavení, tedy oblast, kterou čínští spotřebitelé oceňují.
SU7 využívá operační systém Hyper OS, který vyvinula společnost Xiaomi a který spojuje uživatele elektromobilů s jejími dalšími zařízeními, včetně chytrých telefonů.
Jedna verze sedanu má dojezd 668 kilometrů na jedno nabití, druhá až 800 kilometrů. Analytici firmy Bernstein uvádějí, že hlavními konkurenty Xiaomi budou XPeng a Tesla. Model S automobilky Tesla má na jedno nabití dojezd 650 kilometrů.
Výzkumná společnost CreditSights očekává, že Xiaomi prodá v prvním roce šedesát tisíc vozidel. První dva roky pak podle ní bude výroba automobilů Xiaomi kvůli vysokým nákladům na marketing a propagaci ve ztrátě.