Deset jmen a ročně přes 160 milionů korun. Již potřetí jsme ve Forbesu sestavili žebříček nejlépe placených tvůrců online videoobsahu.

Proč? Protože natáčením videí a streamováním – ať už v jakékoli kvalitě – si lze v našich končinách přijít na desítky milionů korun ročně, což už se rovná menší úspěšné firmě.

Ne snad že bychom youtuberům a streamerům chtěli závidět nebo se nad jejich výdělky pohoršovat. Naopak. Naším záměrem je ukázat, že leckdy stále ještě opovrhovaná profese může ukrývat propracovaný, fungující a v lecčems inspirativní byznys, za nímž je víc než jen hodiny prosezené před monitorem počítače.

Detailně jsme se tedy podívali na všechny tvůrce, kteří svá jména a značku vybudovali od píky. Tím, že se – nejčastěji v dětském pokojíku – posadili před kameru, zaujali svými schopnostmi digitální publikum a postupně rozvinuli podnikatelské možnosti, které jim YouTube, Twitch a ostatní internetové platformy nabízejí.

Naše kritéria tedy nesplňují influenceři a osobnosti, pro něž se sociální sítě staly nedílnou – klidně i zásadní – součástí jejich živobytí, avšak s jejich rozmachem svou popularitu jen přifoukli, jako jsou často hudební interpreti, sportovci, umělci či moderátoři.

A jaký že je tedy výsledek? To se můžete přesvědčte sami ZDE.

Oproti loňskému létu, kdy jsme přehled sestavovali podruhé, si youtubeři a streameři polepšili. Elitní desítka vydělala v souhrnu o 42 milionů více než o rok dříve, tedy konkrétně přes 160 milionů korun.

Mimo jiné i proto, že do příjmů některých tvůrců se v průběhu posledních měsíců začaly výrazně propisovat příjmy získané prostřednictvím předplatitelských platforem, jako jsou Herohero nebo Patreon.

Výrazně, téměř dvojnásobně se zvedla i spodní hranice žebříčku. Jestliže loni stačilo na desátou příčku šest milionů korun, letos to byl téměř dvojnásobek.

Mezi deset nejlépe vydělávajících internetových videotvůrců, zahrnující osm youtuberů a dva streamery, se v tomto roce dostaly tři nové tváře – Jon Marianek, Ondřej Koběrský a Stejk.

Naopak poprvé se na seznamu neobjevila žádná žena a jen těsně se na něj nevešel ani Martin Mikyska alias Mikýř, člen loňského výběru Forbes 30 pod 30jedna z tváří únorového Forbesu téhož roku.

Součástí přehledu deseti nejlépe vydělávajících youtuberů a streamerů Česka je i seznam deseti tvůrců, jejichž příjmy v uplynulém roce nebyly tak vysoké, ale jejichž tvorba či způsob, jakým ji dokážou přetavit v sedmiciferná čísla na svých bankovních účtech, jsou natolik zajímavé, že by byla škoda je opomenout.

To je případ třeba Anny Šulcové, známé pod pseuodonymem Anna Sulc. S touto nejsledovanější Češkou na Instagramu, která cílí výhradně na domácí publikum, jsme pořídili také rozhovor, v němž otevřeně mluví o penězích, kritice i nevalně proslulé „kauze Strakovka“.

Metodika:

Mezi finanční kanály, které jsme při sestavování brali v potaz, se řadí zejména: reklamní příjmy z platforem, dealy s jednotlivými platformami, přímé příspěvky od diváků a odběratelů, exkluzivní partnerství se značkami, placená propagace a product placement v příspěvcích, účast na veřejných či soukromých eventech nebo prodej vlastního merchandisingu neboli produktů, jako jsou trička, kšiltovky, hrníčky a náramky s nepřehlédnutelným jménem milované star.

Konkrétní částky představují kvalifikované odhady ročních nezdaněných příjmů českých youtuberů a streamerů od července 2022 do června 2023.

Nutno ovšem zmínit, že nijak nereflektují náklady, které tvůrci s produkcí obsahu mají, ať už třeba v podobě mezd či odměn spolupracovníků, pořízení techniky, nebo pronájmu prostor, v nichž natáčejí. V případě jejich e-shopů jsme do součtu započítávali hrubý zisk, nikoli tržby.

Čerpali jsme z veřejně dostupných informací, diskusí se samotnými tvůrci a lidmi, kteří se v oboru pohybují dlouhodobě. Na sestavování žebříčku se výrazně podílela také společnost Subscribe, největší tuzemská agentura svého druhu, zastupující podstatnou část nejvýraznějších tváří influencerské scény.