Jaroslav Ton, člen loňského výběru Forbes 30 pod 30, vybudoval společnost 4Trans, která pomohla autodopravcům profakturovat přes čtyři miliardy korun. Nyní ale firma mění svůj název a částečně i zaměření. Ton popisuje, co tyto zásadní byznysové změny obnášejí.
Když jsem se poprvé pustil do budování 4Trans, měl jsem jasnou vizi: chtěl jsem pomoci malým a středním podnikům v logistice prosperovat a překonávat výzvy, které jsem osobně viděl na vlastní oči u mého dědečka, řidiče kamionu. Faktoring se ukázal jako ideální řešení, protože umožňoval okamžité proplácení faktur, což pro mnohé autodopravce znamenalo zásadní zlepšení jejich cash flow.
Podařilo se nám vytvořit produkt, který měl silný dopad – od svého vzniku jsme financovali přes 160 tisíc faktur a pomohli firmám získat více než čtyři miliardy korun.
S rozvojem firmy a trojciferným tempem růstu jsme ale začali vidět, že původní název 4Trans již neodpovídal naší vizi a rozsahu produktů. Naše původní identita nás proto svazovala – 4Trans mohl být vnímán pouze jako poskytovatel faktoringu, zatímco naše portfolio se stalo mnohem širším a zahrnovalo řešení a produkty šité na míru logistice.
Naše ambice vždy sahaly za hranice Česka. Začali jsme brzo expandovat na Slovensko a do Polska a hledali jsme způsoby, jak oslovit celý evropský trh. Potřebovali jsme ale značku, která bude tuto vizi odrážet. Proto jsme se rozhodli pro rebranding na Malcom Finance, čímž vzdáváme hold Malcolmu McLeanovi, vizionáři a původně také kamioňákovi, který transformoval globální logistiku, neboť byl průkopníkem kontejnerové dopravy.
Jak dlouho takový proces trvá? Rozhodnutí padlo už na konci roku 2022: už tehdy jsme věděli, že směr a vize společnosti náš původní brand přerostou.
Proces přípravy tak trval zhruba rok a půl, ale za chodu běžné agendy – business as usual. Některé kroky, například průzkum trhu, trvaly náležitý čas, zároveň jsme potřebovali vzít v potaz sezonnost logistiky.
Nejvíce přemýšlení se týkalo převážně marketingového a pak produktového týmu – a samozřejmě ve finálním rozhodování bylo „zapleteno“ celé vedení. S tím spojené náklady odhaduji na nižší statisíce korun.
Rebranding je proces, který si mnozí lidé představují primárně jako změnu loga a barev nebo názvu firmy. Ale ve skutečnosti je to daleko hlubší a komplexnější záležitost.
Nešlo zdaleka jen o vizuální změnu – změnili jsme naše interní procesy, nastavili novou komunikaci směrem ke klientům a zajistili jsme, aby všechny technologické nástroje odpovídaly aktuálním standardům.
Změně identity předcházely také technologické změny v samotném produktu. S novou značkou jsme spustili beta verzi nové klientské zóny, jejímž cílem bylo umožnit našim zákazníkům jednodušeji ověřovat své obchodní partnery a rychleji nahrávat a spravovat faktury.
Malcom Finance tak kromě faktoringu přináší technologickou platformu, která umožnuje malým a středním podnikům získat v logistice přístup ke kapitálu. Okamžité proplacení faktur, pojištění faktur a ověřování odběratelů dopravcům poskytuje komplexní ochranu a zajištění jejich cash flow. Spolehlivý přístup k financím znamená, že firmy mohou investovat do růstu, nakupovat nová vozidla nebo rozšiřovat své týmy.
S rebrandingem přicházejí i další plány. Díky AI také plánujeme do budoucna ještě více automatizovat procesy a zrychlit rozhodování při schvalování financování. Chceme, aby naši klienti mohli okamžitě nahrát fakturu, ověřit si odběratele a během několika minut získat prostředky. To je budoucnost, kterou pro nás AI přináší a my jsme připraveni ji využít naplno.
Rebranding je závazek k tomu, abychom neustále inovovali a přinášeli našim zákazníkům co nejlepší finanční produkty. Ať už jde o nová technologická řešení, expanzi na nové trhy, nebo využití AI k vylepšení našich služeb, naše mise zůstává stejná – pomáhat malým a středním podnikům růst v logistice a překonávat finanční výzvy, kterým čelí každý den.
Jsme hrdí na to, čeho jsme dosáhli a těšíme se na další kroky, které nás čekají na cestě stát se lídrem na evropském trhu. Už pod novým jménem.