Má za sebou první semestr na Yale University v New Haven. Ze studia, obřího kampusu i vyhlášeného veslařského týmu je nadšený.
„Když mi přišel přijímací dopis v modré obálce se znakem buldoka, byl jsem samozřejmě šťastný, ale až když jsem v srpnu poprvé přijel jako student, teprve jsem naplno pochopil, na jak skvělém místě jsem,“ popisuje devatenáctiletý Jan Vacek, student školy, která vychovala několik amerických prezidentů a ročně se na ni snaží probojovat přes 30 tisíc mladých lidí prahnoucích po nejlepším vzdělání.
„Do mého ročníku se dostalo pouze 6,5 % ze všech 35 tisíc uchazečů,“ podotýká jeden z mála Čechů, kteří přísným sítem dokázali projít.
V Česku po ukončení šestého ročníku základní školy místo klasického víceletého gymnázia přešel na pražskou Park Lane International School. Ta mu podle jeho mínění otevřela dveře do světa, i když volbu školy připisuje spíš rodičům. „O Park Lane se dozvěděli z novin. Všichni moji starší sourozenci studovali na mezinárodních univerzitách a mí rodiče si přáli tuto možnost i pro mě,“ vysvětluje.
Během sedmi let se na mezinárodní střední škole naučil plynule mluvit i psát anglicky. Díky tomu zvládl Test of English as a Foreign Language, který je na univerzitách pro studenty ze zahraničí povinností. „Univerzity jako Yale vyžadují vysoké ohodnocení a mezinárodní školy vás na tento test připraví každodenním zpracováváním úkolů, které jsou součástí vyučovacích předmětů. Nemusel jsem se tedy na test připravovat mimo mé školní povinnosti,“ říká Jan Vacek.
Konstruktivní kritika, charita i sport
Znalost jazyka je zásadním, ale samozřejmě ne jediným předpokladem. „Mezinárodní školy jako Park Lane dbají na důkladnou zpětnou vazbu od učitelů i studentů, abychom se mohli společně posouvat. Tento přístup mě naučil kritizovat konstruktivně své práce, a na základě toho se víc učit z vlastních zkušeností. Postupně jsem rozvíjel své dovednosti lépe se vyjádřit a zformulovat své myšlenky, což mi pak pomohlo v přihlášce na univerzitu a pomáhá mi to i ve studiu. Dlouhé esejové práce byly náročné a často nepříjemné, ale díky důkladnému tréninku ze střední školy to zvládám,“ vypráví Honza.
Poslední dva roky absolvují studenti na Park Lane International Baccalaureate Diploma Programme (IB DP), kde si vybírají šest maturitních předmětů. Na závěr musí odevzdat seminární práci za každý předmět a složit mezinárodně uznávané „maturitní“ zkoušky. Park Lane nabízí akademicky nejnadanějším dětem studium IB DP v rámci scholarship programu – pokud projdou náročným výběrovým procesem, mohou získat stipendium, které se rovná až 100 % školného.
Součástí studijního programu IB DP je i emocionální a etická příprava. Vzdělání doplňují mimoškolní aktivity, studenti se mimo jiné účastní veřejně prospěšných akcí. „Je to velmi důležitý bod pro univerzitní přihlášky. Univerzity chtějí vidět účast v prospěšných mimoškolních aktivitách,“ doplňuje mladý student.
I sportovní výsledky mu v cestě do USA hodně pomohly – je úspěšným veslařem, na juniorských mistrovstvích Evropy i světa posbíral několik medailí ve skifu, dvojskifu i na párové čtyřce. „Musím přiznat, že jsem měl velké štěstí. Z Yale mě poprvé kontaktovali v roce 2018 po mistrovství světa, kde jsem skončil třetí na dvojskifu. Mé veslařské úspěchy upoutaly i univerzity Brown a Dartmouth, pozvaly mě na prohlídku kampusu, bydlel jsem se studenty na koleji, mohl se zúčastnit několika předmětů a strávit čas i s veslařskými týmy,“ vysvětluje. Teď už vesluje v New Haven a užívá si prestiž místního týmu. Za Yale nejspíš v budoucnu nastoupí i do kultovního závodu proti posádce z Harvardu.
Univerzita se o jeho akademické a sportovní výsledky průběžně zajímala poslední dva roky středoškolského studia. „Díky veslování jsem měl na akademických výsledcích oproti ostatním kandidátům menší úlevu, ale stále jsem musel udržet vyšší známkovou úroveň,“ dodává Honza.
Detailní příprava na přijímačky
Přijímací proces pak absolvoval relativně bez stresu. „Mezinárodní školy počítají s tím, že jejich studenti chtějí odcházet studovat do zahraničí. V posledních dvou letech na Park Lane nám škola uspořádala několik informačních workshopů, učitelé byli plně zainteresováni do naší volby dalšího vzdělání a dbali na to, abychom nepromeškali termíny a měli všechny podklady pro úspěšnou přihlášku. Z vlastní zkušenosti vím, že přihlášky mohou být velmi stresující, ale škola nenechala nic náhodě,“ cení si podpory.
První semestr v New Haven byl kvůli pandemii nestandardní, provázela ho velmi přísná opatření a výuka často probíhala on-line. I tak se student z Česka adaptoval rychle. „Potřeboval jsem více vysvětlení k matematice a zároveň jsem využil studentského centra, kde se mnou procházeli mé eseje a pomáhali mi je vylepšit. Očekává se, že studenti budou potřebovat pomoc mimo vyučovací hodiny a Yale je na to plně vybavený,“ doplňuje.
Přes svátky zůstal v USA, u sestry, která pracuje v Bostonu. S ostatními členy rodiny je v denním kontaktu prostřednictvím videohovorů a zároveň už vyhlíží další semestr. Do budoucna přemýšlí o ekonomii nebo sociologii. „Ale na univerzitě, jako je Yale, nemusíte mít jasně určený obor hned od začátku. Rozhodnutý musím být až na začátku třetího roku, zatím se tak můžu ještě rozkoukávat,“ uzavírá Jan Vacek.
———————————
Pokud se chcete o Park Lane International School dozvědět více, můžete si zarezervovat termín na Dny otevřených dveří, které proběhnou on-line 4. a 11. února 2021 – ZDE.