„To by ti sedlo,“ řekla jí známá z Německa po telefonu. Michale Hlavačkové tehdy bylo osmnáct, zrovna dokončila střední školu v Praze a přemýšlela, kam se vydat dál. A vtom zazvonil telefon právě od její známé, která vlastnila kuchyňské studio v Berlíně a Michale nabídla, jestli se k ní nechce jet podívat, co vše takové kuchyňské studio obnáší. A ona jela.
Čtěte také: Čech a jeho pekárna v ráji surfařů aneb Když na Bali zavoní kváskový chléb
O 10 let později jsme na jedné z nejprominentnějších adres v New Yorku, na rohu 73. ulice a Central Park West, v luxusním penthousu s terasou a s Michalou procházíme kuchyni, kterou navrhla. Pracovní desku má z ručně opracovaného mramoru, ostrůvek z ebenového dřeva, barové kuchyňské židle mají potah z buvolí kůže a bohatého klienta, který vlastní několik budov na Manhattanu, vyšla na 6 milionů korun.
Michala Hlavačková
Takže to holce původně z Uherského Hradiště sedlo. V New Yorku totiž pracuje jako designérka a sales manažerka pro obchody German Kitchen Center. Jedná se o koncept store, který Michala pomáhala před pěti lety rozjíždět, a tento rok otevřela a navrhla vedle jednotlivých kuchyní dalších osm showroomů po celé Americe.
Ale zpět na začátek. Když se Michala vrátila od známé z Berlína, založila si v rámci nábytkového koncept storu v Praze své kuchyňské studio Mia Design a začala se všechno učit za běhu, často i na svých vlastních chybách.
„Absolutně nevím, jak to všechno vzniklo, ale vzniklo. Po návratu z Berlína jsem se prostě podívala na internet, našla si největšího výrobce kuchyní v Německu, zvedla telefon a zavolala exportní manažerce Nobilie pro Česko. Nevěděla jsem tehdy vůbec nic, ale na naší schůzce jsem působila paradoxně velmi sebevědomě, a že to mám všechno pod palcem.“
Newyorský showroom na Upper West Side
Říká opřená o kuchyňskou linku a se smíchem Michala, která už navrhovala kuchyně pro taková jména, jako je rodina Saint-Exupéryho, manažera olympijského týmu Petera Zeytoonjiana, zakladatele investičního fondu Hedge Fund Stephena Yashara nebo pro Chrise Sharplese, architekta a majitele jedné z největších architektonických firem v New Yorku, která má na kontě několik newyorských mrakodrapů.
Dodnes proto vzpomíná na svou první kuchyň, kterou sestavila ještě v Česku a na kterou si půjčila peníze. „Nevím, jak bych si poradila, kdyby mi tehdy nepomohli skvělí instalatéři. Sice mi říkali, jestli jsem se zbláznila, že takhle drahou kuchyň nikdy neprodám, ale já si věřila a podle pocitu jsem to dala nějak dohromady.“
A tak bez jakéhokoli vzdělání v oboru nebo větších zkušeností svou první – a paradoxně nejdražší – kuchyň, kterou u nás sestavila, hned prodala a začala být předním odběratelem Nobilie.
Newyorský showroom na Upper East Side
Když se tak americký startup a koncept German Kitchen Center začal zajímat o Nobilii a hledali někoho, kdo by byl expertem na tuto značku a pomohl by ji přivést a transformovat na americký trh, německá značka doporučila jako prostředníka právě Michalu.
„Říkala jsem si, kam bych jezdila, vždyť tady mám všechno. Nakonec jsem ale jela do New Yorku dvakrát na obhlídku města a firmy. Obojí mi sedlo, a navíc mi došlo, že nemám co ztratit, a že když to neudělám teď, tak už nikdy,“ vzpomíná Michala, která svou dobře rozjetou značku zavřela, sbalila kufry a odjela do New Yorku, kde vůbec nikoho neznala.
A stejně jako tehdy, když v osmnácti zvedla telefon a zavolala do Nobilie, i za oceánem zabodovala se svým odhodláním, optimismem a zdravým sebevědomím.
„Ptali se mě, jestli se cítím víc jako designérka, nebo jako sales, byznys člověk. Já jsem odpověděla, že obojí, a oni mi říkají, že to nejde. A já říkám, že jde,“ vzpomíná Michala, která tento rok navrhla luxusní kuchyni za 300 tisíc dolarů pro unikátní denverský loftový byt, o kterém budou za pár týdnů psát i New York Times.
Denverský loftový byt, pro který Michala navrhla luxusní kuchyni
Protože vedle návrhů jednotlivých kuchyní stojí Michala také za firemní expanzí German Kitchen Center po celých státech, nadřízený, který s ní tehdy dělal pohovor, jí dal tento rok za pravdu.
Michala totiž letos otevřela a navrhla osm showroomů po celé Americe, a odhadem tak může zvýšit obrat celé firmy ze současných 20 až na 60 milionů dolarů.
„Je to velikánský úspěch, ale je pravda, že jsem si tento rok poprvé sáhla na dno. Pracovala jsem šest dní v týdnu a uvědomila jsem si, že mám taky nějaké hranice. Navíc mi do toho umřela jedna z mých nejbližších přítelkyň, a tak mi došlo, že nejsem neporazitelná,“ popisuje mladá Češka, která pod svým jménem navrhla například i VIP lounge pro newyorskou Radio City Music Hall.
Jako satisfakci za pracovní nasazení si tak tento rok splnila jeden sen, kdy si v rámci newyorského showroomu prosadila otevřít galerii, ve které chce vystavovat české umění.
„Vždy jsem milovala umění a chci do New Yorku přivézt českou tvorbu a propagovat české umělce, kteří si třeba nevěří, že mají na prezentaci v zahraničí. Zároveň je to ale taky můj způsob, jak být pořád v kontaktu s Českem,“ říká Michala, která se plánuje v Americe usadit natrvalo.
Pak ale dodá: „Je jedno židovské přísloví, které říká: Když chceš, aby se Bůh zasmál, řekni mu o svých plánech. Takže asi tak.“