Z obalů čokolády Toblerone brzy zmizí obrázek ikonické alpské hory Matterhorn, protože americký výrobce Mondelez brzy přesune část produkce na Slovensko a švýcarské zákony v takovém případě neumožňují využívat v marketingu národní symboly alpské země. Informoval o tom list Aargauer Zeitung.
Společnost Mondelez minulý rok oznámila, že se chystá část výroby Toblerone v roce 2023 přesunout do Bratislavy. Matterhorn na známém logu čokoládové tyčinky s kousky mandlí a medem proto bude nahrazen obecnějším znázorněním alpského vrcholu.
„Nový design obalů představuje modernizované a zjednodušené horské logo, které je v souladu s geometrickou a trojúhelníkovou estetikou,“ řekl mluvčí společnosti Mondelez listu Aargauer Zeitung. Na obalech Toblerone bude nyní uvedeno „založeno ve Švýcarsku“, nikoli „ze Švýcarska“.
Zákon o „švýcarskosti“, který byl přijat v roce 2017, stanovuje kritéria pro používání švýcarských národních symbolů, včetně švýcarského kříže, u potravin, průmyslových výrobků i služeb. K tomu, aby se mohlo na potravinách uvádět „vyrobeno ve Švýcarsku“, musí osmdesát procent ingrediencí pocházet ze Švýcarska, stejně jako většina výroby. U mléčných produktů a výrobků na bázi mléka to ovšem musí být sto procent. Na některé ingredience, které nelze pěstovat ve Švýcarsku, jako například kakao, se vztahuje výjimka.
Studie ukázaly, že se některé výrobky s označením „vyrobeno ve Švýcarsku“ prodávají o dvacet procent dráž než srovnatelné zboží jiného původu, přičemž u luxusního zboží se prodejní cena zvyšuje až o padesát procent, napsal list The Guardian.
Čokoláda Toblerone se ve švýcarském hlavním městě Bernu, jehož symbolem je medvěd, který je ukryt v obrázku Matterhornu na obalu tyčinky, vyrábí od roku 1908. Název pochoutky vznikl spojením příjmení vynálezce tyčinky Theodora Toblera a slova torrone, označujícího nugátovou cukrovinku s praženými mandlemi, která se v jihozápadní Evropě konzumuje zejména o Vánocích.