V pondělí 15. března to bude 30 let od chvíle, kdy společnost Siko otevřela první prodejnu v Čimelicích. Rodina Valových ji tehdy doslova vytvořila z vlastního obýváku. Dnes má firma 50 poboček po celém Česku i Slovensku, byť byly téměř polovinu loňského roku zavřené. Největšímu českému prodejci koupelnového vybavení však i přesto v roce 2020 vzrostly tržby o sedm procent na 4,3 miliardy korun.
Přispěly k tomu hlavně rostoucí online prodeje a export. V zahraničí firma posiluje hlavně ve Francii, kde loni za desítky milionů korun koupila menšinový podíl v e-shopu Livea.fr. Internetový obchod s obratem kolem půl miliardy korun se přitom řadí mezi pět největších e-shopů s koupelnovým vybavením ve Francii.
„Je to firma se startupovým myšlením. Pro nás je to nesmírně inspirativní a obohacující spolupráce. Vytrhují nás z komfortní zóny velké a zavedené firmy. A přinášejí nám osvěžující pohled na fungování byznysu,“ popisuje Tomáš Vala, ředitel rodinné firmy Siko a syn zakladatelky Jaroslavy Valové.
Export firmě za poslední dva roky narostl z necelého procenta tržeb na pět procent. Loni tak Siko v zahraničí prodalo zboží za 200 milionů korun. Vedle Francie jsou pro českou společnost významné trhy třeba Španělsko, Maďarsko či Pobaltí. A vývoz chce dál posilovat. I kvůli tomu plánuje spustit svůj e-shop v různých jazykových mutacích.
Online roste do nebe
„Zahraniční prodeje nám pomohly. Ale co nás opravdu zachránilo, byla digitalizace, se kterou jsme začali před čtyřmi lety. A finální fáze jejího zavádění se sešla s příchodem covidu. I díky tomu jsme se dokázali během pár dní přesunout online. Český e-shop nám za rok narostl o 100 procent a slovenský dokonce o 200 procent,“ uvádí Vala.
Firma denně nakládá sedm až devět kamionů se zbožím objednaným přes e-shopy. Veze se tak na vlně zájmu lidí o vylepšování domácnosti v době, kdy doma tráví výrazně více času než dřív. Společnost proto také loni musela posílit zákaznické centrum i oblast logistiky. Do budoucna chce Siko vybudovat automatizovaný sklad za 150 až 200 milionů korun.
„Čím dál větší podíl našich tržeb se přesouvá do e-shopu. A potřebujeme na to být připraveni. Většina našich produktů je těžká a objemná a jejich logistika se musí dělat manuálně. Ale pak je asi 30 procent zboží, kde by nám automatizace pomohla. Zvažujeme proto nové bezobslužné balicí linky, přepravníky a zakladače do regálu,“ přibližuje Vala.
Tímto krokem chce zvýšit efektivitu firmy, aby byla schopná konkurovat globálním hráčům. K tomu má přispět i digitalizace. „Její efekt se začíná projevovat teprve poslední rok. Tím, že jsme do této oblasti investovali poslední čtyři roky 50 milionů ročně, máme ve výsledku sice vyšší tržby, ale čistý zisk nám nijak nenarostl,“ popisuje Vala.
Firma, která zaměstnává v Česku a na Slovensku téměř tisíc lidí, loni posílila také v prodejích kuchyní, které tvoří přes desetinu tržeb. Siko se tak stalo dvojkou na trhu hned po IKEA.
Zkouška ohněm
Byť společnost z krize vyšla silnější, na začátku pandemie si prošla skutečně náročným obdobím.
„Celý rok byl jako na horské dráze. Když v březnu vláda ve tři ráno v sobotu rozhodla, že v šest ráno ten samý den se zavřou prodejny, zažil jsem nejdrsnější víkend ve svém podnikatelském životě,“ líčí Vala. Na prodejnách, které byly šest měsíců zavřené, poklesly firmě tržby o polovinu. Pomohly jí ale vládní kompenzace za zavřené provozovny.
„Programy státní podpory jsou podle mě nastavené dobře. Vadí mi ale překotná rozhodnutí, kdy začínají platit nová opatření ze dne na den. Firmy absolutně nemají šanci se na to připravit,“ hodnotí Vala, kterému například aktuální povinné testování ulehčil fakt, že firma sama od sebe testuje už tři týdny.
Kvůli nepředvídatelnosti dění si vedení společnosti už po první vlně sepsalo zhruba 30 opatření, která je možné aplikovat ze dne na den. V dalších vlnách se jim to opravdu hodilo. Tomáš Vala se přitom řídí takzvaným Stockdalovým paradoxem.
„Nesmíte ztratit víru v dobrý konec, ale zároveň musíte brát v úvahu drsnou realitu kolem vás. Nespoléhám se tak na to, že to bude za dva měsíce lepší. Naopak počítám s tou nejhorší variantou. Ale přitom neustále přemýšlím, jak stávající situaci vylepšit,“ říká Vala. A dodává, že k 30. narozeninám by rodinné firmě přál, aby tady byla ještě dalších 300 let.