Na začátku stál nápad vybudovat kulturní centrum z bývalého lodního kontejneru a zároveň Pražanům ukázat, že i v samém epicentru turistické vřavy mohou najít oázu odpočinku a zábavy.
Psal se rok 2013 a parta kamarádů David Skála, Jan Faltys, Jan Štern a Natálie Mohoritová vybírali v crowdfundingové kampani 75 tisíc korun na uskutečnění přesně takového projektu. „David viděl podobné projekty v New Orleansu, kam kdysi odjel pomáhat odklízet následky hurikánu Katrina,“ vzpomíná Faltys.
Kromě vybraných peněz na Hithitu, kde tehdy byl Containall jedním z prvních projektů, použila tahle čtveřice vlastní úspory v řádech nižších stovek tisíc a vysloužilý kontejner proměnila v bar a kulturní centrum. Zbývalo ho už jen někam umístit a parta kamarádů toužila po tom, aby stál za kyvadlem metronomu na Letné.
To se bohužel domluvit nepovedlo. Nešlo ale o úplné fiasko, městu se projekt líbil a nabídlo sdružení, aby svůj kontejner umístilo na dvůr vedle nevyužívaného domu na Malé Straně. Místo, které bylo dříve známé hlavně tím, že tam snad každý obyvatel Prahy chodil krmit labutě, tak najednou ožilo nečekaným kulturním životem.
Davy turistů v okolních ulicích sice proudit nepřestaly, ale pokud jste se ocitli v létě v samém centru Prahy, najednou jste měli kam jít na drink, koncert, filmové představení i vernisáž. „První rok jsme dělali všechno sami od organizace programu po obsluhu baru,“ říká Jan Faltys.
Dluhy se containallovému týmu podařilo splatit během dvou let a město jim nabídlo další příležitost: využít onu prázdnou budovu, na jejímž dvoře umístili své kulturní centrum.
„Vymysleli jsme festival Pokoje, kde se v každé místnosti první rok prezentovala mladá architektura, později mladé umění. Náš nápad sice nebyl ničím novým, ale zároveň jsme si byli jisti, že v Čechách příliš podobných expozic v nevyužívaných prostorech města nenajdete,“ tvrdí Faltys.
Containall se svou aktivitou velmi rychle zapsal na kulturní mapu Prahy. A před jeho týmem stály nové výzvy. Novému složení radnice Prahy 7 se zalíbil původní nápad umístit bar a kulturní centrum do zázemí bývalého Stalinova pomníku a dalo mu zelenou.
Tak vznikl projekt Stalin, jehož jméno vzbuzovalo někdy mezi zahraničními návštěvníky kontroverze. „Snažili jsme se vysvětlit, že tento název se odvíjí od genia loci, které je Pražanům notoricky známé. Dokonce v jeho skloňování používáme odosobnění. Říkáme přece: jdu na Stalina,“ vysvětluje Faltys
Ten nyní pracuje v menším týmu pouze s Natálií Mohoritovou. David Skála i Jan Štern sdružení opustili poté, co se šli věnovat komunální politice.
Druhý průmyslový kontejner sem ale sdružení nepřivezlo, pro zázemí využilo vnitřní i vnější prostory bývalého památníku, kde se později uskutečnily mimo jiné koncerty symfonického orchestru nebo operní představení Kouzelná flétna.
„Náš koncept zní, že se vždy musíme naladit na místo, kde své centrum postavíme. Nic nepředěláváme, jen dotváříme,“ prohlašuje Jan Faltys. Zatímco kulturní centrum Stalin vzkvétalo, Containall se musel přesunout po pěti letech úspěšného fungování pryč z Malé Strany. Budova, na jejímž dvoře stál, připadla ministerstvu financí, ale magistrát měl opět vůli najít projektu nové místo.
„Město nemělo zájem na tom, abychom skončili. Naopak věřili nám, že jsme schopni splnit to, co slibujeme. Díky vstřícnému jednání tak Containall našel nový domov ve Stromovce. Jednalo se o čerstvě vyjmutou parcelu z areálu Výstaviště, která nebyla revitalizovaná, a tedy ani využívaná,“ popisuje Faltys stěhování z Cihelné.
Kulturní centrum proto přeměnili na sportovní: vytvořili okolo kontejneru hřiště na volejbal i nohejbal, přivezli pingpongové stoly, nabízeli hry do parku. A profesionalizoval se i původní tým, kdy roli kamarádů, kteří zastanou všechno, doplňují ještě dva provozní baru, technický produkční, dramaturg i sezonní zaměstnanci.
„Je to byznys model, který nás uživí, jsme však s ohledem na své mzdy velmi skromní. Ale už jsme si zvykli na to, že vyděláváme mnohem míň než většina našich přátel,“ směje se Jan Faltys, pro kterého je stěžejní, aby mohl zaplatit férové odměny především těm, kdo pro něj pracují.
Loni se tým Containallu spojil s Davidem Boháčem a Václavem Krutským a rozhodli se oživit plovárnu na Vltavě. S příznačným názvem Baden Baden zvou Pražany na Štvanici, kde najdou lidovou plovárnu s odkazem na první republiku.
„Aktivní trávení času je nyní společným jmenovatelem všech našich projektů,“ deklaruje Faltys. Ačkoli pandemie a nedostatek turistů v Praze zasáhly i jeho podnikání, počet lokálních hostů se naopak zvýšil. A před několika týdny sdružení otevřelo nové místo: Containall Riegrovy sady.
„Odstěhovali jsme se sem ze Stromovky, kde chce město začít s plánovanou revitalizací parcely, kde jsme se dosud nacházeli. Proto jsme se domluvili se Sokolem Královské Vinohrady a umístili kontejner na plochu, kde bylo dříve parkoviště,“ líčí Faltys. Podobně jako ve Stromovce se zde především sportuje. Zatím se tu hraje beachvolejbal a ping-pong, ale chystají se i další aktivity.
Za svůj největší úspěch považuje ale tým okolo Jana Faltyse skutečnost, že jsou schopni měnit své město k lepšímu a využívat prostory, které zůstávaly dlouho prázdné. „Praha už není tak rigidní a uzavřená. Jsem přesvědčený, že když jste vytrvalí a systematičtí, uspějete,“ říká.