„Právo má být dostupné a srozumitelné všem. Jenže není. A je spousta lidí, kteří si advokáta nemohou dovolit, přístup k právní pomoci je tak limitovaný,“ vysvětluje mladý právník Milan Dang problém, který jej trápil už od studia na právnické fakultě.

Hned po promoci se proto problém rozhodl řešit, spojil se svými kamarády ze studií a společně založili startup Verdikto, právní poradnu, která má právo zpřístupnit každému.

Prostřednictvím online platformy se uživatelé mohou právníků zeptat na jakoukoli právní otázku, od vysvětlení práv při konkrétní životní situaci přes kontrolu běžných smluv až po složitější právní dotazy. Konkrétní otázku, kterou zákazník prostřednictvím webu položí, platforma přiřadí advokátovi, který se právě na tuto oblast specializuje.

Díky své expertize se s většinou běžných situací ve své praxi už setkal a klientovi tak dokáže snadno a do několika hodin poradit. „Častokrát se klienti chtějí zeptat jen na jednu konkrétní otázku a nezdá se nám fér, aby platili stejně jako někdo, kdo potřebuje komplexní právní poradenství,“ říká zakladatel startupu.

V databázi Verdikta je dnes přes sto třicet právníků s různou specializací, zeptat se proto prostřednictvím platformy můžete na jakoukoli oblast práva. „Jsou to všechno zkušení advokáti, kteří mají své, často úzce specializované, praxe i vlastní klientelu, většinou jde však o menší kanceláře z celé republiky. Díky naší platformě se tak i advokát z regionu dostane ke klientům z Prahy,“ popisuje Milan Dang.

Cena jednoho dotazu začíná na platformě od stokoruny. „Typicky jsou to dotazy, kterými by se velkým advokátním kancelářím nevyplatilo zabývat, zákazníkovi by se naopak nevyplatilo platit za ně celou hodinovou taxu, která u řady právníků vychází i na několik tisíc korun,“ říká Dang.

Jako příklad uvádí nájemní smlouvu, běžný kontrakt, se kterým se řada lidí setká i několikrát za život. „Je to smlouva, které člověk třeba i sám rozumí. Pak jsou tam ale odstavce, u kterých si není jistý, jestli jsou standardní, například zda je v pořádku, když po něm chce pronajímatel předem pět kaucí. Právník, který se tím zabývá, ale dokáže hned říct, že standardní jsou tři kauce,“ popisuje zakladatel Verdikta. „Je to dotaz, který mu zabere jen několik minut a nepotřebuje, aby mu klient platil za celou hodinu,“ dodává.

Z takových mini dotazů, jak jim v právním startupu říkají, se často vyvinou i velké spolupráce, advokát tak získá dalšího klienta, kterého zastupuje. „Ne vždycky tomu tak je, ale i tohle advokáty, s nimiž spolupracujeme, motivuje,“ říká zakladatel startupu. Službu už tak využilo přes deset tisíc registrovaných uživatelů, platforma navíc spolupracuje s velkými firmami jako Slevomat nebo Sportisimo, které svým zaměstnancům nabízejí toto právní poradenství zdarma v rámci benefitů.

Startup, který letos dosáhne obratu bezmála pěti milionů korun, už tak stihli podpořit i první investoři. Částku 17 milionů korun do něj letos společně investoval fond Vision Ventures, firma Vacuum Group a partneři mezinárodní advokátní kanceláře Taylor Wessing – Radovan Pala a Andrej Leontiev – zkušení slovenští právníci, kteří se vymahatelnosti práva dlouhodobě věnují.

Radovan Pala působí jako poradce slovenské prezidentky Zuzany Čaputové pro oblast práva a spravedlnosti, Andrej Leontiev je mezinárodně uznávaným expertem v oblasti boje praní špinavých peněz. „Investovali do nás jako soukromé osoby, nikoli prostřednictvím kanceláře. Sami totiž pracují na protikorupčních kauzách a je pro ně důležité, aby bylo právo dostupné. Stejně jako pro nás,“ vysvětluje Dang.

S úctyhodným záměrem mají i další velké plány. V budoucnu chtějí mimo jiné vytvořit řešení pro nejčastější právní situace, s nimiž se lidé ve svém životě potkávají. „Máme anonymizovaná data, podle kterých zjišťujeme, s čím si lidé nevědí v oblasti práva rady. V covidu například vyhledávali dopady jednotlivých opatření, teď se ptají na smlouvy s dodavateli energií, v létě zase řeší náhrady za opožděné lety,“ vyjmenovává právník.

Právě s opožděnými lety, za které mají cestující právo na náhradu, začalo Verdikto pomáhat už letos – vytvořilo samostatnou platformu Refunduj.cz, kde klientům stačí zadat číslo svého zpožděného letu a platforma jejich pohledávku vymůže za ně.

Málo lidí totiž prý ví, že tento nárok cestující z celé Evropy mají. „Ti, co to vědí, mají zase obrovský problém od leteckých společností něco vymoci,“ říká Dang. „Reálně to funguje tak, že za ně jejich pohledávku koupíme a oni nemusí vůbec nic řešit. Je to pak na nás, abychom si ji vymohli,“ dodává.

A takových životních situací je podle Verdikta mnoho. Postupně tak chce pomocí technologických řešení cílit i na další obdobné situace. „Věříme totiž, že je naše společenská povinnost pomáhat,“ uzavírá právník.