Divadlo vždycky milovala, jenže dlouho neměla odvahu se do něj zapojit do té míry, aby se jím živila. Profesní život naruby pak Daniele Sodomové totálně obrátila biografie Medy Mládkové, kterou si vzala na dovolenou k moři.
Minulost? Dovolená, oceán, pláž a kniha o skoro až neuvěřitelném životním příběhu dnes 101leté Medy Mládkové. Mezičas? Napsání scénáře divadelní inscenace pojmenované jednoduše Meda, založení produkční firmy, vybudování zcela nové letní divadelní scény v Praze na Kampě a především přes 20 tisíc lidí, kteří během dvou sezon do hlediště ve venkovních prostorách Musea Kampa dorazili. Budoucnost? Divadelní hra pro stejnou scénu a letní sezonu 2021. Tentokrát ale o Janu Werichovi.
Tak lze v pár větách shrnout pracovní úspěch Daniely Sodomové. Jenže její příběh je mnohem barvitější. Dnes úspěšná scenáristka a divadelní producentka se většinu profesního života pohybovala v médiích. Dvanáct let pracovala v České televizi jako dramaturg a střihač. Nadbytek kreativity kromě toho ještě přetavila do firmy Surrealis, ve které s kamarádkou Petrou Kovářovou pro nejbohatší Čechy plnila jejich tajná přání. Se skupinou herců tak například dovedli zařídit, aby se klientka „převtělila“ do Audrey Hepburn a den prožila ve stylu filmu Prázdniny v Římě. Samozřejmě v místech, kde se film skutečně natáčel. Po sedmi úspěšných letech se ale kamarádky a společnice rozhodly s projektem Surrealis skončit.
S Petrou Kovářovou měly ještě jeden zásadní zásek, který na české mediální scéně nezůstal bez povšimnutí. Mírně řečeno. Společně totiž vytvořily postavu fiktivní internetové influencerky Nicky Tučkové, která českou angličtinou hrůzostrašně zpívala o tom, jak chce být bohatá. Klip této písně, který vznikl jako virální reklamní kampaň, dodnes nasbíral skoro pět milionů zhlédnutí. A i když další úspěšná videa s nepříliš inteligentní blondýnou přibývala, i Nicky Tučkovou nechala Daniela Sodomová před pěti lety nejspíš navždy utichnout.
V té době totiž vyjela s kamarádkou na dovolenou na Šrí Lanku, kam si přibalila knihu i biografii od Ondřeje Kundry Můj úžasný život o Medě Mládkové. „Už tehdy jsem si říkala, že by bylo skvělé z toho udělat divadelní představení,“ vzpomíná Daniela Sodomová. Po návratu se tedy sešla s Ondřejem Kundrou, paní Medou a Janem Pospíšilem, který je předseda správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových, a získala od nich souhlas k tomu, aby inscenace mohla vzniknout. Práce na ní tak mohla začít. Napsání scénáře pak zabralo tři roky. „Chtěla jsem to původně nabídnout jinému divadlu, ale už během doby, kdy scénář vznikal, jsem přemýšlela o vlastní producentské kariéře,“ vysvětluje Daniela. Nakonec tak padlo rozhodnutí dát vše dohromady vlastními silami a hru uvést přímo v prostorách muzea na Kampě.
Daniela Sodomová proto založila agenturu Mamon Art a představení Meda začala budovat i jako producentka. „Znamená to mít celý projekt na starost od A do Z počínaje výběrem spolupracovníků, herců, přes marketing, vznik a fungování scény… Ve výsledku tak dávám práci asi osmdesáti lidem, kteří se na projektu nějak podílejí,“ říká Sodomová.
Kromě organizační části musela sehnat i dost peněz na to, aby inscenace vůbec mohla vzniknout. Náklady na první sezonu v roce 2019 se vyšplhaly na deset milionů, letos pak ještě o dva miliony výš. Část nákladů se sice podařilo zaplatit díky sponzorům, ale většina rozpočtu stála na prodeji vstupenek. Byl to risk, ale vyplatil se, protože v první sezoně se přes jedenáct tisíc vstupenek na všechna vystoupení podařilo vyprodat tři dny po premiéře. A spokojená byla i kritika.
„Znamenalo to pro mě velký osobní i profesní průlom. Tím, jak jsem předtím dlouho pracovala v médiích a pro média, měla jsem dojem, že cesta do divadla už je pro mě zavřená, jakkoli jsem divadlo vždycky milovala a chtěla s ním nějak být pracovně v kontaktu. Navíc se ukázalo, že se tím ukážu uživit,“ popisuje tehdejší pocit úlevy Daniela Sodomová.
Představení o Medě Mládkové, byť bylo původně plánované jen na rok 2019, se na letní scénu vrátilo i letos. Jenže situace už nebyla tak růžová. Kvůli pandemii vůbec nebylo jisté, jestli se bude hrát. „Nakonec jsme do toho ale stejně šli. Výdělek ze 40 odehraných představení sice nebyl takový jako o rok dřív, ale vzhledem k situaci, která po celý rok panuje, ho lze považovat za úspěch,“ přiznává Sodomová. „Prodalo se 60 procent vstupenek. Z pohledu rozpočtu to bylo na hraně, ale přežili jsme,“ dodává. I proto letní scéna na Kampě v sezoně 2021 uvede zcela nové představení. Tentokrát o Janu Werichovi. A autorkou scénáře je opět Daniela Sodomová.
„Vzhledem k tomu, že Nadace Medy Mládkové na Kampě spravuje nedalekou Werichovu vilu, byla sázka na Jana Wericha logickým krokem. Navíc mě i režisérku Adélu Stodolovou Laštovkovou životopisné příběhy baví. Teď jsme dodělaly představení Adina Mandlová pro divadlo v Mladé Boleslavi,“ vysvětluje Sodomová, která při psaní o Werichovi vycházela ze zhruba padesátky knih, které o něm vyšly, a odhadem dvacítky televizních dokumentů.
A protože scénář ještě není definitivně hotový, Sodomová se ještě snaží setkávat i s lidmi, kteří Jana Wericha pamatují, byť schůzky komplikují koronavirová omezení. Obzvlášť vzhledem k tomu, že se jedná o starší lidi. „Hodně mi v tom pomáhá Václav Kopta. Jako malý kluk si totiž na zahradu vily na Kampě chodil hrát s Werichovou vnučkou Fančou, která dnes žije ve Švýcarsku,“ říká Daniela Sodomová. Mimochodem, právě Václav Kopta společně s Vojtěchem Kotkem bude tím, kdo Jana Wericha v divadelní hře ztvární.
Podle autorky scénáře nebude ztvárnění života Jana Wericha ve hře vyznívat archaicky. „Kromě jiného chceme lidem říct, v čem ve své době Osvobozené divadlo bylo tak skvělé v satiře a aktuálnosti. Je to možná trochu smutné, ale dělala jsem si průzkum a vyšlo mi, že většina mladých lidí zná Wericha jako krále z Císařova pekaře, takže to nebude žádná historická sonda. Diváci se dozví, proč by nás Jan Werich měl zajímat i dnes,“ vysvětluje Sodomová, která do inscenace jako první v Česku plánuje zakomponovat i videomapping.