Pracovala jako řadový markeťák, ale toužila po větší seberealizaci a volnosti. Tak se Denisa Hrubešová (32) rozhodla odejít na volnou nohu, naplno se věnovat tetování a novému projektu, který dlouho nosila v hlavě a do kterého vložila veškeré úsilí i finance.

Takové byly prvopočátky platformy Pickey, kde si mohou lidé pouštět předplacené podcasty a další obsah. Dnes, pouhý rok a čtvrt od spuštění, jde o zavedenou platformu, kde svou tvorbu nabízejí třeba i autoři jednoho z nejúspěšnějších českých podcastů Kecy a politika a desítky dalších známých tvůrců.

Klasický startup z gauče

Začátky tohoto projektu připomínají klasický startupový příběh. Denisa po odchodu z práce oslovila tehdejšího spolubydlícího Davida Slačálka, který pracoval jako programátor. Pro svůj plán ho nadchla natolik, že i on po pár měsících opustil zaměstnání.

Aplikaci spolu vyvíjeli téměř rok, jen sepsání technické specifikace jim zabralo podle Denisy čtyři měsíce. „Technická specifikace má nakonec 120 stran. Museli jsme v ní přesně vše naplánovat do detailu krok za krokem a vymyslet, jak bude Pickey fungovat. Představovala jsem si to jednodušeji. Kdybych věděla, jak to bude složité, asi bych do toho tenkrát nešla,“ vzpomíná dnes Denisa.

„Pracovali jsme doma na gauči, pořád jsme jedli pizzu a neměli peníze, ze srandy jsme si říkali, že takhle začínají všechny velké firmy,“ popisuje podmínky, ve kterých se rodilo Pickey.

Museli překonat mnoho komplikací a pro okolí byli prý tak trochu úkazem. „Někteří si mysleli, že musíme být asi hodně crazy, nebo že vůbec nevíme, do čeho jdeme,“ směje se dnes Denisa. Nezalekla se ani toho, když v průběhu vývoje zjistila, že v Česku jí vyrostla konkurence a nebude tedy první, jak plánovala. V současnosti jsou totiž na českém trhu společně s Pickey ještě dva další podobné projekty. Další podobné služby tohoto typu nabízejí Gazetisto nebo HeroHero.

Čím víc hospod, tím víc se pije

„Český trh je ale dostatečně velký. Ráda cituji mou kamarádku, která říká, že čím víc je hospod, tím víc lidé budou pít,“ říká spoluzakladatelka firmy, pro kterou bylo jednou z motivací k dotažení projektu právě angažmá Davida, který si půjčil do startu peníze od svého táty.

Celkem do projektu v počátcích nasypali okolo dvou milionů korun. „Z toho jsme si 800 tisíc půjčili od banky, zbytek tvořily mé úspory a půjčka od Davidova tatínka, za kterou mu moc děkujeme. Když spočítám i náš investovaný čas, vývoj Pickey stál okolo tří a půl milionu korun,“ odhaduje Denisa.

Aplikaci s Davidem spustili v červenci 2021 a nazvali ji Pickey. „Je to odvozeno od anglického ‚to pick‘, takže naše věty v heslu ‚Buďte vybíraví. Buďte pickey‘ jsou vlastně synonymum. Odkazujeme k tomu, že si lidé mohou vybrat kvalitu a toho, koho svými penězi podpoří,“ vysvětluje Denisa.

První autory si sháněli tak, že oslovili známé. Obsah u nich záhy začal publikovat například Starý Mrzout a jeho Radio Zeitung, blogerka Michelle Losekoot nebo populární dvojice z pražské tělocvičny Železná koule a jejich Koulí podcast.

Teď Pickey posluchačům nabízí víc než tři stovky tvůrců a chlubí se desetitisíci odběratelů. Přesný počet však nechce Denisa zveřejnit, stejně jako si pro sebe nechává obchodní čísla jako zisk a obrat. „Můžu prozradit, že jsme v provozním zisku. Mám spočítané, že každý měsíc od vzniku rosteme průměrně o 48 procent.“

A služby Pickey si chválí i sami autoři. „Byla jsem u zrodu Pickey od začátku a viděla tvůrcům pod ruce. Ráda podporuji české projekty a mám ráda srdcaře, kteří se z obýváku rozhodnou změnit svět a jít proti daleko větším hráčům s mnohonásobně většími rozpočty a týmy jen proto, že jim to dává smysl,“ říká jedna z nejznámějších českých blogerek Michelle Losekoot důvody, proč Pickey využívá.

A praktických důvodů, proč být spokojená, má prý také mnoho. „Pickey má nejlepší zákaznickou péči, nadstandardně pečují o své tvůrce i předplatitele, prostředí je rychlé, lehké na ovládání a umožňují obsah si předplatit nebo jednorázově odemknout,“ dodává.

Podobně to vnímají i tvůrci Koulího podcastu. Ke spolupráci s Pickey se dostali jednoduše, seznámili se, když Denisa do známé pražské tělocvičny chodila na tréninky. „Nejvíc oceňujeme přístup a komunikaci, jak směrem k tvůrcům, tak k uživatelům. Ta je bezprecedentní, Denisa s námi všechny velké změny konzultuje, takže máme pocit, že platformu pomáháme spoluutvářet,“ popisuje Lucie Petráková, jedna z moderátorek Koulího podcastu.  

Aplikace pro babičky

Důvodem úspěchu je podle Denisy hlavně fakt, že je aplikace velmi intuitivní a jednoduchá. „Chtěli jsme, aby ji zvládly ovládat i babičky, které si třeba předplatí blog své vnučky,“ říká. Také se prý ve firmě všem tvůrcům individuálně věnují, například začátečníkům pomáhají a poskytují poradenství a znají se se všemi osobně. „Jsme taková komunita, která má úzké vazby,“ popisuje Denisa.

A jak to celé funguje po finanční stránce? Předplatitelé platí každý měsíc předem danou sumu za každého tvůrce, kterého chtějí odebírat. Obsah můžou kombinovat libovolně, buď si zaplatí víc tvůrců nebo jen jednoho oblíbence. Nejčastější měsíční příspěvek se podle Denisy většinou pohybuje od 123 až do 300 korun podle druhu obsahu. Tvůrcům se na konci měsíce vyplácí celková částku, ze které si Pickey bere patnáct procent.

Nejžádanější službou na Pickey jsou podcasty, ale platforma nabízí též výuková videa, kurzy a další druhy obsahu včetně psaných blogů. Pickey nabízí také službu rozesílání nových textů na blogu formou newsletterů jeho uživatelům.

Firma i nadále stojí na dvou lidech, ale tým se rozšířil i o několik externistů, kteří pomáhají třeba s marketingem. Výhodou je také fakt, že Pickey funguje de facto stále z obýváku, čímž odpadají náklady na prostory. I když do budoucna prý plánují pronájem kanceláře.

Důležitý pozitivní zvrat přišel pro firmu loni v září, kdy do Pickey vstoupil první investor z blízké rodiny, který nyní vlastní deset procent. To byl ale jen první krok. Nyní podle Denisy kolem Pickey krouží i velká investiční skupina.

Pokud se povede spojit se se silným partnerem, má s firmou velké plány. Chce aplikaci dále rozvíjet a expandovat do zahraničí. „Určitě chceme vstoupit i na zahraniční trhy a Pickey vyladit tak, aby fungovalo i v cizích jazycích,“ říká Denisa, která se neobává toho, že by jí byznys narušila aktuální krize.

Ostatně s krizemi má zkušenosti, začínala za koronavirové pandemie a na rozvoj firmy to nemělo vliv. „Nemyslím si, že nám zákazníci budou odcházet, je to zábava a radost. A to je něco, na čem lidé podle mých zkušeností nešetří a co si dopřejí. Potvrdilo se mi, že si lidé i v krizi potřebují dělat něčím radost. U někoho je to oblečení, u někoho je to kniha a u někoho oblíbený podcast,“ uzavírá.