Až příště půjdete kolem náhodného kamenného hodinářství, na pár vteřin se zastavte a nakoukněte do výlohy. S největší pravděpodobností v ní zahlédnete vystavené nástěnné hodiny nebo hodinky značky JVD. Dost možná vedle nich uvidíte také mechanický budík, meteostanici nebo stopky.
Česká hodinářská firma z Nového Města nad Metují prodávající zboží pod stejnojmennou značkou si bez většího marketingu potichu našla svou cestu do desetitisíců českých a slovenských domácností. Své stálé zákazníky má také v Polsku, Německu, Dánsku a dalších deseti evropských zemích.
Přinášet lidem radost
Rodinná firma si letos připomíná třicet let od svého vzniku a její čtyřiasedmdesátiletá zakladatelka a majitelka Jasněna Vláhová významné jubileum slaví dalšími velkými plány.
Ve věku, kdy už si většina lidí užívá zaslouženého odpočinku s knížkou v ruce nebo lehčí procházkou, paní Vláhová pospíchá přivítat nové hosty, kteří právě dorazili do jejího penzionu Šatlava stojícího vedle malebného náměstí v Novém Městě nad Metují.
V současné době mimo jiné zdokonaluje plány na rekonstrukci Chvalkovického zámku, který před lety koupila ve dražbě, a má v plánu jej přeměnit na pohádkový zámek Boženy Němcové a otevřít znovu veřejnosti i v podobě pohádkového místa pro svatby a podobné slavnosti.
Čtyřiasedmdesátiletá podnikatelka má elánu na rozdávání. Vedení firmy JVD (zkráceně Jasněna Vláhová Design), kterou po revoluci od nuly vybudovala se svým manželem Jaroslavem, sice před pár lety částečně předala své dceři Petře. Podle svých slov ale musí zůstat v pohybu. Její životní jízdu nepřerušila ani těžká nemoc, kterou před lety překonala.
„Inspirovala mě k předání řízení firmy do rukou mé rodiny. Já jsem se rozhodla věnovat tomu, co mě baví ze všeho nejvíc. Přinášet radost lidem do detailu dotaženými službami.“
Nejistá sázka na jistotu
Do podnikání se pustila v roce 1992, ve svých třiačtyřiceti letech, kdy za sebou už měla dlouholetou zkušenost z hodinářského oboru v novoměstské společnosti Elton známé svými hodinkami Prim. Na první pohled by se tak mohlo zdát, že se vydala do známých vod a vlastní firma byla sázkou na jistotu.
„Nevěděli jsme, jestli o naše produkty bude zájem, prostě jsme to zkusili. Dělali jsme maximum, abychom vyšli vstříc tehdejším zákaznickým potřebám, a to nám pomohlo dostat se tam, kde jsme dnes o třicet let později,“ popisuje začátky.
„S manželem jsme začínali jako obchodníci pro značku Prim a upřímně mě nikdy ani nenapadlo, že bych založila vlastní velkoobchod. Na tu myšlenku mě úplně poprvé přivedl jeden z našich zákazníků. Říkal mi:
„Vy jste taková komunikativní, rozjeďte velkoobchod.“ Já jsem tomu pořád nechtěla věřit. Když jsem dostala podporu svého manžela rozhodla jsem se, že to zkusím,“ vzpomíná na úplné začátky.
Inspirace z Německa
Byznys model postavili s manželem po vzoru německých velkoobchodů, které už v té době nějakou dobu fungovaly a byly dobře zajeté. „Hodně jsem se ale řídila vlastním instinktem,“ dodává.
„S manželem jsme nasedli do zbožím naložené Škody 120 a vyrazili na cestu po republice. Jako asi každý začínající podnikatel jsme v té době vyřizovali objednávky z obývacího pokoje a zboží balili v garáži,“ vzpomíná. „Tehdy bylo takového zboží bylo málo, proto o něj byl obrovský zájem,“ dodává.
„Do Německa jsme se točili třeba i dvakrát za týden. Prodávali jsme i mezi svátky, měli jsme otevřeno neustále. Kolikrát jsme se vrátili z cesty a už jsme znovu mohli jet zpátky, protože se všechno prodalo.“
Hodináři jsou srdcaři
Atmosféra mezi obchodníky podle jejích slov byla v té době obecně velmi příjemná. Během cest je u sebe hodináři často nechávali přespat. Aby se nemuseli večer vracet domů přes celou republiku.
Se spoustou z těchto prodejců přitom JVD udržuje dobré obchodní vztahy dodnes. Každoročně přijíždějí na sídlo firmy do vesničky Přibyslav u Nového Města nad Metují na velkou podzimní výstavu, kde se představují novinky na následující období.
Úspěch velkoobchodu vedl k založení vlastní značky hodin, hodinek a budíků. Za její rychlý růst může podle Vláhové osobní přístup k zákazníkům. Na ten klade důraz po celou dobu budování firmy. A nezapomíná na něj ani při vedení vlastního penzionu Šatlava, který na Bookingu dosahuje hodnocení 9,7. Podle recenzí je jasné, že přístup majitelky je toho hlavním důvodem.
„Dělám to srdcem a lidé to umí ocenit,“ uzavírá Vláhová.