Podnikání manželů Valenových začalo spíš jako víkendová brigáda. Teď jejich reklamní agentura Valxon pracuje například pro Air Bank, Hochtief, Wolt, Rohlík nebo rodinné luxusní hodinářství Carollinum. Během tří let se tak Valenovým z brigády rozjel byznys s obratem v desítkách milionů.
„Od začátku to pro nás bylo velké dobrodružství. Hlavně jsme chtěli mít za sebou něco hmatatelného, já jsem něco takového hledal celou kariéru,“ říká Jiří Valena, který ve firmě řídí především obchod.
Valxon dodává reklamní řešení všeho druhu. „Ale nechceme dělat to, co dělá každý. Hlavní je poslouchat zákazníky a vymyslet jim řešení na míru. Nabízet jedno řešení pro všechny, je podle mě dávno překonaný přístup,“ vysvětluje Valena.
Příkladem takové speciality je hra, kterou Valxon připravil pro pražské hodinářství Carollinum. „Rádi říkáme, že jsme kreativní reklamní agentura. A u ničeho jiného nedáte průchod kreativitě tak, jako u vymýšlení různých karetních a deskových her,“ podotýká Annamária Valena, která se stará se o denní operativu firmy.
Vědomostní karetně desková hra s hodinářskou tématikou v luxusním balení měla v Carollinu velký úspěch. „Dokonce jsme dodatečně vyráběli anglickou verzi pro obchodní partnery klienta,“ říká Annamária Valena. Valxon a Carollinum se hrou bodovali i během letošního udělování marketingových cen Fénix, kde získali první místo v kategorii netradiční formát.
„Kromě kreativity při vymýšlení pravidel a zábavných otázek je pro úspěch důležité mít šikovné grafiky a pečlivě vybrané dodavatele, aby výsledná hra vypadala prémiově,“ dodává k úspěšnému zásahu provozní ředitelka Valxonu.
Firma z golfu
I když dnes mají Valenovi jasno, co chtějí dělat a kam míří, na začátku byla spíš náhoda a zvědavost. „Před lety jsme si oblíbili golf, ale byli jsme v té společnosti trochu cizí element. Chtěli jsme navázat kontakt, a tak nás spontánně napadlo se vedení hřiště zeptat, jestli neshánějí něco, co bychom jim mohli dodávat,“ vrací se Jiří Valena o necelé tři roky zpátky.
Odpověď zněla: reklamní předměty – ručníky a deštníky, které ke golfu patří. „Říkali nám, že sortiment reklamek buď neodpovídá požadavkům, nebo jsou to naopak drahé značkové věci,“ dodává Jiří.
S manželkou v tu chvíli zavětřili pověstnou díru na trhu, extra byznys z toho ale nebyl. Rozhodně ne hned. „Oslovili jsme výrobce po všech koutech světa, koupili vzorky. Jednoho dne jsem vzal dvacet deštníků a jel s nimi na golfové hřiště. Tam mi pak řekli že jeden deštník je moc malý, druhý moc velký, další má křivou rukojeť a jiný nepasuje do vozíku,“ směje se Valena.
V té době pracoval ve startupu zaměřeném na AI, v březnu 2021 ale ve svém posledním zaměstnání nečekaně skončil. „Tak jsme se do podnikání pustili systematicky a postupně cíleně oslovovali jednotlivá hřiště. Už jsme měli nabídky, katalogy, jezdili po firmách a výrobcích. Z přivýdělku se stával plnohodnotný byznys, ale pořád v tom byla obrovská porce naivity,“ přiznává.
Naivní představy narážely především na rozpočty golfových klubů. „Něco jiného je provozovat golfové hřiště na Floridě a něco jiného je dělat to na vesnici v Česku. Hezky to ilustruje tenhle příklad – na začátku roku 2021 jsme někomu dodali sto ručníku a teď si teprve doobjednali další várku.“
Balí celá rodina
Protože rozpočty golfových hřišť nejsou nafukovací, museli Valenovi rozšířit záběr. I v tom jim ale pomohl golf. „Chodily za námi firmy, které na nás dostaly doporučení právě na golfu. Dostali jsme se postupně k dodávání upomínkových předmětů na turnajích a třeba i k dárkům na teambuilding.“
Jak byznys rostl, zapojil Jiří i rodiče. „Maminka je učitelka na základní škole. Vždycky pro děti dělala nádherné dárkové balíčky, třeba na konci školního roku. Uměla to krásně zabalit, vypadalo to prostě parádně. Tak jsem se jí zeptal, proč to ještě Valxon nemá jako součást sortimentu. A ona, že klidně udělá tolik balíčků, kolik se jich prodá,“ popisuje Jiří Valena.
O Vánocích už jeho maminka pro Valxon balila pět tisíc balíčků. „Pomáhat musel i táta. Rodiče měli úplně zavalený dům, že se tam nedalo projít. U domu se neustále točili dopravci a zákazníci byli nadšení,“ vzpomíná podnikatel.
V roce 2021 firma dosáhla čtyřmilionového obratu, o rok později už to bylo 14 milionů. Vloni také přibyly přes dvě stovky klientů. „V letošním roce směřujeme k 30 milionům, příští rok plánujeme 50 až 60 milionů a v dohledné době chceme být stomilionová firma,“ prohlašuje směle Annamária Valena.
Až donedávna se přitom vše podstatné odehrávalo v obýváku jejich pražského bytu nebo v domě Jiřího rodičů ve slezské Orlové. Vloni v červnu si Valxon pronajal první kancelář v pražském Karlíně, která byla menší než byt 2+kk. Letos pak přišlo stěhování do větších prostor, opět v Karlíně. „A v Orlové jsme si pronajali prostory, ve kterých jsme rozjeli vlastní tiskařskou dílnou a kompletaci zakázek, do domu rodičů už bychom se nevešli,“ dodává Jiří Valena.
I z jeho otce už je plnohodnotný člen týmu – opustil zaměstnání, kde působil jako vedoucí výroby, a řady Valxonu rozšířil na plný úvazek. Celkově tak pro firmu pracuje 15 lidí, které doplňují brigádníci. „Neustále hledáme do týmu nové členy,“ podotýká Jiří. Jednoho přírůstku do týmu se dočkali už na konci srpna – Jiřímu a Annamárii se totiž narodil nový člen rodiny.