I přesto, že se o Česku už několik let říká, že je zemí e-shopů, stále u nás existuje mnoho případů, kdy se úspěšný podnikatel snažil dostat do digitálního světa a ani zdaleka se mu to nepovedlo.
Někdy kvůli špatné exekuci a někdy proto, že zkrátka nepochopil rozdíly a snažil se při provozování e-shopu aplikovat postupy, na které je zvyklý z podnikání mimo internet. Co je tedy při přechodu k e-shopu nejdůležitější, jaké má výhody a kde vůbec začít?
Krok č. 1: Je online podnikání pro mě?
První otázkou, kterou by si měl každý podnikatel položit, je, zda by si on sám či jeho zákazníci jeho produkt přes internet koupili. Na internetu se dá obchodovat s čímkoli, klíčem k úspěchu je mít vhodně nastavený zákaznický servis – můžete se zaručit za kvalitu zboží, dokážete ho dodat včas, nabídnete zákazníkům možnost vrátit či vyměnit váš produkt, umíte své služby zhmotnit do podoby vstupenek či poukazů? Při online podnikání je základem budování důvěry mezi vámi a zákazníkem. Důvěry, že nevyhazuje peníze oknem, že produkt opravdu získá, a že ho získá v očekávané kvalitě v očekávaném čase.
Čtěte také: Pracovat se dá odkudkoliv na světě. Průvodce tím, jak se stát digitálním nomádem
Doba, kdy si člověk nedokázal představit, že si bude nakupovat na internetu například boty nebo oblečení, je dávno pryč. Dnes vytváří americký online trh s módou obraty ve výši desítek miliard dolarů a každým rokem roste o téměř 20 %. Jste schopni svým zákazníkům poskytnout záruku kvality i přes virtuální prostředí?
Krok č. 2: Jak začít?
Pokud zjistíte, že má váš produkt potenciál pro rozšíření do online prostředí, jako první se nabídne otázka, jak takový internetový obchod vytvořit. Často se můžete setkat s názorem, že přece hlavním důvodem proč dnes „každý“ podniká na internetu je ten, že je to levné a online může být každý.
Není to tak. Pokud to online obchodník myslí vážně, není jeho výhodou nízká cena, ale šířka trhu, který se mu otevírá. I takový internetový obchod můžete, ostatně stejně jako kamenný, zajistit za pronájem v řádech tisícikorun měsíčně nebo „na míru“ za jednotky až desítky milionů.
Čtěte také: Zakladatel Slevomatu Čupr. Jak jsem vydělal svůj první milion
Trh, který můžete oslovit, je ovšem násobně větší. Od zákazníků, kteří jsou v bezprostřední blízkosti vašeho kamenného obchodu se můžete posunout k oslovení lidí v celé republice nebo i v zahraničí. Sám pocházím z poměrně malého města, a když si představím, že bych v něm měl otevřít obchod, to hlavní, co mě nenechá klidně spát, je velikost mé cílové skupiny. Jsou to stovky lidí? Tisíce? Na internetu jich jsou jen v rámci Česka stovky tisíc. A to nezmiňuji zahraničí.
Máte dobrý produkt, vhodný pro prodej na internetu a vytvořený e-shop. Započíná maraton, který může vést k úspěšnému byznysu, nebo také k e-shopu, který nikdy nebude generovat objednávky. Ušetřete si čas pokusů a omylů, nesnažte se vše zvládnout vlastními silami a ozvěte se lidem, kteří mají s propagací na internetu zkušenosti a vědí, co funguje.
Zajímaví jsou pro vás odborníci v PPC (Pay per click), SEO (Search engine optimization), SEM (Search engine marketing), RTB (Real-time bidding). K vytvoření synergického efektu je nutné propojit tyto znalosti s marketingem na sociálních sítích, e-mailingem, affiliate marketingem atd. Znalost těchto nástrojů vás posune na přední příčky ve vyhledávačích, pomůže vám přesně zacílit na cílovou skupinu a vaši reklamu dostane na relevantní stránky v relevantní čas.
Čtěte také: Proč jsou Kanáry najednou rájem digitálních nomádů
Každý obor je jiný a každý je něčím specifický. Neexistuje jednotlivec, který by zvládl všechny tyto disciplíny na 100 %, proto si můžete vybrat, zda oslovíte agenturu nebo tzv. freelancera (člověka na volné noze). Výhodou agentury je vždy komplexnost prací, o které se postará tým specializovaných odborníků.
Agentura a její značka vám přinese pohodlí a především záruku rychlých a pozitivních výsledků. Oproti tomu, výhodou freelancera je jeho nižší hodinová sazba, nicméně budete muset sami komunikovat s každým odborníkem zvlášť a pokud nebudou spolupracovat, může dojít k nejednotné komunikaci směrem k veřejnosti.
Krok č. 3: Jak poznám, že mám úspěch?
Poznejte největší výhodu online obchodování – nasaďte na e-shop analytické nástroje jako Google Analytics, GoodData, Collabim, KissMetrics, FutureLytics nebo třeba CrazyEgg a o své cílové skupině budete vědět naprosto vše (někdy je to až děsivé) – odkud zákazník je, z jaké je sociodemografické skupiny, jak často zákazník typu „A“ zboží reklamuje, v jaké hodnotě zákazník typu „B“ standardně objednává nebo například jaký náklad připadá na získání jednoho zákazníka. Tyto nástroje slouží také k odhalení slabých míst, která mohou návštěvníky e-shopu odradit od nákupu, jen díky nim můžete svůj online byznys dovést k dokonalosti.
Co z toho plyne? Ode dne jedna vše měřte, počítejte každý náklad a sledujte každý výnos. Počítejte s tím, že než přijdete na ideální formuli „jak vydělávat“, párkrát se spálíte – ostatně – to i v kamenném obchodě. V online podnikání vám jsou ovšem k ruce skvělá data, ze kterých se můžete snadno poučit.
Krok č. 4: Neusnout na vavřínech
Na internetu poznáte více než kdekoli jinde, že být aktuální se vyplácí. Znáte e-shop, který vznikl v roce 2009? Vězte, že opravdu není 6 let nový. Je 4 roky po spotřební lhůtě a každým dnem jeho majitel nevydělává tolik, kolik by mohl.
Z internetového obchodování už je téměř 20 let reálný byznys. Otázkou zůstává – chcete více zákazníků?