Platební karty? A na co vlastně? Pořád to ještě zní jako vzdálená budoucnost, ale její první náznaky se začínají zhmotňovat. Další a další české e-shopy sázejí na technologie fintechového startupu kevin., který má v názvu opravdu tečku, neboť by rád udělal tečku za jednou érou placení.
Litevský adept na jednorožce v květnu naraisoval dalších 65 milionů dolarů (1,6 miliardy korun) a Česko je pro něj jedním z klíčových trhů. Proto se mezi ty, kteří novince věří, aktuálně přidává i Pilulka.cz bratrů Kasových nebo také Slevomat.
Jednou z funkcionalit, kterou kevin. umožňuje, je přesměrování člověka platícího kartou na platbu bankovním převodem. Tím pádem se odkloní ze systému procentních poplatků a stává se variantou narušující monopol gigantů Mastercard a Visa. Právě tuhle funkcionalitu využívá i nově spuštěný Slevomat Pay.
„Zákazníkům dlouhodobě přinášíme technologické novinky a vlastní platební metoda je jednou z nich,“ říká ředitel Slevomatu Ladislav Veselý o platbě z účtu na účet s okamžitým doručením peněz. „Nepotřebujeme být nikde vidět,“ doplňuje Radoslav Tomašiak, šéf kevin. pro Česko a Slovensko.
Podle názvu Slevomat Pay totiž nikdo nepozná, že jde právě o technologii kevin. „Nechceme, aby si někdo musel instalovat další aplikaci, nemusíme být lovebrand. Nejsme finanční instituce nabízející další platební metodu, ale technologická infrastruktura, která se může využít pro přímou integraci,“ tvrdí Tomašiak.
V Česku s litevským startupem z větších jmen spolupracuje také největší prodejce kontaktních čoček Alensa. „A začátkem roku jsme spustili spolupráci s poskytovatelem platebních bran Comgate,“ připomíná Tomašiak. Litevskou technologii díky tomu využívají řádově už tisíce e-shopů.
Zároveň už nejde jen o ně – kevin. míří do sítě, kterou zajišťuje Monet+, česká firma s mezinárodním přesahem, zaměřená na služby v oblasti platebních terminálů. „Integrací do jejich platformy Switchio chceme získat výhodu umožňující zaplatit převodem z účtu na účet přes veškerá zařízení, která Monet+ procesuje,“ vysvětluje Tomašiak další čerstvou spolupráci.
V praxi to znamená skok z onlinového světa e-shopů i do toho fyzického.„Platební terminály jsou náš strategický cíl pro další růst,“ souhlasí Tomašiak, který není jediným Čechem v litevském fintechu – globální obchodní operace má z pozice ředitele pro střední a východní Evropu na starosti jeho kolega Jindřich Benko.
Podle Tomašiaka je obrovskou výzvou přesvědčit veřejnost, aby technologii využívala i v offlinovém světě. „Do konce roku chceme mít v Evropě v akceptační síti podíl třicet pět procent, do konce příštího roku osmdesát pět. V Česku to bude, věříme, rychleji,“ říká. Pokud by jeho odhad vyšel, ve více než čtyřech pětinách všech variant plateb by se dalo vyhnout placení poplatků za karetní transakce.
Ve světě e-commerce je nabízející se win-win zřejmý, jelikož bez poplatků lze snížit cenu i navýšit marži. Podle Tomašiaka proto stále probíhají jednání s klíčovými hráči v Česku: dalším cílem jsou i finanční či úvěrové instituce a banky.
„Česko je z pohledu naší centrály významným trhem. Je zde přívětivé nastavení v rámci otevřeného bankovnictví, český trh je inovativní a veřejnost otevřená novým alternativním platebním metodám,“ věří Tomašiak.