Americký technologický gigant Google začal bránit ruským médiím financovaným státem, aby získávaly prostředky z reklam umísťovaných na jejich webových stránkách, v aplikacích a na platformě YouTube.
Krok Googlu navazuje na včerejší dřívější rozhodnutí Meta Platforms, majitele Facebooku a provozovatele YouTube. Google upřesnil, že bude bránit ruským státním médiím v tom, aby používaly jeho reklamní technologii ke generování příjmů na jejich vlastních stránkách a v aplikacích.
Média kromě toho už nebudou mít možnost kupovat reklamu prostřednictvím nástroje Google Tools a umísťovat reklamu na platformách internetové společnosti, jako je její vyhledávač nebo e-mailová služba Gmail.
V případě YouTube se omezení zatím týká především ruské státní mediální společnosti RT. Dojít má ale i na další kanály. Které přesně to budou, mluvčí YouTube Fashad Shadloo neupřesnil. Ukrajinský ministr pro digitální technologie Mychajlo Fedorov včera na Twitteru uvedl, že kontaktoval YouTube s žádostí, aby zablokoval propagandistické kanály, což je podle něj například Russia 24, TASS a RIA Novosti.
Zákonodárci a někteří uživatelé už roky vyzývají YouTube, který patří firmě Google ze skupiny Alphabet, aby více zasahoval proti kanálům s vazbami na ruskou vládu.
Důvodem jsou obavy, že tyto kanály šíří dezinformace, a proto by z toho neměly profitovat. Výzkumná společnost Omelas odhaduje, že Rusko získalo za dva roky do konce prosince 2018 z reklamy na 26 kanálech YouTube sedm milionů až třicet dva milionů dolarů (154 až 703 miliard korun),