Přelomový nezávislý horor slaví pětadvacáté výročí vzniku. Jeho hlavní hvězdy ale tvrdí, že stále čekají na milionové zisky, které jim náleží.
Joshua Leonard, jeden z původních herců v nezávislém hororu Záhada Blair Witch, zrovna ležel v posteli a poprvé bojoval s covidem, když k němu dorazila zpráva o rebootu přelomového filmu z roku 1999.
O projektu, který pro společnost Lionsgate oživuje hororový režisér a producent Jason Blum, se dozvěděl ve stejnou dobu jako všichni ostatní: když se zpráva dostala do tisku. A byl, mírně řečeno, otrávený. „Tak jsem se rozhodl, že se s filmovým studiem poperu,“ říká Leonard.
Devětačtyřicetiletý filmař vyjádřil svou frustraci dlouhým příspěvkem na Instagramu: „Je to pětadvacet let neúcty ze strany lidí, na jejichž zisku má lví podíl naše práce, a to mi připadá odporné a pod úroveň.“ Společnost Lionsgate se prostřednictvím svého mluvčího odmítla pro tento článek vyjádřit a k žádostem a stížnostem herců se zatím veřejně nevyjádřila.
Film založený na fiktivním příběhu vysokoškoláků, kteří se ztratili při natáčení dokumentu o čarodějnici skrývající se v lesích Burkittsville v Marylandu, natočili Leonard a spol. s rozpočtem 35 000 dolarů. Náklady na marketing a postprodukci částku zvedly na více než 250 000 dolarů – jenže v pokladnách kin po celém světě vydělal snímek ohromujících 248 milionů dolarů.
Celkové hrubé příjmy včetně prodeje a půjčování videí a licencí na kabelové vysílání pak dosáhly 372 milionů dolarů. Tři hlavní herci filmu – Leonard, Heather Donahue a Michael C. Williams – se přes noc stali hvězdami. Za dva týdny natáčení ručními videokamerami nicméně dostali pouze tisíc dolarů a americký Forbes odhaduje, že od premiéry filmu inkasoval každý z nich 375 000 dolarů.
Většina této částky navíc pocházela z vyrovnání, nikoli z kasovních zisků filmu. Pokud by herci dostali zaplaceno podle původní dohody, dostal by každý z nich přibližně 1,3 milionu dolarů. Proč herci tyhle peníze nikdy neviděli, je příkladem klasického hollywoodského účetnictví – praxe, kdy studia skrývají finanční údaje, aby se vyhnula dělení zisku s herci a štábem daných filmů.
Během uplynulého čtvrtstoletí trojice herců sledovala, jak se ze Záhady Blair Witch stala rozsáhlá franšíza, která se dočkala dvou pokračování, televizních filmů, knih, videoher, a dokonce i únikové místnosti v Las Vegas. Nikdo z trojice už přitom v oboru nepracuje.
Leonard odešel v roce 2021 a nyní staví domy v newyorském Hudson Valle, Williams je výchovným poradcem na střední škole v okrese Westchester a Donahue, která si legálně změnila jméno na Rei Hance, žije v Maine. U příležitosti pětadvacátého výročí se všechny tři hvězdy sešly v rozsáhlém rozhovoru pro Variety, ve kterém společně vyzvaly studio Lionsgate k vyplacení milionů, které jim podle jejich názoru náleží.
Jádrem jejich desítky let trvajícího sporu je původní dohoda – stejně jako jejich filmové postavy je i tato nezvěstná. Klíčovou součástí byla jediná věta, která hercům zaručovala procento z čistého zisku, pokud film vydělá více než milion dolarů. Čisté zisky jsou ale nechvalně známou součástí neprůhledného účetnictví „továrny na sny“.
Nejznámějším příkladem hollywoodské matematiky je případ Buchwald versus Paramount z roku 1990, v němž Art Buchwald, známý sloupkař listu Washington Post tvrdil, že mu studio ukradlo nápad na film Cesta do Ameriky s Eddiem Murphym z roku 1988. Kalifornský vrchní soud rozhodl ve prospěch Buchwalda a přiznal mu odškodné, přičemž v průběhu procesu odtajnil šokující interní dokumenty Paramountu, které ukázaly, kolik bylo Murphymu a dalším špičkovým hercům vyplaceno.
Studio tvrdilo, že kinohit Coming to America nevytvořil žádný čistý zisk, přestože na pokladnách kin vydělal 288 milionů dolarů. V samostatném soudním řízení se Paramount a Buchwald dohodli na vyrovnání.
Jiné kasovně velmi úspěšné filmy, jako například Muži v černém (600 milionů dolarů při rozpočtu 90 milionů dolarů) nebo Forrest Gump (678 milionů dolarů při rozpočtu 55 milionů dolarů) podle svých studií údajně nikdy nevydělaly. Studia zároveň neposkytují finanční záznamy o filmech, pokud je k tomu nedonutí soud.
Po premiéře Záhady Blair Witch na filmovém festivalu Sundance v roce 1999, kde sklidila velký ohlas, ji za 1,1 milionu dolarů získala společnost Artisan Entertainment (koupená Lionsgatem v roce 2003.) A herci dnes tvrdí, že je z jednání vyřadila – nikdy nic nepodepsali a nikdy neviděli žádné dokumenty nebo smlouvy, které by ukazovaly, co se stalo s jejich původní dohodou.
Co jim bylo konkrétně vyplaceno? První suma, přibližně 300 000 dolarů, byla výsledkem odkoupení vlastnických práv společností Artisan Films od produkční společnosti Haxan Films, skrze kterou Blair Witch natočili. Druhá platba přišla z federálního soudu v případu Donahue versus Artisan Entertainment, kdy herečka napadla studio za použití jejich jmen a podobizen k propagaci pokračování filmu.
Herci dostali každý dalších 300 000 dolarů, ale většinu těchto peněz získal jejich právník, který se případu ujal na základě dohody. Obě vyrovnání byla vyplacena v průběhu několika let. Po odečtení daní ale odměna za jejich práci na tehdy finančně nejúspěšnějším nezávislém filmu všech dob činila jen „drobné“.
Dnes všichni tři aspoň doufají, že díky zveřejnění svého dlouholetého boje se studiem nepostihne stejný osud další mladé tvůrce v oboru. „Nedovolte, aby se to stalo vám,“ zdůrazňuje Williams. „Sedněte si s lidmi, kteří na vaší práci vydělávají, a o všem vyjednávejte.“