Každá pátá domácnost v Česku nemá úspory. Rok 2024 ale ukázal, že se ženy začínají čím dál více zajímat o investování. S investováním pracují nejen pasivně, ale i aktivně. Počet žen, které investují, vzrostl, přičemž mladší generace se zapojují nejrychleji. Navzdory předsudkům dokazují, že toto pole není jen výsadou mužů.

V rozhovoru pro Forbes rozebírá to, jak ženy investovaly v roce 2024, portfolio manažerka společnosti Amundi Markéta Jelínková.

Ještě před patnácti lety byl svět investování téměř výhradní doménou mužů. Dnes se však situace mění a ženy nacházejí své místo v této oblasti. Nejde jen o rozšiřující se finanční gramotnost, ale také o lepší společenské postavení a rostoucí disponibilní příjmy.

Mužů v současnosti investuje téměř 31 procent a žen osmnáct. Téměř osmdesát procent žen investuje ročně částku do padesáti tisíc korun. Od padesáti tisíc do sta tisíc investuje 11,2 procenta žen, od sto tisíc do dvou set padesáti tisíc investuje 8,7 procenta žen a více než dvě stě padesát tisíc ročně investuje jen 1,5 procenta žen.

Mladé ženy začínají investovat dříve, než tomu bylo u jejich matek, a zájem o dlouhodobé cíle nebo udržitelné investice stoupá. Přesto však ženy čelí nižší sebedůvěře, předsudkům a finančním omezením, které jim mohou stát v cestě. „Jsou na tom hůře než muži. Méně si věří a často stále ještě nechávají investování na mužích,“ říká portfolio manažerka společnosti Amundi Markéta Jelínková.

Podíl žen, které nemají žádné úspory navíc, meziročně výrazně klesl. Zatímco v roce 2023 to bylo 29 procent, v roce 2024 už jen 19,5 procenta. Tento vývoj je dalším důkazem, že ženy stále více přemýšlejí o své finanční stabilitě a jsou otevřenější investicím jako nástroji pro zajištění své budoucnosti.

Jaký je současný stav zájmu žen o investování? 

Situace se výrazně zlepšila za posledních deset až patnáct let, kdy se staly v investování aktivnější. Zvyšuje se počet žen, které se aktivně i pasivně zajímají o investování, a následně se zvyšuje i počet žen, které opravdu investují. Zajímá se i víc mladších žen, které se ještě před pár lety šly spíš zeptat rodičů. Ale ten pozitivní trend tkví ve zlepšování postavení žen ve společnosti i ve zvyšování finanční gramotnosti. To vnímám velice dobře.

Jak dlouho jste v oboru?

Jsem v oboru od devadesátých let, tak skoro třicet let.

A pro společnost Amundi pracujete jak dlouho?

Od jejího vzniku v roce 2010. Byla jsem už u předchůdce Amundi dceřiné společnosti Komerční banky Investiční kapitálové společnosti. 

Kudy vedla vaše cesta k investování?

Nemůžu říct typické „již od dětství jsem si přála pracovat s cennými papíry“. Byla to spíš náhoda. Začínala jsem jako obchodník s cennými papíry, pak jsem pracovala jako analytik a pak jako portfolio manažer akciových fondů. Zhruba před třinácti lety jsem přešla do oblasti fixně úročených instrumentů, dluhopisů. V prostředí investic jsem od absolvování vysoké školy, až doposud. 

Kolik je v tomto oboru žen?

Samozřejmě je zde více mužů než žen. Přitahuje to více muže než ženy. Žen je minimum. Celou svou kariéru pracuji v portfolio managementu většinou se samými muži a je to pro mě zajímavé porovnání obou světů.

Čemu přičítáte zájem žen o investování?

Jedním z důvodů je lepší postavení žen ve společnosti, růst jejich disponibilních příjmů. I když víme, že to není tak, jak bychom si představovaly. A je to zároveň naše brzda v investování. Dále je to dostatek a lepší dostupnost informací. Zlepšila se finanční gramotnost a v neposlední řadě pomohlo inflační prostředí. 

V čem pomohlo inflační prostředí?

Ženy si začaly uvědomovat, že přicházejí o nezainvestované peníze vlivem inflace. Každý to poznal na své peněžence. Ukrajuje nám především z nejkonzervativnějších typů investic – ze spořicích účtů. Ale téměř pětina domácností v České republice nemá žádné úspory a nemá, co investovat. A u žen je to výraznější. Celkem nedisponuje žádnými úsporami v Česku 17,8 procenta lidí, u žen je to 19,5 procenta a u mužů 16,1 procenta.

Můžete popsat, jak ženy investují?

Nedá se to úplně paušalizovat. Záleží na osobnostním charakteru, chování každého z nás je specifické. Obecně se dá říci, že ženy jsou konzervativnější a svých cílů dosahují trochu jiným způsobem než muži. Vyplývá to z jejich mentality. Nemají tak vysokou ochotu riskovat.

Koukají se spíše na dlouhodobé cíle a z toho vyplývají jiné způsoby investování. Nesnaží se překonat a přechytračit trh. Preferují spíše pasivní investování prostřednictvím fondů, muži inklinují k aktivnímu investování a vyššímu počtu transakcí. Muži jsou od přírody větší střelci. 

A jak to je v číslech?

Přes padesát procent žen se o investování zajímá. Aktivně investuje osmnáct procent, je zde nárůst od roku 2023 o tři procenta. Zato muž investuje každý čtvrtý, tedy jsme na 30,7 procenta.

Jaké mohou být nejčastější předsudky, proč ženy nezačnou?

Zlepšuje se postavení žen ve společnosti, začínají si uvědomovat, že investování není jen doménou mužů. Jedním z předsudků je, že muži jsou v investování úspěšnější. Dalším je potřeba vysokých částek k investování nebo předpoklad ekonomického vzdělání. Předsudek, že investování je jen doménou mužů, je v naší společnosti stále hluboce zakořeněn.

Jak jsou na tom ženy se sebedůvěrou?

Jsou na tom hůře než muži. Méně si věří a často stále ještě nechávají investování na mužích. Ženy si uvědomují, že se mohou spolehnout samy na sebe a zabezpečit se do budoucna. Muži si obecně více věří, že to zvládnou sami, a také je to asi víc baví.

Víme ale, že se musíme zabezpečit i na stáří…

Ano, uvědomujeme si, že to za nás nikdo ze sta procent neudělá. Uvádí se, že zajištění na stáří je pro ženy jedna z nejsilnějších motivací, je tomu tak u 62 procent žen. Asi 44 procent žen motivovala k investování právě vysoká inflace. Nutno ale říct, že motivy u mužů jsou hodně podobné. Ženy by měly myslet i na variantu, že se mohou ocitnout bez muže, bez rodiny a bez pomoci. Tady je potřeba do určité míry myslet i sama na sebe.

Co je třeba si rozmyslet?

Investiční cíl není pro každého stejný, odpovídá toleranci k riziku. Pro někoho to může být maximální zisk, pro druhého například stabilní výnos s nízkou volatilitou. Velmi důležitý je investiční horizont, tedy na jak dlouho můžeme peníze postrádat a nemít k dispozici. 

Dále je třeba se zamyslet, kolik času jsme schopni problematice věnovat. Ženy mají často vedle práce i na starost péči o domácnost a nemají moc času. Není třeba se bát investovat byť jen menší částku. Je třeba udělat ten první krok, začít teď hned, neodkládat, nebát se, čas hraje proti vám. Když bude člověk rok přemýšlet, tak přijde o rok investování. 

Podle čeho poznám, jestli to zvládnu sama?

Rozhodně neplatí, že investovat mohu pouze, když mám ekonomické vzdělání. To je nesmysl. Ale určité povědomí o světě investic člověk mít musí. Musí si proto vyhodnotit, do jaké míry je schopen zainvestovat své prostředky sám. Zda má na to kapacity, jinak je správné si nechat poradit. Když se zeptáte ve svém okolí, tak zjistíte, že řada lidí se s někým radí a má svého poradce. 

Dříve mělo sousloví finanční poradce velmi špatnou reputaci, speciálně díky jedné společnosti. Jak je to dnes? Jak se ujistím, že můj finanční poradce je ten správný a profesionál?

Nabádám k opatrnosti, je namístě. Situace se zlepšila regulací ze strany České národní banky, ale neznamená to, že nemůžete narazit na nepoctivého poradce. Vsadila bych na renomovaného správce. Důležitá je samozřejmě i poplatková struktura produktů. Dobrý poradce se primárně ptá na potřeby investora a detailně vysvětlí poplatkovou strukturu.

Jak investují ženy v různých věkových skupinách?

Největší nárůst je u investic mezi mladými ženami. Za mého mládí kategorie žen od dvaceti do třiceti let nechávala investice na rodičích. To se zlepšuje. Mladí lidé si vzhledem k délce investičního horizontu mohou dovolit investovat i do dynamických strategií. U starších žen je zřejmá vyšší konzervativnost, což je vzhledem k věku a investičnímu horizontu, který se zkracuje, logické. Ideální je ale začít co nejdříve, začít hned teď.

Co může ženám bránit začít?

Vedle předsudků jsou to často nižší disponibilní příjmy. Podle průzkumu STEM/MARK z roku 2023 zbývalo ženám na konci měsíce v průměru o sedmnáct set korun méně než mužům. A žen, kterým na konci měsíce nezbývalo nic, bylo v roce 2023 patnáct procent. Ženy deklarovaly úspory v průměru o 85 tisíc nižší než muži. Ženy jsou v situaci, kdy nemají co investovat.

Co je klíčovým faktorem, který by měl ženy namotivovat k investicím?

Zajištění budoucnosti a zvýšení nezávislosti. Postavení žen ve společnosti se zlepšuje, ale žena by měla být připravená na všechno. Totální závislost na muži není dobrá. V souladu se současným trendem ve společnosti bychom o tom měly přemýšlet a neodkládat to. Čím dříve člověk začne, tím lépe.

Jak jsou na tom ženy v Česku v porovnání třeba se Slovenskem?

Je to podobné. Na Slovensku jsou obecně čísla investorů trochu nižší, jsou pár let za námi. Ale trend je podobný u mužů i u žen.

Jaké částky tedy ženy investují? Kolik jsou v Česku schopné nebo ochotné investovat?

Ženy investují méně než muži, ale souvisí to s výší disponibilního příjmu. V roce 2023 činila roční výše investic v průměru 57 tisíc korun a ženy v průměru investovaly o třicet tisíc korun méně než muži. Trend v roce 2024 je podobný.

Které typy investic upřednostňují ženy?

Ženy jsou opatrnější a konzervativnější ve svém přístupu. Preferují spíše dlouhodobé, stabilnější a bezpečnější investice. Vyhýbají se volatilitě, kterou přinášejí spíše rizikovější aktiva. 

Ženy jsou ale také úspěšnější investorky než muži i se svým obecně opatrnějším přístupem. Muži mají větší toleranci k riziku, často jsou v investování aktivnější, často se snaží porazit trh. To ale někdy může být kontraproduktivní a zvyšovat transakční náklady. Ona je to fajn myšlenka – levně koupit a draho prodat, to napadne každého. Člověk si musí uvědomit, že na trhu participují lidé, kteří mají podobné informace, podobné vzdělání a shodný cíl – vydělat. 

Co pozorujete na poslední tři roky? Jak si ženy vedou? Jsou tam nějaké trendy?

Za poslední dva roky pozorujeme výrazný posun v zájmu žen o investování. Podle našeho průzkumu z roku 2024 oslovilo téma investování více než polovinu českých žen (56 procent), což znamená meziroční nárůst o téměř deset procent.

Přestože procento žen, které už aktivně investují, neroste závratně rychle, povědomí a zájem o investice jsou na vzestupu. To považujeme za velmi pozitivní trend.

Když se podíváme na věkové skupiny, nejvíce investorek je ve věku 18 až 29 let (27,4 procenta), což ukazuje, že mladší generace má o tuto oblast skutečný zájem. Zároveň vidíme, že ani starší ženy nezůstávají pozadu, skupina 45 až 59 let tvoří 26,9 procenta, což je velmi blízko nejmladším.

Dále následují ženy ve věku 30 až 44 let (25,2 procenta) a nejnižší podíl tvoří ženy starší 60 let (19,8 procenta). Investorky nejčastěji pocházejí z Prahy (třicet procent) a mají vysokoškolské vzdělání (43,9 procenta).

Dokážete predikovat jaký bude rok 2025? Bude zájem žen o investice stoupat?

Bude záležet na vývoji ekonomiky v dalším období, který ovlivňuje mnoho faktorů, jak ekonomických, tak geopolitických. Příští rok tu bude mnoho neznámých. 

Osobnost roku 2024
Vydání Forbesu Osobnost roku 2024

V jakém slova smyslu?

Důležité bude tempo růstu ekonomiky u nás i ve světě, vývoj cenové hladiny, což ovlivní nastavení úrokových sazeb. Nadále bude ovlivňovat dění geopolitika, vývoj válečných konfliktů, které působí na cenu komodit, dále napětí mezi velmocemi a obchodní války.

Jaké trendy očekáváte v investování v dalších letech? 

V minulých letech, vzhledem k vysokým domácím sazbám, byly u konzervativních investorů v České republice velice populární peněžní a krátkodobé fondy, které kopírovaly velmi atraktivní výši domácí repo sazby. Nyní jsme ve stadiu postupného poklesu sazeb a vidíme zvýšený zájem například o balancované a akciové fondy. Změnu trendu vidíme v souvislosti se změnou výše úrokových sazeb. Nejen u nás, ale i ve světě. 

Mohou ženy hrát roli v posunu k udržitelným investicím?

Ženy se vyznačují tím, že v poslední době mají obecně vyšší zájem o tematické investice. Zajímají je investice do fondů zaměřených na společenské nebo environmentální investice. Jsou pro ně zajímavější než pro muže. Ale obecně víme, že ženy potřebují investice a investiční trh potřebuje ženy.