Zatímco jihokorejská skupina KHNP se raduje z vítězství v největším tendru od vzniku České republiky a zahájila jednání s ČEZ o budoucí podobě smlouvy na dostavbu Dukovan, v zástupu za ní čekají mnohé české firmy.
KHNP v den vládního oznámení vítězství nad francouzskou skupinou EDF potvrdila, že u dostavby dvou bloků jaderné elektrárny Dukovany počítá s minimálně pětašedesátiprocentním zapojením českých firem do mnohasetmiliardové zakázky.
„Zavázali jsme se, že nové jaderné bloky postavíme s maximálním zapojením českých firem a co možná největším využitím synergií pro spolupráci,“ uvedl již v květnu výkonný viceprezident KHNP Insik Park.
České firmy oslovené Forbesem mluví o mimořádné a neopakovatelné příležitosti, která může pomoci nejen jim samotným, ale i celým oborům. KHNP začala tuzemské podniky kontaktovat už před osmi lety a od té doby identifikovala přes dvě stě potenciálních českých dodavatelů a podepsala více než sedmdesát šest memorand o porozumění, na která nyní může navázat. A přinést českým firmám až stovky miliard korun.
Tuzemské firmy se mají podílet na celém procesu výstavby kromě samotných reaktorů – od stavebních prací přes dodání mnoha strojírenských komponentů a prvků řídicích a bezpečnostních systémů až po výrobu turbín. Ty by měly dle předchozího vyjádření KHNP vzniknout v plzeňské Škoda Doosan Power, která ovšem už několik let patří do jihokorejské skupiny Doosan Enerbility.
Forbes disponuje seznamem českých firem, se kterými KHNP už několik let jedná. Kromě známých společností, jako jsou Metrostav, Škoda JS, Sigma Group nebo BAEST, mezi ně patří i firmy Čechů z našeho žebříčku miliardářů.
Jde například o firmy MICo a Chemcomex ze skupiny CE Industries Jaroslava Strnada, firmu I&C Energo (ICE), ve které je akcionářem druhý nejmajetnější Čech Daniel Křetínský, nebo ZVVZ miliardáře Ivana Zacha.
Tuzemské firmy by si v obřím jaderném projektu při dosud oznámené ceně výstavby 400 miliard za oba bloky a minimálním pětašedesátiprocentním podílu zapojení mohly sáhnout dohromady na minimálně čtvrt bilionu korun.
Finální cena ale bude předmětem vyjednávání a peněžní objem zakázek pro české firmy se tak ještě může změnit.
„Konečná cena zakázky však bude potvrzena během jednání s vlastníkem projektu. Proto zatím nelze cenu za objem zakázek stanovit,“ potvrdil Forbesu šéf pražské kanceláře KHNP Min Hwan Chang.
„Obecně lze říct, že stavební část u tohoto typu staveb může dosahovat úrovně přibližně dvaceti až pětadvaceti procent z celkové ceny,“ říká pro Forbes mluvčí Metrostavu Radim Mana, jehož dceřiná firma Metrostav DIZ jedná s Korejci zejména o hlavních stavebních pracích na celém jaderném projektu.
„Odhadovaný objem, na který bychom rádi dosáhli za společnosti MICo a Chemcomex, je ve vyšších stovkách milionů korun v průběhu celé výstavby,“ přidává se Andrej Čírtek, mluvčí CE Industries ze stáje Jaroslava Strnada. Obě zmíněné firmy se orientují zejména na dodávky pomocných zařízení k parním turbínám, kde by měly hrát hlavní roli i v případě dostavby Dukovan.
Firmy z evropského regionu v posledních dvou dekádách bojovaly se všeobecným poklesem investic do energetiky a tím i s poklesem technických kompetencí v oboru. I proto může být výstavba Dukovan vzpruha nejen pro ně samotné, ale pro celý segment.
„Odvětví energetiky čelí následkům dlouhodobé investiční nečinnosti. Dostavba Dukovan je příležitostí nejen pro naši firmu, ale pro český průmysl jako celek, jak tento trend zvrátit a zachovat kontinuitu,“ říká pro Forbes Jiří Nováček, předseda představenstva EP Industries vlastnících I&C Energo.
I&C se orientuje na poskytování servisních služeb v jaderné energetice, ale při výstavbě by ráda nabídla i své letité zkušenosti z komplexnějších technologických dodávek. Nováček ale k rozsahu chystaných prací nemohl být podobně jako další zástupci firem konkrétnější, protože jsou kryta obchodním tajemstvím.
Posledním jaderným projektem v Česku byla výstavba jaderné elektrárny Temelín, zprovozněné před dvaadvaceti lety. Mnohé české firmy si ji ještě pamatují a některé mají zkušenosti i z následujících zahraničních projektů – například plzeňská Škoda JS patřící do skupiny ČEZ.
Ta se podílela na dostavbě slovenské jaderné elektrárny Mochovce nebo dodnes nespuštěné britské Hinkley Point C. U mnoha elektráren pak zajišťuje servisování. „Mimo Dukovan a Temelína aktuálně zajišťujeme náhradní díly pro slovenské Mochovce a Jaslovské Bohunice, maďarský Paks či ukrajinské elektrárny,“ říká Forbesu generální ředitel Škoda JS František Krček.
Kromě samotné výstavby jaderných elektráren je pro firmy z pohledu zakázek důležité i právě jejich následné servisování, které by jim dle plánované životnosti nových bloků mělo zajistit byznys na dalších šedesát až osmdesát let.
„Je to příležitost strategického významu. Podílet se na výstavbě nových bloků považujeme za vstupní bránu pro následnou participaci na jejich údržbě, což bude znamenat stabilní zdroj práce na následující desítky let,“ potvrzuje Čírtek z CE Industries.
Podobně mluví předseda představenstva Škoda JS František Krček. „Role Škoda JS by mohla být výhledově rozšířena o naše know-how spojené s jejich budoucí údržbou, neboť máme v oblasti dlouholetou praxi a dobré reference. A též o dodávky náhradních dílů,“ shrnuje.
Metrostav pak ze svého pohledu vidí příležitost, jak zatraktivnit jeho obor pro pracovníky a dát mu impulz k dalšímu růstu. „Zájem o inženýrské obory léta upadá, tudíž mimo zajištění dlouhodobého objemu prací a možnosti opřít o něj rozvoj samotné společnosti, může jít o toužený impulz pro celý stavební segment,“ konstatuje mluvčí Metrostavu Radim Mana.
Na další vyjednávání o konkrétním rozsahu prací si ale české firmy musí počkat do podpisu finální smlouvy mezi ČEZ a KHNP, který má být realizován do konce března příštího roku.