Na Forbes.cz se ptáme úspěšných Čechů, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání, tedy než vydělali svůj první milion. Zkrátka co přesně je k úspěchu dovedlo a jaké rady by dali ostatním. Martin Kasa patří k matadorům mezi internetovými podnikateli v Česku. Už na konci devadesátých let založil se svým bratrem Petrem e-shop Kasa.cz, který v roce 2009 prodali. V současné době budují na trhu jednu z největších on-line lékáren Pilulka.cz.


Svůj první milion jsem vydělal prakticky až při prodeji své první firmy, jelikož do té doby jsem investoval vydělané peníze zpět do podnikání. Tady je několik rad, které mě dovedly k úspěchu v podnikání a kterými se snažím řídit.

Čtěte také: Zakladatel Sklizeno David Kukla: Jak jsem vydělal svůj první milion

Rada první: Věřte svému projektu

Když jsem zakládal s bratrem Kasa.cz, tak nám příliš naše okolí nevěřilo, nechápali, co děláme a co chceme dělat. Tehdy jsem projektu věřil natolik, že jsem do něho investoval všechny své prostředky. Ano, bylo to směšných několik desítek tisíc vydělaných na brigádách, ale v 19 letech to pro mě jako studenta bylo strašně moc peněz. Důvěra v to, co jsme začali dělat, byla klíčovou podmínkou úspěchu.

Rada druhá: Běžte s projektem brzy na trh, testujte na zákaznících

Od prvotní myšlenky ke spuštění a prvním testům na zákaznících nám to netrvalo déle než dva měsíce. Moje rada zní: Běžte s projektem, myšlenkou či dílčím zlepšovákem brzy na trh. Jen tak získáte velmi cenou zpětnou vazbu. Naslouchejte v této fázi zákazníkům či partnerům ještě bedlivěji, než byste tomu měli dělat normálně.

Rada třetí: Poslouchejte

Za celý život jsem toho příliš nevymyslel. A buďme realisté, kdo z nás skutečně něco naprosto nového vymyslel. Celý život poctivě poslouchám a čtu a to co slyším, zpracovávám a podle toho tvořím své myšlenky, služby a produkt. To nejlepší a nejefektivnější řešení máme většinou přímo před očima, dokonce nám ho lidé kolem říkají, aniž o tom často vědí. Poslouchejte. Pokud na schůzkách mluvíte, jen opakujete to, co už víte. Pokud se něco chcete dozvědět, ptejte se a poslouchejte.

Rada třetí: Vždy delegujte

Mám rád zdravě líné lidi, kteří nedělají jako hlupáci 8 hodin to samé, ale raději 4 hodiny vymýšlejí snazší cestu a pak za dvě problém rychle a systematicky vyřeší. Delegovat velké množství práce je také jistá známka chytré lenosti. Není umění delegovat úklid kanceláří, administrativní činnosti apod. To umí asi každý. Zlom nastává, pokud si troufnete delegovat i klíčové činnosti ve vaší firmě. Jen to z vás udělá podnikatele. Do té doby jste pouze živnostník, který nemůže na měsíc vypadnout z role ve firmě. Pokud si nemůžete dovolit měsíc opustit exekutivu, těžko vám zbude čas na strategické kroky a nové projekty.

Rada čtvrtá: Buďte efektivní

Moje krédo bylo být vždy provozně maximálně efektivní. Ať už šlo o Kasa.cz nebo nyní o projekt Pilulka, vždy jsem se snažil, abychom byli maximálně efektivní po provozní stránce. Tím myslím zejména měřit na halíře jednotlivé provozní činnosti. A věřím, že když dokážu stejnou činnost udělat o 1 procento efektivněji, mohu toho využít pro růst či jiné strategické zájmy. Když tímto stylem podnikáte několik let za sebou, předháníte snadno konkurenci.

Rada pátá: Měřte

Jeden můj oblíbený citát říká, že bez dat jste jen dalším člověkem s názorem. Data je nutné chápat v širším slova smyslu. Měřte. Někdy je nutné umět rozhodnout rychle dle pocitu, to z vás dělá podnikatele namísto analytika. Ale o to více je v takovém případě nutné měřit po realizaci. Naopak když situace umožňuje měřit předem, využijte tuto možnost. Každé měření má svou chybovost, a tak se nikdy nesnažte měřit v řádu chyb výpočtu, ale v takových řádech, které umožňují rozhodovat a řídit. Na výsledky měření proveďte vždy kritický pohled.

Co se mi nepovedlo: Účetnictví není na obtíž

Nikdy nepodceňujte účetnictví a nevěřte svému manažerskému neboli Excel účetnictví. Je velmi snadné a i mě se to stalo onehdy v Kasa.cz, že firmu řídíte zejména v době startu na základě manažerského účetnictví. Člověk je od povahy optimista. To často vede k podcenění některých skrytých nákladů, špatnému časovému zařazení nákladů a výnosů. V Kase to tehdy znamenalo, že jsme museli narychlo hledat prvního investora pro posílení firmy, což nemuselo korespondovat s tou nejlepší nabídkou, jakou jsme mohli získat. V našem případě nakonec došlo k celkem dobré dohodě, ale ne vždy to tak musí končit.