Elon Musk, spoluzakladatel automobilky Tesla a vizionář, je přesvědčený o tom, že lidé jednoho dne nebudou moct řídit. A není sám, to samé si myslí i jeden z nejúspěšnějších Čechů v Silicon Valley Roman Staněk, který nedávno mluvil o tom, že už za pár let si v autě možná nezařídíme.

Musk o svých názorech promluvil na nedávné konferenci společnosti Nvidia, která se mimo jiné zabývá vývojem samořídících počítačů. Automobily ovládané umělou inteligencí podle Muska zdaleka předčí lidskou schopnost řídit bezpečně a bez nehod. „V budoucnosti se možná lidem zakáže řídit auta, protože to bude považováno za příliš nebezpečné,“ řekl Musk. „Nemůžete člověka nechat řídit dvoutunový vražedný stroj,“ dodal.

Naštěstí pro Teslu a všechny ty, kdo řídí rádi (a naneštěstí pro všechny zabité a zraněné při autohaváriích) k tomu ale podle Muska ještě nějaký čas nedojde. A to i přesto, že je přesvědčený, že autonomně ovládané automobily jsou „už téměř vyřešený problém“. Auta, která by se řídila sama, srovnává s výtahy, které kdysi také musel ovládat člověk. „S auty to bude stejné, prostě jim řeknete: Jeď tam a tam a ona pojedou.“

Více si o Elonu Muskovi můžete přečíst v našem miliardářském speciálu:

musk page done

Ne náhodou mluvil Musk o samořídících autech na konferenci Nvidia. Tahle společnost totiž nedávno oznámila, že v květnu začne prodávat své Drive PX – samořídící počítače určené pro automobilový průmysl –, které poprvé představila v lednu na veletrhu CES. Jeden takový počítač bude stát 10 tisíc dolarů a bude využívat tzv. vysoce učenlivé neuronové sítě, což je nejnovější hit ve vývoji umělé inteligence a Nvidia se mu intenzivně věnuje.

Společnost si klade za cíl propojit tuto umělou inteligenci s velkým množstvím kamer a senzorů u nejnovějších modelů aut a nahradit tak lidský faktor. „Auta jsou v podstatě software a počítače na kolech,“ prohlásil na konferenci ředitel Nvidia Jen-Hsun Huang. Připomněl také, že k používání jeho Drive PX se už zavázala automobilka Audi. „Doba ciferníků, knoflíků a čudlíků je pryč. Z aut se stanou úžasné počítače, které budou projíždět našimi ulicemi.“

nvidia car done

Ukázka samoparkovacího auta, které využívá systém Drive PX

Huang očekává, že vysoce učenlivé sítě pomohou samořídícím automobilům, aby se během jízdy učily a byly díky tomu ještě chytřejší. A také pevně věří, že to bude právě jeho Drive PX, který z autonomních aut udělá realitu. „Už se schyluje k velkému třesku samořídících aut,“ řekl.

Než se zeptáte, Elon Musk souhlasí, ale na cestě k plně spolehlivým autonomním autům vidí přeci jen ještě pár překážek: „Zádrhel nastává v otevřeném prostoru při rychlosti kolem 50–60 km. Hrající si děti, kola, kryty kanálů, to všechno jsou rizikové faktory městského prostoru. Jízda na dálnici je snadná, pomalá jízda je snadná, problém nastává u té průměrné.“ Jedním dechem ale dodává: „Víme přesně, co máme dělat, a za pár let toho dosáhneme. Za pár let už budeme autonomní auta považovat za samozřejmost.“

Největším oříškem bude podle Muska ale přesvědčit politiky o tom, že nová auta budou schopná zvládnout veškeré nástrahy na silnicích lépe než člověk. A co víc, nahradit nynější flotilu několika miliard aut bude podle ředitele Tesly trvat desítky let.

Autor: Robert Hof


O Elonu Muskovi čtěte také:

Elon Musk si jako dítě zamiloval sci-fi. Teď mění svět a chce letět na Mars