Zvýšit tržní podíl na Slovensku a otevírat nové kamenné prodejny. Takové plány má nastupující šéf chovatelského e-shopu Spokojený pes Matúš Karaffa. Obrat chce zvýšit o třetinu a dostat se k miliardě korun.
Úspěšný e-shop s krmivy a dalšími potřebami pro chovatele Spokojený pes nyní uspěl v soutěži ShopRoku vyhlašovaném společností Heureka a získal Cenu kvality. Ocenění si zaslouží zejména zakladatelka a dosavadní ředitelka firmy Soňa Fialková.
Její éra ve Spokojeném psu však končí. Rozhodla se zvolnit a na podzim za sebe začala hledat náhradu. Nedávno uspěla. E-shop Spokojený pes tak má nového páníčka. Na postu CEO Fialkovou vystřídal Matúš Karaffa s bohatými zkušenostmi z oblasti e-commerce.
Nový šéf plánuje rozjet ve velkém expanzi na Slovensko a následně jít i do dalších zemí a zároveň postupně zvyšovat celkové prodeje. Stávající obrat Spokojeného psa ve výši 640 milionů korun chce vyhnat na miliardu.
„Neočekávám však, že se k miliardě korun dostaneme za rok či dva,“ upřesňuje pro Forbes Karaffa. Miliardový cíl je podle něj plán na příští pětiletku. Nový šéf má v hlavě hned několik projektů, jejichž rozjetí mu pomůže nakopnout obrat k růstu.
Prvním je posílení slovenského trhu. „Spokojený pes sice už na Slovensku několik let působí, ale nemá tam moc dobré prodeje. Potenciál tamního trhu není dostatečně využitý,“ říká Karaffa. Kromě posilování pozice e-shopu by ještě letos rád otevřel kamennou prodejnu v Bratislavě. A následovat mohou další velká slovenská města.
„Na základě svých dosavadních zkušeností z e-commerce jsem si myslel, že prodejny nejsou u e-shopu důležité, ale u Spokojeného psa je to jinak. Otevření kamenné prodejny v minulosti zvýšilo v dané oblasti obrat,“ říká Karaffa. Dobře se to podle něj ukázalo v případě obchodu ve středočeských Říčanech. Karaffa však nechce jít cestou masivního budování poboček. „Vybereme pár prémiových míst, kde nám to bude dávat smysl,“ říká.
Nyní má Spokojený pes dvě prodejny v Praze a jednu ve zmiňovaných Říčanech, v blízkosti skladu. V brzké době se firma chystá otevírat kamenný obchod v Brně, do budoucna je ve hře Ostrava a další místa. Minulé zkušenosti ukázaly, že zhruba polovina zákazníků přichází do obchodu z ulice, druhá půlka tam vyzvedává objednávky z e-shopu.
Nový šéf chce růst firmy podpořit i lepšími dodatečnými službami zákazníkům. „Už nyní jim nabízíme rozvážkovou službu Rychlý pes, která je zatím dostupná hlavně v Praze, v Brně a okolí. Budeme ji rozšiřovat do dalších míst,“ říká nový CEO.
Sázka na komunitu pejskařů
V čem je Spokojený pes lepší než konkurenti? „Silnou stránkou tohoto e-shopu je fakt, že kolem něj vyrostla komunita pejskařů,“ podotýká Karaffa. Ti si produkty navzájem doporučují. Dobré vztahy s komunitou pečlivě budovala vášnivá pejskařka Soňa Fialková, která e-shop založila hned po studiích na pražské VŠE a budovala jej od nuly.
Foto Libor Fojtík
Soňa Fialková
„Prvních deset let firma zažívala extrémní růst. Klidně i ve výši čtyřiceti procent ročně,“ vzpomíná na bouřlivý rozvoj Fialková. Nejtěžší pro ni bylo, když v roce 2013 stěhovala s kolegy centrální sklad z Vysočiny do blízkosti Říčan. „Museli jsme najmout nové zaměstnance, nestíhali jsme včas reagovat na objednávky,“ vzpomíná.
Aby člověk v oblasti e-commerce uspěl, nesmí se podle Fialkové nikdy vzdávat. „Je potřeba se i v těžké chvíli zvednout a jít dál,“ podotýká. Za důležité považuje také být schopný odpouštět a nevracet se ke starým křivdám. „A práce by vás měla bavit. Je také potřeba, abyste věřila tomu, co děláte,“ pokračuje Fialková.
Sama již po dvaceti letech ve vedoucí pozici v oblasti e-commerce začala cítit, že potřebuje změnu. „Když jste šéf, nemůžete nikdy úplně vypnout. Hlídáte firmu 24 hodin sedm dní v týdnu,“ vysvětluje Fialková, proč se rozhodla stáhnout z pozice CEO. Majetkový podíl ve firmě si však bude držet dál. Není už nijak závratný.
Spokojený pes a ShopRoku 2024
Heureka letos už pošestnácté rozdala ocenění v anketě ShopRoku. Spokojený pes si odnesl hned dvě ceny. Kraloval v jedné ze dvou hlavních kategorií a získal tak Cenu kvality určenou pro e-shopy, které dlouhodobě excelují v hodnocení Ověřeno zákazníky, což je systém, který hodnotí nejen rychlost doručení a komunikaci, ale také přehlednost webu a celkový nákupní zážitek. Mimo to Spokojený pes zvítězil v rámci stejné ceny také v kategorií Hobby. Kompletní výsledky si můžete prohlédnout zde.
Před pěti lety totiž do firmy Spokojený pes majetkově vstoupil Jozef Janov, investor historicky spjatý s Pentou, který zároveň působí jako řídící partner fondu Hartenberg Capital spravující zejména prostředky Andreje Babiše. V tomto případě však šlo o soukromou investici.
„Jednala jsem s několika zájemci, ale lidsky jsme si nesedli,“ vysvětluje Fialková, proč při prodeji podílu nakonec vsadila na Janova. Shodovali se zejména v pohledu na další směřování firmy. „Viděla jsem ochotu hledat kompromisy a ne jen snahu se přetlačovat silou,“ vysvětluje.
Janov nejprve získal 51procentní podíl, časem ho ještě rozšířil na 65 procent. O zbytek se nyní dělí zakladatelka s manželem a dalším investorem Svobodou. Soňa Fialková aktuálně drží třináct procent, Tomáš Fialka jedenáct procent a stejně je na tom i Jan Svoboda.
Úplně se zbavit svého majetkového podílu ve firmě Soňa Fialková nechce. A to pro Forbes potvrzuje i Janov. „Máme se Soňou dohodu, že pokud budeme prodávat, tak společně,“ říká. V nejbližší době však nic takového není v plánu. „Přišel nový šéf, rozjíždíme nové projekty, které by měly byznys nakopnout,“ říká Janov.
Sám vidí největší potenciál pro růst v expanzi do ciziny, zejména na Slovensko. „Hartenberg koupil podíly v několika e-shopech. Česko v nich tvoří obvykle tak padesát procent obratu, zbytek pak zahraničí,“ říká Janov s tím, že u Spokojeného psa tržby z České republiky dominují. „Tvoří zhruba devadesát procent obratu,“ upřesňuje Janov.
Znalost slovenského prostředí i fakt, že se v této zemi narodil, by při expanzi měla pomoci Matúši Karaffovi. V oblasti e-commerce se pohybuje více než patnáct let. Ještě během studií na pražské VŠE spoluzaložil jeden z prvních e-shopů s dětskými potřebami Feedo.
Pod jeho vedením se společnost transformovala z „garážového startupu“, který využíval jako sklad pronajatý byt v Braníku, na firmu s obratem 650 milionů korun. Expandovala do Polska a na Slovensko a následně se stala součástí německé skupiny Windeln.de.
Po prodeji svého podílu rozjel několik dalších vlastních projektů. Vedle toho měl na starosti třeba expanzi společnosti Knihobot na Slovensko. „Tam se osvědčil výkup použitých knih prostřednictvím speciálních taxíků, které fungovaly v Bratislavě,“ říká Karaffa. Za svou výhodou považuje fakt, že prošel různými fázemi e-commerce. „Díky tomu rozumím tomu, jak se firma rozvíjí a jak se mění její potřeby,“ říká.