Robert Mazouch zápasil a zápasí pořád. Aktuálně dokonce na dvou „žíněnkách“, přičemž na obou jde o peníze, byť pokaždé úplně jinak.
V roli nového šéfa Svazu zápasu České republiky, který byl vytunelován, odvrací osmačtyřicetiletý muž bídu. A z pozice COO a country manažera společnosti tuzemské pobočky Global Payments spokojeně hlásí, že firma je ve výborné kondici.
Mazouchovi unikla v závěru minulého století hned dvakrát medaile ze zápasnických mistrovství světa, vybojoval na nich dvě čtvrtá místa. Globální sportovní úspěch vyměnil bývalý reprezentant za globální společnost, která je předním světovým poskytovatelem platebních technologií a souvisejících softwarových řešení.
Místo vzpomínek na minulé století se tak soustředí na současnost i budoucnost. V křesle předsedy Svazu zápasu ovšem jeho pohled kupředu výrazně ovlivňují události z nedávné minulosti: kvůli zpronevěře má svaz prázdnou kasu a chvílemi to vypadalo i na existenční starosti. Global Payments má naopak před sebou světlé zítřky.
„Čeká nás náročné, ale skvělé období rozvoje jak v Česku, tak v zemích, které máme pod sebou, což jsou Slovensko, Rakousko, Rumunsko. A také v dalších státech regionu, kam chceme expandovat,“ říká Mazouch.
Využíváte coby manažer ve finančním sektoru nějak svou předchozí kariéru úspěšného zápasníka?
Asi se může zdát, že nic není vzdálenější, přesto vidím mezi oběma „obory“ hodně společného. Propojuje je tvrdá práce, vize, vůle dát něco navíc, férovost. A hlavně schopnost umět prohrávat a po každé porážce se zvednout a bojovat dál. Také zaměření na cíl a výsledek jsou společným faktorem úspěchu v oblasti sportu a byznysu.
Skloubit pracovní život manažera s vedením svazu ale není žádná legrace. Myslel jsem, že to bude snazší, to ale nic nemění na tom, že mi to dává velký smysl a moc mě to baví. Je pro mě důležité, abychom dokázali uzavřít dobu temna českého zápasu a celé hnutí propojit společným pozitivním tématem nové éry.
A plány Global Payments na následující roky?
Letos se zaměřujeme na dokončení portfolia obchodníků v Rakousku, které jsme získali v akvizici před dvěma lety. Dodáme i další služby, třeba věrnostní program nebo prediktivní analýzy. A dost se soustředíme na silný trend poslední doby: samoobslužné prodejny. V nich vidíme budoucnost nakupování.
Z jakého důvodu?
Jsou oboustranně výhodné pro obchodníky i zákazníky. Ti si mohou nakoupit i po zavírací době, klidně uprostřed noci, a obchodníci zase ušetří na nákladech, které mohou investovat do zlepšení služeb. Velmi úzce v této oblasti spolupracujeme s designérskou skupinou MORIS design.
Dnes jsou samoobslužné prodejny hlavně malými pobočkami supermarketů, ale pronikají i do jiných oblastí. Máme například klienta, který tímto způsobem prodává na malém jihočeském městě krmivo a potřeby pro chovatele.
Takto se podle nás bude vývoj ubírat. Obchod bude přes den fungovat ve standardním režimu se zaměstnanci, kteří obslouží zákazníky a doplní zboží. Po jejich odchodu zůstane prodejna otevřená v samoobslužném režimu.
Velmi se tím zvedne komfort nakupování i na malých městech a bude to samozřejmě velká konkurence pro různé večerky, protože v samoobslužných obchodech můžete nakupovat nejen kdykoli, ale také za výrazně nižších nákladů než u klasických prodejen.
Takže je o tuto službu zájem?
Zatím se pohybujeme v jednotkách prodejen, ale během covidu si nakupující osvojili používání nových technologií. Řada lidí do té doby nechtěla platit kartou, nebo používat samoobslužné terminály, teď si zvykli.
Češi jsou obecně velkými fandy bezkontaktního placení – jsme top v Evropě a máme nakročeno být na špici i v samoobslužném nakupování. Poměrně nedávno jsme samoobslužnou technologií vybavili například řezníka či zlatnictví.
A návratnost instalace technologie pro tento způsob prodeje?
Nejlépe to lze ukázat na příkladu zmíněného řeznictví, byť se nejedná o klasickou samoobslužnou prodejnu, ale o samoobslužný provoz. Majitel si udělal podrobnou kalkulaci: systém pokladen ho stál 1,6 milionu korun, ale o čtyřicet procent mu zrychlil odbavení zákazníků a tržby. Ušetří minimálně jednu pracovní sílu a při současných mzdových nákladech je návratnost za pouhých tři a půl roku.
Jak vůbec samoobslužná prodejna funguje z hlediska vstupu, bezpečnosti a samotného nákupu?
Prodejnu hlídá dvaatřicet kamer snímajících celou plochu. Veškeré zboží je hygienicky zabaleno, například i pečivo je v sáčku, nelze ho prodávat jednotlivě. Mimo běžnou otevírací dobu vstoupíte pomocí bankovní identity, tou se ověříte u vstupních dveří. Do prodejny smí v jednom okamžiku vstoupit pouze jeden člověk.
Cílem technologie určitě není vzít lidem práci, naopak. Mnoho zákazníků stále preferuje lidský přístup a přítomnost prodavačů, kteří během klasické otevírací doby v prodejně jsou. To, o čem mluvíme, má především zjednodušit a zautomatizovat provoz, umožnit nákup čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu.
Ušetřené finance umožní podnikatelům zlepšit servis a inovovat, aby byli konkurenceschopní.
Od ušetřených financí pojďme k těm odkloněným z pokladny Svazu zápasu. Jak se s tím za necelého půlroku v čele svazu perete?
Svaz čelil v roce 2021 finanční zpronevěře ve výši 7,6 milionu korun, což nás málem položilo. Dokázali jsme ale splatit veškeré zbývající dluhy či půjčky, a to dokonce o rok dřív, než bylo smluvně dohodnuto. Totéž se nám podařilo se závazky reprezentantům, trenérům a rozhodčím.
Nyní probíhá znalecký audit účetnictví svazu za předchozí tři roky, ten bude hotov do konce dubna. Nastavujeme správné kontrolní mechanismy a hodlám tím udělat tlustou čáru za smutnou etapou historie českého zápasu. Jednám rovněž s potenciálními sponzory, kteří jsou připraveni sdílet naši vizi a novou éru podpořit.