Majitel španělské značky Zara plánuje uzavřít zhruba 1200 svých obchodů po celém světě. Zaniknout by měly zejména menší obchody v Asii a v Evropě. Jeden z klíčových retailerů v oblasti fast fashion se po nedávné pandemické lekci rozhodl reorganizovat byznys a posílit online prodej na úkor kamenných obchodů.

Společnost Inditex, kam vedle Zary patří módní značky Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti a Oysho a taky brand Zara Home, pandemie tvrdě zasáhla. Prodeje v prvním kvartálu letošního roku poklesly o 44 procent na 3,3 miliardy eur.

Několikaměsíční uzavření velké části obchodní sítě částečně vykryl právě růst online tržeb. Ty vzrostly meziročně o 50 procent, a v dubnu dokonce o 95 procent. Přesto podle čerstvě zveřejněných údajů společnost vykázala čistou ztrátu 175 milionů eur.

Zakladatel Inditexu a dle aktuálního žebříčku Forbesu šestý nejbohatší muž světa Amancio Ortega se proto rozhodl ještě razantněji nakopnout dlouhodobý plán na postupné posilování e-commerce, na kterém skupina pracuje od roku 2012. Online prodeje měly do dvou let tvořit až čtvrtinu obratu firmy. Ještě loni to bylo 14 procent.

Za vývoj nové platformy, která umožní lepší propojení kamenných poboček s webovými stránkami, zrychlí dodávky a usnadní trackování produktů v reálném čase, hodlá Inditex utratit 2,7 miliardy eur.

Větší obchody Zary by měly do budoucna fungovat jako distribuční uzly pro online prodej. „Každý takový obchod bude působit jako distribuční centrum módy v srdcích nejvýznamnějších nákupních čtvrtí světových měst,“ stojí v tiskovém prohlášení, které společnost zveřejnila včera.

https://www.instagram.com/p/CAYEGHCBp39/?utm_source=ig_web_copy_link

Vlajkovou lodí nového konceptu by se měla stát prodejna, kterou značka plánuje na podzim otevřít v čínském Wang-fu-ťingu coby svůj technologicky nejpokročilejší obchod.

„Už krize v roce 2008 naučila obchodníky, že nemusí být všude. Pozastavili expanzi a optimalizovali své sítě, často zmenšili pobočky a nechali vlajkové obchody pouze ve větších městech, “ konstatuje analytik poradenské společnosti JLL Tomáš Soukup. Podobný scénář očekává i v následujících měsících.

Změny navíc výrazně ovlivní nové nákupní zvyky zákazníků. Móda představuje největší segment současné e-commerce, statistický portál Statista.com globální velikost tohoto trhu v roce 2019 vyčíslil na 528,1 miliardy dolarů. Statistici očekávají, že trh dále poroste o 12,2 procenta ročně a do konce roku 2024 dosáhne 829,6 miliardy dolarů.