Obří vánoční zvonky, andělé nebo sobí spřežení, to vše v podobě několikametrových světelných soch. Dekorace, připomínající umělecká díla, září třeba v prvním českém vánočním světelném parku v areálu pražských Žlutých lázní.

Za slavnostní instalací Světla vyprávějí stojí, stejně jako za nasvícením vánočního stromu a trhů na Staroměstském náměstí, česká rodinná firma Decoled. Jejich byznysem je měnit pomocí světel všední místa v pohádková prostředí a jejich příběh je také trochu pohádkový. Začínali doslova na koleni v garáži v roce 1997 a dnes osvětlují nejen česká města, ale i velké evropské metropole jako třeba Paříž, vydělávají miliony a zaměstnávají padesátku lidí.

„S firmou začal manžel, já dlouho váhala, zda se k němu připojit. Pracovala jsem jako učitelka na střední škole a měla jsem svou práci ráda. Teď už je to ale deset let, co jsem opustila zaměstnání a vrhla se s ním do podnikání,“ říká spolumajitelka firmy Eva Poláčková. V rodinném týmu pracuje ještě jejich syn a všichni se vzájemně dobře doplňují.

„Práce mě baví i díky tomu, že vytváříme s designéry svým způsobem umělecká světelná díla na zakázku, je to velmi kreativní,“ vysvětluje spolumajitelka a dodává, že ze světel se dá vyrobit v podstatě cokoli, například sochy související s filmovými premiérami nebo světelné instalace na vodě.

Decoled si světelné sochy vyrábí v České republice, kde vznikají na zakázku třeba hliníkové konstrukce a další prvky. LED diodové světelné řetězy však dováží z Číny. „Našli jsme tam také rodinnou firmu, která se orientuje na západ a má velmi kvalitní zboží. Už s ní spolupracujeme mnoho let,“ konstatuje Poláčková.

Objekty její firmy nasvítily kromě Česka i desítky obchodních center v Lucembursku či Belgii. Ve Francii rozzářily historické obchodní centrum Les Docks Village v Marseille nebo obchodní centrum La Galerie des Grands Hommes v Bordeaux. Firma má zároveň dceřiné společnosti ve Francii, na Slovensku, v Německu, či v Maďarsku. 

Většina obchodních aktivit nicméně zůstává v České republice. Decoled má centrálu v Dobrovízi, kde provozuje i vánoční dvůr, na kterém se pořádají koncerty a kulturní akce. Právě tady najdete i firemní kamenný obchod. Pilířem jejich byznysu jsou však zmíněné velké zakázkové projekty pro obchodní centra: v České republice jich nasvěcují šedesátku. Podle velikosti centra a okázalosti výzdoby se ceny pohybují od čtvrt milionu až do dvou milionů korun.

Mezi městy a obcemi má firma 250 pravidelných zákazníků. Kromě české metropole jejich světla září například v Ostravě, ve Špindlerově Mlýně nebo v Liberci. Nejlépe vánočně světelně vyzdobené město je podle spolumajitelky Třebíč.

„Je úplně nejdále ve všech směrech a rovinách. Mají tam krásné vánoční městečko s mapkou a ozdobený železniční most,“ popisuje žena, jejíž firma nasvěcuje i všechny pražské tramvaje, autobusy, lanovku nebo popelářský vůz. „Dokonce jsme už měli i poptávku po nasvícení vlaku,“ doplňuje Poláčková.

Zájem o služby Decoledu navzdory krizi roste a dařilo se kupodivu i během pandemických lockdownů – v roce 2021 firma poprvé překonala stomilionovou hranici obratu. „Dostali jsme se na 103 milionů a náš zisk EBITDA byl 14,4 milionu korun. Oproti roku 2020 tak došlo k růstu obratu zhruba o třicet procent a naše společnost pravidelně udržuje jeho růst mezi dvaceti a třiceti procenty,“ vypočítává Poláčková.

Světelný byznys prý nijak neovlivnila ani současná energetická krize. Lidé se jednak nechtějí nechat připravit o radost ze slavnostní výzdoby, ale především je LED osvětlení, ze kterého se instalace vyrábí, energeticky nenáročné.

Zhasínat města s odkazem na šetření je podle Poláčkové spíš mýtus a politické rozhodnutí. „Ze všech měst a obcí, která nasvěcujeme, nás letos požádala o redukci vánočního osvětlení z důvodu šetření pouze jedna jediná městská část v Praze,“ upřesňuje. Náklady na veřejné slavnostní osvětlené z „ledek“ jsou podle ní minimální.

„Například ve světelném parku ve Žlutých lázních, kde se denně rozsvítí 400 tisíc LED diodových žárovek, jsou náklady na energie jen padesát korun na hodinu. U standardní městské vánoční výzdoby je to mnohem méně a v případě domácností je pak toto osvětlení už úplně zanedbatelný náklad,“ tvrdí spolumajitelka.

Vánoční osvětlení se podle ní řídí módními trendy a liší se podle jednotlivých kultur. „Na východ od Evropy je to hodně barevné. Německo je konzervativnější a uznává jen teple bílou barvu, jiná barva je tam téměř nepřípustná. V Belgii a Lucembursku jsou Vánoce plné dětských postaviček, někdy až nevánoční. Na mě je to až příliš,“ přiznává Poláčková a dodává, že v České republice bylo dlouho oblíbené studené bílé a modré osvětlení.

 „Jsem moc ráda, že se to mění snad i díky našemu vlivu,“ říká a dodává, že má osobně ráda červenou barvu, která k Vánocům prostě patří. Staroměstské náměstí a velký vánoční strom zdobí od roku 2020, takže letos už potřetí.

„Chtěla jsem, aby tam osvětlení bylo objemově hezké a impozantní a aby tam byly opravdové světelné sochy – ty letošní měří šest metrů,“ vysvětluje záměr a už nyní se svým týmem přemýšlí a pomalu dává dohromady návrhy instalací na příští rok. Vánoci se totiž ve firmě zabývají celoročně a některé instalace ladí i dvanáct měsíců dopředu.